Rosendals observatorie - ASA DDM85 - polinställning

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Rosendals observatorie - Relästyrd vinsch?

Post by Timo »

Föreslår att du fyller piren med exempelvis sand för bättre stabilitet, om du inte redan gjort det.
Timo N
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Rosendals observatorie - Relästyrd vinsch?

Post by stoffe »

Svar på en tidigare fråga i denna tråd, du frågade om fjärrstyrd dimmer som styrs från en smartfån. Du kan köra alla Androidappar i Androidemulatorn bluestacks. Det funkar mycket bra! Då får du möjlighet att styra allt från en och samma dator utan att behöva växla till telefonen.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie - Relästyrd vinsch?

Post by Corpze »

stoffe wrote:Svar på en tidigare fråga i denna tråd, du frågade om fjärrstyrd dimmer som styrs från en smartfån. Du kan köra alla Androidappar i Androidemulatorn bluestacks. Det funkar mycket bra! Då får du möjlighet att styra allt från en och samma dator utan att behöva växla till telefonen.

Aha, skitbra tips, är så inkörd på Äpplen så man kikar sällan på andra sidan häcken :good:

En annan fundering, skulle ett dyligt relä fungera till min 230v winch tillsammans med ett ASCOM controllerkort med 12v utgångar? Måste det kortet ha ständigt 12v DC för att kunna ta emot signaler eller drar den reläerna direkt på signal?

http://www.ebay.com/itm/Two-SPDT-Power- ... NA:US:1653

/ Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie - Relästyrd vinsch?

Post by Corpze »

Var riktigt längesedan jag uppdaterade tråden nu såg jag, dags för en liten uppdatering.
Jag kom igång med fotandet lite sent (December), mest pga av vädret. I Januari och februari tog det dock fart ordentligt. Samlade ihop nästan 20H data fördelat på fyra objekt, den mest produktiva säsong för mig, inte helt otippat med tanke på den permanenta stupen.

Obset klarade vintern bra, dator och utrustning lika så.

Jag har kört med manuell styrning av taket då det varit för kallt för att hantera elinstallation och kabeldragning på ett bra sätt och även manuell fokusering denna säsong. I April köpte jag dock ett Autofokuskit (USB_Focus) som förhoppningsvis skall hjälpa mig med den biten.
Ang. taket så har jag i skrivande stund kopplat in och förlängt ändlägesgivarna med återkoppling (2NC 1NO) som passar min Jula-vinsch perfekt. Återkopplingen skall senare kopplas in till takstyrningen. Det som är kvar är att koppla in mina solid state-reläer till handkontrollen, så att taket även kan rullas av "manuellt"

Utvändigt så blev jag faktiskt helt färdig, så när som på lite finjustering av skenan som "hängportshjulen" löper i, den blev lite för tight så jag fick massera den lite och slipa ner kanterna på skenan (U-profil 50x50) då de var lite för höga, alt. så skall jag byta ut hängportshjulen mot 125mm gummihjul på plåtfälg.

Invändigt fick jag tyvärr problem med fukt och tyvärr början till mögel, detta tänkte jag tvätta bort med mögeltvätt och måla? även invändigt.
Ni som har observatorie, har ni tätat de? luftavfuktare?

Så här ser obset ut via övervakningskameran just nu :)
ObsCam-20150514-0922272301.jpg
ObsCam-20150514-0922272301.jpg (73.22 KiB) Viewed 5764 times
Det viktigaste är nog att även sambon är nöjd då jag fått bort all utrustning från garaget, och att hon fått en ny solvägg att odla gurka vid :green:

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Rosendals observatorie - Första säsongen

Post by Bengt »

Har aldrig haft bekymmer med fukt i mina OBS.
Bra ventilation i båda nockarna och takfot har säkert varit orsaken.
Den enda jag haft lite bekymmer av är att på sommaren kan det lätt flytta in lite getingbo som verkar stortrivas i den miljön:-)
Nu ska sägas jag valt råspont tak och papp och inte plåt.

