Rosendals observatorie - ASA DDM85 - polinställning

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Rosendals observatorie - ASA DDM85 - polinställning

Post by Corpze »

Hej
Jag skall nu under våren flytta till hus och tanken är att under sommaren bygga mitt första observatorie. Jag har aldrig byggt något liknande tidigare och tänkte därför höra mig för om ni andra som byggt liknande tidigare har några bra tips.

Obset kommer ligga på 3x4,5 meter långt, varav 3x3 meter kommer vara själva teleskoprummet, och 1,5x3m kommer vara "kontrollrum" ev. kommer kontrollrummet vara isolerat om detta inte ställer till några problem med värme etc.

- Kommer 3x3 meter att räcka, det kommer således bli 1,5 meter på var sida om piren?

Fundamentet kommer bli 80cm djupt och ca 1x1m i bredd och längd, piren blir förmodligen gjuten i 25cm gjutrör, med plats för signal och elkabel.

Obset kommer stå på lekablock, ca 20cm ovan mark, med bjälklag och golv så blir det ca 40cm ovan mark, hur hög bör man göra piren? 120-130cm ovan golv?

Hur högt skall man göra väggarna?

Taket kommer förmodligen att byggas på skenor, gillar inte tanken på att ha lösa hjul ifall det skulle bli storm.

Här kommer det att byggas, norr är uppåt:
Skärmavbild 2014-03-26 kl. 14.33.16.png
Skärmavbild 2014-03-26 kl. 14.33.16.png (1 MiB) Viewed 7535 times
Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Rosendals observatorie (nybygge) -tips

Post by Robert »

Kul att du skall bygga. Själv har jag inte kommit så långt i mitt eget planerande men har lite erfarenhet av klubbens observatorium

3*3 m skall räcka utmärkt så länge du inte skall ha massa besökare (typ en hel skoklass....)

Hade jag byggt det skulle jag inte ställt observotriedelen på lekablock utan gjutit ner betongrör som obset står på för att minimera rörelse pga tjäle mellan observatoriet och piren.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie (nybygge) -tips

Post by Corpze »

Ja det är en bra tanke, kan färdiggjutna byggmax-plintar duga tro?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Rosendals observatorie (nybygge) -tips

Post by Robert »

Ja det borde fungera fint. Obset står ju även mer stilla vid en kraftig storm om det är på nedstuckna plintar...

Själv har jag segat med mitt bygge men kanske det blir i höst :)
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Rosendals observatorie (nybygge) -tips

Post by HanssonJ »

Hej - jag körde med färdiga plintar och det fungerade bra - http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=6127. Däremot har nog Björne en bättre lösning på taket - http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=6490.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie (nybygge) -tips

Post by Corpze »

Tack för tipset hans, det är precis sådana beslag som jag funderat på att använda, men klurat lite på hur eftersom de blir upp-och ned, det där såg ut som en bra lösning!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie (nybygge) -tips

Post by Corpze »

Nu är bygget igång, grop grävd, fullproppad i armering samt fylld med betong, strax under ett ton med betong blev det, hoppas det räcker.

Yttermåtten blir 3200x3700 vilket ger bra plats invändigt (strax över 3000x3500 efter väggarna är rest) för ett hörnskrivbord för lite data och strömprylar.

Ramen står efter kortet är taget på leca som står på en grusbädd, just pga att jag inte ville göra obset så pass permanent som plint utgör.

Piren är ett 219x6.3mm rör på 175cm (ca80 kg) som skall bultas fast med fyra st M16, kommer jag att behöva sättlim i hålen också?

Med vänlig hälsning, Daniel
image.jpg
image.jpg (3.82 MiB) Viewed 7153 times
image.jpg
image.jpg (3.49 MiB) Viewed 7153 times
Påbörjat bjälklag
Påbörjat bjälklag
image.jpg (3.31 MiB) Viewed 7153 times
Pir
Pir
image.jpg (541.39 KiB) Viewed 7153 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Rosendals observatorie (nybygge) -tips

Post by Grinde »

Tjenare Daniel, kul att du är igång med bygget!

Jag misstänker att jag är den första här som började experimentera med hängports-skenor för astrobruk och ser till min glädje att några fler följt efter och dessutom förfinat tekniken.
Mitt tak blev en tung och rejäl pjäs både på gott och ont, vilket gjorde att jag valde "upp-och-ner"-varianten, dvs skenan upp och ner(jämfört med hur de egentligen skall användas) med hjulparen och balk-skon ovanpå. Skenan läggs bara där den skall vara och fästs med vanlig träskruv genom de förborrade hålen, så inga konsoler behövs. Det funkar riktigt bra och jag funderade på att fästa borstlister för att förhindra snö, men det behövdes inte. Lagom mkt vind som blåser rent och stark takmotor som tar hand om resten gjorde att jag inte behövt borsta rent skenorna en enda gång!

Däremot så fick jag problem i och med min långa räls, 10m total längd med 5m skenor, efter några månaders användning så satt inte skarven "in line" längre och fick ett av hjulparen att fastna i skarven med avsliten takvajer på köpet. Det löstes med en svetsfog i skarven, något jag borde gjort från första början.
Du kan se hur jag gjorde i den här tråden Mitt jämtländska observatorie-bygge

Och om taket inte har samma viktklass som en mindre elefant misstänker jag att Björnes variant borde vara den smidigaste, speciellt med tanke på att risken för skräp/snö i rälsen minimeras.

