Skyliner-250PX 10 tum

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skyliner-250PX 10 tum

Post by Miska »

Wiklunds wrote:
MSaarikko wrote:Tips?

Åk till Fuerteventura.
Där kan du få se MYCKET mera utav natthimlen, med blotta ögat.

Ska själv dit i augusti nästa år och fortsätta fotografera natthimlen.
Då får jag en utlandsresa på köpet, två flugor i en smäll, inte illa!
Vilka stjärnbilder och objekt ser man där? Är det stjärnhimmel året runt?
Hoppas du får lite tur med vädret!
Fuerteventura har bästa natthimlen bland Kanarieöarna.
Jag bodde i Caleta de Fuste, staden söder om flygplatsen och kompisen bor regelbundet där. Han kom och hämtade mig första kvällen och vi körde kanske 5-10 minuter ut ur stan, söderut, och då blev det bäcksvart. Man kunde se alla möjliga stjärnor.

Runt sommaren ligger Vintergatans kärna rätt högt upp vilket gör att man kan se lite av den andra armen också. För oss här i Norra halvklotet kallas det för "södra armen".
Då ligger även Polstjärnan väldigt lågt över horistonen. Den är på ca 28 graders vinkel där nere, jämfört med oss som har det på ca 60 graders.

Här ser du hur det såg ut i början av september när jag besökte ön:
Image
Milky Way Core by Miska Saarikko, on Flickr

Klicka på bilden så kommer du till en lite större bild. Jag har inte brusreducerat det något för då tappar den mycket utav alla stjärnorna som man kan skåda.

Hade jag haft min 200/2.8L II USM med mig hade jag siktat in på nebulosorna i kärnan samt stjärnorna snett ned till höger från hästnebulosan.
Har en annan bild här på forumet där du kan se hur pass högt den egentligen är även i september, men jag tycker personligen bästa tiden att besöka ön är maj-augusti. Vet dock inte hur pass bra Vintergatan syns under juni då det är som ljusast om dygnet, men man bör nog kunna se det även i juli utan problem.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Wiklunds
Posts: 34
Joined: 2015-04-22 16:37:50
spamtest: JA

Re: Skyliner-250PX 10 tum

Post by Wiklunds »

MSaarikko wrote:
Wiklunds wrote:
MSaarikko wrote:Tips?

Åk till Fuerteventura.
Där kan du få se MYCKET mera utav natthimlen, med blotta ögat.

Ska själv dit i augusti nästa år och fortsätta fotografera natthimlen.
Då får jag en utlandsresa på köpet, två flugor i en smäll, inte illa!
Vilka stjärnbilder och objekt ser man där? Är det stjärnhimmel året runt?
Hoppas du får lite tur med vädret!
Fuerteventura har bästa natthimlen bland Kanarieöarna.
Jag bodde i Caleta de Fuste, staden söder om flygplatsen och kompisen bor regelbundet där. Han kom och hämtade mig första kvällen och vi körde kanske 5-10 minuter ut ur stan, söderut, och då blev det bäcksvart. Man kunde se alla möjliga stjärnor.

Runt sommaren ligger Vintergatans kärna rätt högt upp vilket gör att man kan se lite av den andra armen också. För oss här i Norra halvklotet kallas det för "södra armen".
Då ligger även Polstjärnan väldigt lågt över horistonen. Den är på ca 28 graders vinkel där nere, jämfört med oss som har det på ca 60 graders.

Här ser du hur det såg ut i början av september när jag besökte ön:
Image
Milky Way Core by Miska Saarikko, on Flickr

Klicka på bilden så kommer du till en lite större bild. Jag har inte brusreducerat det något för då tappar den mycket utav alla stjärnorna som man kan skåda.

Hade jag haft min 200/2.8L II USM med mig hade jag siktat in på nebulosorna i kärnan samt stjärnorna snett ned till höger från hästnebulosan.
Har en annan bild här på forumet där du kan se hur pass högt den egentligen är även i september, men jag tycker personligen bästa tiden att besöka ön är maj-augusti. Vet dock inte hur pass bra Vintergatan syns under juni då det är som ljusast om dygnet, men man bör nog kunna se det även i juli utan problem.
Då vet man precis vart man ska fara. Häftigt, skulle vara något att uppleva.

Vilken bild!