Bengt.
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rosendals observatorie - Första säsongen

Post by Tompa »

Jag hade problem med fukt i mitt obs. Jag löste det med en ventil nära golvet i ett hörn samt en tidurs-styrd Pax-fläkt i motsatt diagonal nära taket. Fläkten går två timmar och vilar en under hösten då det är som fuktigast. Under vintern går fläkten mer sparsamt.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie - Första säsongen

Post by Corpze »

Ventilation finns det gott om, längs med rälsen och längsmed kortsidorna finns det en glipa som är ca en till två cm.
När det blåser ute känner man att det fläktar genom obset men jag har plåttak, kanske det spelar in :?:
Jag har ju heller ingen täckpapp eller fuktspärr mot väggarna.

Med vänlig hälsning, Daniel

Edit:
Jag har bestämt mig för att köra på Sequense generator pro som observatorieprogram.
Hårdvaran är i princip klar, ändlägesgivarna med återkopplingsfunktion till control boxen är installerade, bara reläerna kvar för takstyrning.

En sak jag funderat på är att ha en switch som indikerar att teleskopet verkligen är parkerat har ni andra det? Ljussensor (sådana som är i en del butiker?) eller mekanisk switch?

/ Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Rosendals observatorie - Första säsongen

Post by vejbymats »

Hej! Angående takdropp (kondens) så gjorde jag som så att jag häftade upp vanlig svart markväv på undersidan av takstolarna.
Billigt, finns "överallt" och enkelt att få på plats! Jo, och det fungerar utmärkt... :-)

/Mats
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie - Första säsongen

Post by Corpze »

Ja det kät som en bra lösning, nu smällde jag upp plast under taket men den är rätt så stel och otymplig.
Om jag byter ut så skall jag ha markduken i åtanke :good:

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie - Första säsongen

Post by Corpze »

Nu kan man ju säga att det har tagit ett rejält kliv framåt, jag har länge kikat på en bättre montering och hade turen att få köpa en DDM 85 från Tyskland i bra skick.
Följande dagar blir riktigt spännande :)
Den var bra mycket större än jag trodde, frågan är om jag ens kan använda en enda motvikt :-S motviktsstången är som min underarm i grovlek ungefär :-D
image.jpg
image.jpg (154.41 KiB) Viewed 5574 times
image.jpg
image.jpg (207.31 KiB) Viewed 5574 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie - ASA DDM85

Post by Corpze »

Nu är härligheten monterad, det är som sagt en rejäl bjässe och med totalt 65kg motvikter så borde jag nog klara mig bra många år framöver, nästa på schemat är att vänta på polstjärnan och lite inställningar.
DDM
DDM
image.jpg (125.82 KiB) Viewed 5553 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Rosendals observatorie - ASA DDM85

Post by Lazze »

Grattis! Det ser ut att bli en riktigt intressant höst för din del. Tar du emot studiebesök ;)

/Lasse
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Rosendals observatorie - ASA DDM85

Post by Frazze »

Ser riktigt najs ut!
En drömmontering!

Med vänlig hälsning,
Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie - ASA DDM85

Post by Corpze »

Det är klart att jag tar emot besök, bara trevligt med likasinnade i stugan :)
Ja det är en drömmontering även för mig, har kikat på ASA i två år nu, att det dök upp en DDM85 standard gjorde inte saken svårare precis.
Frågan är hur pilligt det kommer bli med balanseringen, det är nog största negativa punkten med ASA, inga drev - supernoga med balansen. Dock finns ett bra verktyg i programmet för att assistera balanseringen, den mäter strömförbrukning i båda riktningarna och när det är samma förbrukning åt båda hållen är det klart, upprepas för båda axlarna.
Måste få tag i en bra vixen/Losmandy clamp nu bara, ASAs dovetail är bada en platta med hål för deras egna ringar.

Mvh Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Rosendals observatorie - ASA DDM85

Post by perfrej »

Jag har kört med Baaders clamps och de funkar riktigt bra. Det finns modeller som tar båda duvorna, vad du nu skall med Vixen till på den monteringen ;) Monteringar med modellering behöver riktigt stabla duvstjärtar så du skall nog skriva av Vixen för allt utom visuellt bruk.



/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Post Reply