refraktor för astrofoto

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

refraktor för astrofoto

Post by blomma »

Hej, någon som kan ge mig lite tips på lämplig refraktor mellan 500-900mm för astrofoto.
Har idag en c8 med reducer men vill komma ner i brännvidd.
Fotar ännu så länge med dslr men kommer nog att köpa en ccd kamera snart också.
Budget kring 20-30" har jag nog tänkt.

Peter
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: refraktor för astrofoto

Post by micke187 »

Själv har ja länge funderat på att skaffa en Esprit 100 triplett och så har de blivit att man börjat spara ihop till en :D
f-5.5 550mm brännvidd.
kostar runt 20tusen.
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... actor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är mitt tips.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: refraktor för astrofoto

Post by Datarolf »

Hej!

I samma prisklass som Micke föreslår finns denna APO refraktor:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag köpte själv en sådan via AstroSweden för några år sedan när jag ville byta från en Celestron C9.25 SC till något mer lätthanterligt för astrofoto. Jag fotograferar både med fullformats DSLR och med CCD-kamera med denna tub och tycker att den är mycket bra. Den är bara måttligt tung och jag har inte kunnat upptäcka några optiska eller mekaniska svagheter. Har kompletterat med motorfokus från TS-optics vilket också lätt låter sig göras. Den stora fördelen med just den här tuben är att den är delbar. Med alla tubsegmenten monterade passar den för visuella observationer, med ett extrasegment borta fungerar den perfekt för både DSLR och CCD-kamera och 1:1 reducer, och med alla extrasegment borta så kan man använda en 0:75 reducer.

Min enda invändning är att bildfältet med brännvidden 700mm på tuben blir litet om CCD-kameran har en liten sensor, Det är därför jag kör både DSLR och CCD som jag lätt kan växla emellan eftersom jag skaffat dubbla uppsättningar adapterringar. Bara att skruva på önskad kamera utanför reducern.

Vänliga hälsningar och lycka till med köpet,
Rolf J
Post Reply