Lycka till!
Mvh Jonas
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie (nybygge) -tips

Post by Corpze »

Grinde wrote:Tjenare Daniel, kul att du är igång med bygget!

Jag misstänker att jag är den första här som började experimentera med hängports-skenor för astrobruk och ser till min glädje att några fler följt efter och dessutom förfinat tekniken.
Mitt tak blev en tung och rejäl pjäs både på gott och ont, vilket gjorde att jag valde "upp-och-ner"-varianten, dvs skenan upp och ner(jämfört med hur de egentligen skall användas) med hjulparen och balk-skon ovanpå. Skenan läggs bara där den skall vara och fästs med vanlig träskruv genom de förborrade hålen, så inga konsoler behövs. Det funkar riktigt bra och jag funderade på att fästa borstlister för att förhindra snö, men det behövdes inte. Lagom mkt vind som blåser rent och stark takmotor som tar hand om resten gjorde att jag inte behövt borsta rent skenorna en enda gång!

Däremot så fick jag problem i och med min långa räls, 10m total längd med 5m skenor, efter några månaders användning så satt inte skarven "in line" längre och fick ett av hjulparen att fastna i skarven med avsliten takvajer på köpet. Det löstes med en svetsfog i skarven, något jag borde gjort från första början.
Du kan se hur jag gjorde i den här tråden Mitt jämtländska observatorie-bygge

Och om taket inte har samma viktklass som en mindre elefant misstänker jag att Björnes variant borde vara den smidigaste, speciellt med tanke på att risken för skräp/snö i rälsen minimeras.

Lycka till!
Mvh Jonas
Aha, du kör också hängportsskenor! Jag tror jag kommer köra skenorna som du, alltså upp och ned då jag dels kan montera borstlist eller skrapplåt men även då jag inte har något träd i den direkta närheten. Mina skenor kommer vara 6m långa så jag klarar mig precis med den längsta modellen så skarvar slipper jag :)

Det jag väntar på nu är att fundamentet skall härda (gjutet i tisdags) så jag kan borra och bulta fast piren för att sedan börja med golvet. Blir förmodligen tryckat golv då man kommer gå ut och in med snö under skorna.

Förresten, när kan man borra i betong? Är det en månad som gäller?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Rosendals observatorie - gjutning och stomme klar.

Post by Init4theimaging »

Grattis till huset och obs-bygget, Daniel.
Avis som fan :green:

Kul med en tråd att följa i sommar. Hoppas på ideliga uppdateringar och nya bilder här. :geek:

Mvh,
Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie - gjutning och stomme klar.

Post by Corpze »

Nu har jag lagt golv, borrat och skruvat fast piren i fundamentet samt skruvat på adapterplattorna.
Allt går enligt plan så här långt :)

En fråga till er som redan har observatorie; Vad använder ni som strömkälla till alla 12v-prylar?
Pir
Pir
image.jpg (269.84 KiB) Viewed 6973 times
Platta
Platta
image.jpg (244.47 KiB) Viewed 6973 times
Golv
Golv
image.jpg (365.2 KiB) Viewed 6973 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Rosendals observatorie - golv och pir på plats

Post by stoffe »

Snyggt!

Rejäl "ratbox" på piren, det kanske är är några problem egentligen.

Det är några som valt att driva sina 12V prylar direkt från den stationära dator som placeras i observatoriet. Det fungerar mycket bra och det blir inga konstigheter med olika jordloop spänningar, gnistrande USB-kontakter osv med den lösningen. Alla prylar har samma jordpunkt. Allting har samma jordpotential vilket jag tycker är mycket viktigt. Välj en nätdel med minst 500 watt så är du på säkra sidan och kan driva värmeband och allt möjligt tänkbar utrustning.

Det finns skenor att sätta i kortplatserna i bak på datorn för att få ut en Molex kontakt för att dra vidare på utsidan.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Rosendals observatorie - golv och pir på plats

Post by Robert »

Snyggt bygge med. Enda nackdelen jag tänkte på med var ratboxen på piren :) Även om den ser väldigt fint gjord ut.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie - golv och pir på plats

Post by Corpze »

Nu har jag inga som helst erfarenheter i att konstruera råttlådor, hur skall den egentligen se ut?
Ang kraften så fann jag en hel del 240 - 12v konvertrar på ebay, runt 20A bör man väl klara sug med? Om de nu är något att ha? Annars är ju stationär dator ett alternativ som stoffe skriver.

Edit; läste på lite om ratbox och efter en snabb överläggning med mig själv så ska jag nog ta bort justeringsmöjligheterna helt och skruva huvudet rakt i toppen på piren på något sätt.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Rosendals observatorie - golv och pir på plats

Post by bjorne »

Även jag har försökt hitta nån vettig lösning för 12 V prylarna.
Just nu har 2 st sådana här http://www.clasohlson.com/se/Nätaggregat-12-V/36-4766 fast det kankse är för klent ?
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Post Reply