Kondens på Newton

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Kondens på Newton

Post by pesa »

Nån som har erfarenhet av newton med öppen primärhållare? Dvs ingen platta eller dylikt,spegeln sitter bara på "ben" så att luften kommer åt ordentligt.
Tänkte det skulle vara bra för att undvika turbulens i tuben (i synnerhet när jag satt fläkt på primären) men jag får väldigt lätt kondens. Iofs har det vart väldigt fuktigt vid klart väder här i enköping.
Skulle kondensskydd typ motljusskydd av sittunderlägg hjälpa i primärändan?
Pelle
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Kondens på Newton

Post by Starsoft »

Hej

Jag har nästan aldrig fått fukt på primärspegeln i mina newton oavsett väder men då har jag en "stängd" primärhållare och ingen fläkt som går under exponeringen. kanske drabbas jag då i stället av tubturbulens men det är inget som jag har verifierat. Att ventilera tuben när det är fuktigt ute och spegeln är kall bör så vitt jag förstår leda till problem med kondens.

Prova att inte använda fläkten och se om det blir någon skillnad, om det inte hjälper så prova att täta tuben vid primärspegeln, om inte det heller hjälper så kan du prova att använda värme men då bör du kanske ventilera tuben och framsidan på spegeln med en fläkt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Kondens på Newton

Post by stoffe »

Frågan är om du behöver ha en fläkt överhuvudtaget? På min 8" med 1" tjock primärspegel så ställer jag ut teleskopet ca 1 timme innan och då anpassar sig spegeln till omgivande temperatur.

Jag antar att fläkten är till för att snabbt få ner temperaturen till omgivningen? Antagligen för att snabbkyla?

Den gången vi var på Sandvreten och jag fick kondens på sekundären var första gången för mig någonsin som jag fått kondens någonstans inuti tuben, inga problem igår kväll.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Kondens på Newton

Post by nilsolof »

pesa wrote:Nån som har erfarenhet av newton med öppen primärhållare? Dvs ingen platta eller dylikt,spegeln sitter bara på "ben" så att luften kommer åt ordentligt.
Tänkte det skulle vara bra för att undvika turbulens i tuben (i synnerhet när jag satt fläkt på primären) men jag får väldigt lätt kondens. Iofs har det vart väldigt fuktigt vid klart väder här i enköping.
Skulle kondensskydd typ motljusskydd av sittunderlägg hjälpa i primärändan?
Pelle
Förmodligen. Oftast brukar sekundären imma igen först, eftersom den vänder den icke-blanka änden mot den kalla himlen - primären vänder sin blanka sida som "reflekterar kylan" och inte kyls så lätt. Ett "motljusskydd" om nedre primärnära delen av fackverket (om det nu är det du har) borde hjälpa - alternativt en "kjol" om du inte sveper in hela tuben.
Du nämner inte heller var fläkten sitter - du ska kanske ha en som blåser över spegelsidan om det inte är det du har redan.

Nils Olof
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Kondens på Newton

Post by pesa »

Tack för alla tips!
Jag var otydlig, jag har inte fläkt ÄN,jag ska sätta på de det senare.
Nu ska jag prova ikväll med kjolar uppe OCH nere. Om inte det hjälper sätter jag på en datorfläkt senare.
Som absolut sista åtjärd sätter jag värmeband på sekundären.
För övrigt kommer iden med fläkt ifrån en tråd på cloudy nights om gus grissoms "pin ball machine". Där var iden med fläkt inte bara att kyla ner spegeln utan att dessutom minska turbulens inne i tuben så länge spegeln inte ännu är temeraturutjämnad.
Pelle
Post Reply