Startravel 102 + AZ-GTi till nybörjare?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Jakelol
Posts: 11
Joined: 2021-11-19 11:13:12
spamtest: JA

Startravel 102 + AZ-GTi till nybörjare?

Post by Jakelol »

Letar efter goto combo för en nybörjare.
Jag har kollat på AZ-GTi monteringen som verkligen är billig men den pallar ju inte så många kilon så jag har kollat runt på lite möjliga teleskop som skulle kunna passa viktmässigt och kollade först på Startravel 120 men insåg snabbt att den är för tung så jag kollade sen på 102 som väger ca 50% av vad AZ-GTi ska klara av viktmässigt enligt tillverkarens hemsida.

Kommer jag som nybörjare bli nöjd med den combon om jag vill titta på galaxer, månen, planeterna etc.
Får investera i en fetare utrustning om jag blir ordentligt biten tänker jag?

Jag vet om att den har en del kromatisk aberration men det stör mig inte riktigt när jag kollat på bilder samt videos på youtube.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Startravel 102 + AZ-GTi till nybörjare?

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har inget direkt svar på sin utrustningsfråga, men jag tycker att du, som andra föreslagit i annan tråd, ska försöka få kontakt med någon förening eller privatperson som har ett teleskop som du kan kika i. Även med ett ganska stort teleskop - alltså med stor objektivöppning - är det svårt att se så mycket. Månen och de närmaste planeterna går bra, variabla stjärnor och dubbelstjärnor likaså. Men när det handlar om klotformiga stjärnhopar, olika typer av nebulosor och andra galaxer än Andromedagalaxen, så blir det genast mycket svårare, och du måste befinna dig på en riktigt mörk plats om du ska se något alls. Det gäller alltså att ha rimliga förväntningar på vad som går att se - och vad som går att fotografera (vilket är mycket mer).

Jag rekommenderar faktiskt en start med att hitta en riktigt mörk plats och att lokalisera stjärnbilderna och deras objekt med hjälp av en app (t ex Skysafari) eller stjärnkarta. Sedan kommer man långt med en vanlig fältkikare på ett enkelt stativ eller det enkla teleskop du visade i en annan tråd ställt på ett bord. Jag har själv gjort den här resan och investerade i ett 9,25" spegelteleskop för att se mera, men blev ganska besviken och har nu helt gått över till det astrofotografiska spåret istället.

Några synpunkter i all välmening.

Rolf J
User avatar
Jakelol
Posts: 11
Joined: 2021-11-19 11:13:12
spamtest: JA

Re: Startravel 102 + AZ-GTi till nybörjare?

Post by Jakelol »

Ja jag har ju gjort en tråd där jag just efterfrågar någon som kan låta mig titta i deras grejer runt uppsalatrakten plus att jag har också kontaktat UAA.
Anledningen att jag vill ha en motorstyrd montering är att jag blir helt galen på att hela tiden följa med manuellt.
Ja jag har dess utom koll på att jag bör var på en plats där det är mörkt och jag vet några platser några mil utanför Uppsala som skulle passa tex Fiby urskog där en viss astronom tidigare har skådat.
User avatar
Jakelol
Posts: 11
Joined: 2021-11-19 11:13:12
spamtest: JA

Re: Startravel 102 + AZ-GTi till nybörjare?

Post by Jakelol »

Efter mycket letande på nätet så verkar det som att lotten faller på Evostar 72-ED + AZ-GTi för visuella obsar och i framtiden så kan jag även fota med den :)
Post Reply