Bygger ett litet kontrollcenter

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Bygger ett litet kontrollcenter

Post by Frost »

håller på med ett litet skjul där jag kan sitta på vintern, det är tänkt som ett ställe där jag kunde styra teleskopet och ha datorn med mera utan att sitta ute och frysa och potentiellt skada utrustningen för annars så skulle jag få dra kablar som är på tok för långa. en annan bra sak är att jag är nära teleskopet så om jag behöver göra några justeringar så är den inte långt ifrån.
en liten fråga dock jag kommer nog att lämna datorn där och annan elektronik, förutom teleskop och montering, det kommer säkert att bli kallt där inne när det inte används fast det borde väl ändå tåla kylan? särskilt om jag värmer upp skjulet innan jag startar allting.
http://i.imgur.com/Uo5UZtQ.jpg?1
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Bygger ett litet kontrollcenter

Post by perfrej »

Tjena!

Nekylning, uppvärmning, nedkylning, uppvärmning... Detta ger kondens som skadar alla elektronik på sikt, och dessutom all metall som inte är ordentligt rostfri.

Jag har ett skåp på min balkong med dator och elektronik i och det står ute året runt, utom möjligen på sommaren då det ändå är för ljust. Hemligheten är att ha ventilation och allt igång. En mojäng som är igång håller naturligt all fukt på avstånd, och ett ventilerat skåp samlar ingen kondens på insidan.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Bygger ett litet kontrollcenter

Post by Frost »

http://imgur.com/a/1mYUy
är klar med det mesta nu bara knutbräder och lite måleri jobb kvar sedan så är det klart har testat det en natt redan och den funkar fint.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Post Reply