fingeravtryck på ockular

Allmän diskussion om teleskop.
Hunt
Posts: 13
Joined: 2011-03-15 01:14:15
spamtest: JA
Location: Växjö, Småland, Sweden

fingeravtryck på ockular

Post by Hunt »

Halloj!

Märkte att någon hade satt ett fint fingeravtryck på mitt ockular igårkväll när jag skulle kika på månen och undrar nu om det är någon som har något bra tips för hur jag får bort det då det är otrooooligt störande.

Tackar på förhand.
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: fingeravtryck på ockular

Post by magnahrl »

Baader rengörings kit; vätska och duk.
Lycka till!
/Magnus
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: fingeravtryck på ockular

Post by Robin Andersson »

Det funkar väl med vanlig putsduk? Kan aldrig tänka mig att man ska behöva skaffa separata kit enbart för att få bort ett fingeravtryck på en bit glas...
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: fingeravtryck på ockular

Post by Pzyber »

Jag kör med microfiberduk, brukar göra susen om det inte är något fetare än fingeravtryck.

EDIT: Blåser alltid med blåsbälj först.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: fingeravtryck på ockular

Post by ThomasK »

Jag skulle nog testat med att först försiktigt blåsa bort ev. partiklar från glasytan och sedan använda en bomullstuss doppad i en svag diskmedelslösning. Dutta försiktigt med tussen utan att gnugga eller dra den över ytan. Sedan använda en tuss med bara vatten för att skölja och sedan ett par torra att torka med.
Thomas Karlsson
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: fingeravtryck på ockular

Post by Bengt »

Isopropylalkohol och destillerat vatten + några droppar diskmedel är vad jag brukar köra på min optik.Brukar ha en blandning på max 1/3 isopropylalkohol . Man ska dock vara försiktig med denna blandning på filter.
Som nämns blås först bort synligt skräp.

Du köper isopropylalkohol på apoteket.

Undvik allt vad heter gnuggning.

Är det bara okular är oftast en putsduk dock fullt tillräcklig.

Bengt
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: fingeravtryck på ockular

Post by Yayks »

jag använder outspädd spolarvättska (etanol,Isopropanol + tensider) skulle jag inte fixa det så tar jag med den till jobbet och där har jag vädigt ren etanol och riktigt optikrengörnings papper. Nu e de ju inte alla som har detta till hands så klart men med spolarvättska och linrengörningspapper kommer man långt!
Notera att pappret bara ska fuktas den får inte lämna något "snigelspår" efter sig när man torkar då är det förblött ! vik i såfall linspappret några gånger utan att fingra på ytan du avser att använda på din lins och tillsätt lite vätska med pipett eller liknade så att lagom fuktighet uppnås :)

KIS !

Lycka till :)
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: fingeravtryck på ockular

Post by Lazze »

Jag kör med absolut ren isopropanol och papper av kleenextyp som inte lämnar fibrer. Ett litet varningens finger för spolarvätska om man inte sköljer efter med något annat. Hade en bekant som tillverkade och sålde sådan och lärde mig att ingående isopropanol inte alltid var så himla ren. Om inte annat finns det färgämnen och annat som kan lämna beläggningar kvar om man inte är noggrann med skölj/torkning.

/Lasse
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: fingeravtryck på ockular

Post by magnahrl »

Baader rengöringsvätska och duk borde vara en självklarhet i varje amatörastronoms tillbehör; finns ingen anledning krångla till saker :good:
Har använt Baader grejerna i 4-5 år och är helnöjd.
/Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: fingeravtryck på ockular

Post by utas »

Håller med Magnus till 100% angäende Baaders grejor -funkar klockrent!
Det rör sig inte heller om någon astronomisk kostnad att investera i vätskan och duken. Varför chansa genom att blanda själv, när det gäller dyr optik....

Mvh, Roger.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: fingeravtryck på ockular

Post by Bengt »

"Varför chansa genom att blanda själv, när det gäller dyr optik"

Receptet jag gav är ingen chansning. Det fanns med i bland annat manualen för SCT utrustning för många år sedan.
Man ska alltid ändå vara försiktig med kemikalier på optik oavsett om står Baader på dessa. Man kan i överdriven rengöring sabba all optik.


Bengt
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: fingeravtryck på ockular

Post by utas »

Hej, Bengt!

Nu menade jag inte specifikt din blandning, som är seriös. Men är man osäker på i första hand vad man skall använda, kanske det känns tryggare att använda en färdig produkt. Det går ju åt så förvinnande lite vid rengöring, så merkostnaden för en färdig blandning känns försumbar. Jag har dock själv funderat på att använda "din" blandning just till korrektorn på min SCT när det blir dags, då det rör sig om lite större ytor som skall rengöras.

Mvh, Roger.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: fingeravtryck på ockular

Post by Terje »

tänk dock på att hålla isopropanol borta från speglar... det och aluminium går inte ihop.
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: fingeravtryck på ockular

Post by Pzyber »

Terje wrote:tänk dock på att hålla isopropanol borta från speglar... det och aluminium går inte ihop.
Vad är "bäst" att rengöra speglar med? Det börjar bli dags att rengöra min nu.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: fingeravtryck på ockular

Post by Bengt »

Varmt vatten räcker oftast. Skölja av med destillerat vatten sen .
Finns en bra sida här hur du gör.

http://www.myastrophotography.com/2009/ ... telescope/

Bengt
Post Reply