Skulle vara perfekt att åka dit i Maj t.ex. då det inte är säsong här då, för att förlänga säsongen.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skyliner-250PX 10 tum

Post by Miska »

Wiklunds wrote:Då vet man precis vart man ska fara. Häftigt, skulle vara något att uppleva.

Vilken bild!

Skulle vara perfekt att åka dit i Maj t.ex. då det inte är säsong här då, för att förlänga säsongen.
Du har Lagunnebulosan, Trifidnebulosan, Örnnebulosan, Omeganebulosan, M6, M4, Antares, v Sco (dubbelstjärna), HIP 80019 och 80063 A, Rigil Kent, NGC 5139, Lambda Centauri-nebulosan, NGC 3324, Södra Plejaderna m.fl som är synliga och möjligtvist synliga under sommarperioden.

Vill du jaga Magellan osv får du åka till andra sidan ekvatorn. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Wiklunds
Posts: 34
Joined: 2015-04-22 16:37:50
spamtest: JA

Re: Skyliner-250PX 10 tum

Post by Wiklunds »

MSaarikko wrote:
Wiklunds wrote:Då vet man precis vart man ska fara. Häftigt, skulle vara något att uppleva.

Vilken bild!

Skulle vara perfekt att åka dit i Maj t.ex. då det inte är säsong här då, för att förlänga säsongen.
Du har Lagunnebulosan, Trifidnebulosan, Örnnebulosan, Omeganebulosan, M6, M4, Antares, v Sco (dubbelstjärna), HIP 80019 och 80063 A, Rigil Kent, NGC 5139, Lambda Centauri-nebulosan, NGC 3324, Södra Plejaderna m.fl som är synliga och möjligtvist synliga under sommarperioden.

Vill du jaga Magellan osv får du åka till andra sidan ekvatorn. :)
Googlade alla, spektakulärt! Har du jagat Magellan?
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skyliner-250PX 10 tum

Post by Miska »

Wiklunds wrote:
MSaarikko wrote:
Wiklunds wrote:Då vet man precis vart man ska fara. Häftigt, skulle vara något att uppleva.

Vilken bild!

Skulle vara perfekt att åka dit i Maj t.ex. då det inte är säsong här då, för att förlänga säsongen.
Du har Lagunnebulosan, Trifidnebulosan, Örnnebulosan, Omeganebulosan, M6, M4, Antares, v Sco (dubbelstjärna), HIP 80019 och 80063 A, Rigil Kent, NGC 5139, Lambda Centauri-nebulosan, NGC 3324, Södra Plejaderna m.fl som är synliga och möjligtvist synliga under sommarperioden.

Vill du jaga Magellan osv får du åka till andra sidan ekvatorn. :)
Googlade alla, spektakulärt! Har du jagat Magellan?
Har inte haft nöjet än. Första gången jag fotat kärnan på Vintergatan nu när jag var där nere. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Skyliner-250PX 10 tum

Post by Martin F »

Wiklunds wrote:
MSaarikko wrote:Tips?

Åk till Fuerteventura.
Där kan du få se MYCKET mera utav natthimlen, med blotta ögat.

Ska själv dit i augusti nästa år och fortsätta fotografera natthimlen.
Då får jag en utlandsresa på köpet, två flugor i en smäll, inte illa!
Vilka stjärnbilder och objekt ser man där? Är det stjärnhimmel året runt?
Hoppas du får lite tur med vädret!
Installera Stellarium på datorn och kolla runt. Då kan du ju välja lokalisering och tid på året så ser du precis vad som syns och inte :good:
Wiklunds
Posts: 34
Joined: 2015-04-22 16:37:50
spamtest: JA

Re: Skyliner-250PX 10 tum

Post by Wiklunds »

MSaarikko wrote:Har inte haft nöjet än. Första gången jag fotat kärnan på Vintergatan nu när jag var där nere. :)
Det kanske blir av i framtiden? Jag förstår att du vill åka tillbaka ;)
Martin F wrote: Installera Stellarium på datorn och kolla runt. Då kan du ju välja lokalisering och tid på året så ser du precis vad som syns och inte :good:
Mycket bra idé! Göran har visat mig Stellarium och det va verkligen toppen, men har haft problem att få det att fungera på min dator men imorgon ska jag få hjälp.
Post Reply