Fundering kring teleskooet jag köpt

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
melzk
Posts: 7
Joined: 2012-03-04 22:51:47
spamtest: JA

Fundering kring teleskooet jag köpt

Post by melzk »

Hej

Köpte ett begagnat skywatcher 250px
Nu när jag riktar in mig mot månen så jan jag bara få en grå fläck. Har provat med alla okular som var med och även barrowlens, och kolimnerat är det. Har precis gjort det med laser. Allt hag ser är en grå cirkel knapot utan några detaljer alls :(
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Fundering kring teleskooet jag köpt

Post by Nokturner »

Oj! Har du kollat så du inte har imma eller frost på någon av speglarna? Naturligtvis har du förstås tagit av skyddslocket över öppningen? Och det funkar ju heller inget vidare att kolla genom ett fönster, inte ens om det är öppnat pga värmedallret som då blir.

Hoppas det är så enkelt!
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Fundering kring teleskooet jag köpt

Post by Timaoes »

Låter som ett handhavandefel. Imma har redan föreslagits. Har du ställt in skärpan? Och om du har ställt in skärpan, flyttar sig okularet ut och in när du skruvar på ratten? Det finns en låsskruv på undersidan av fokuseraren. Är den åtdragen så flyttar sig inte okularet även om du skruvar.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Fundering kring teleskooet jag köpt

Post by Hans Bengtsson »

Min tanke är också låsskruven, se Johans inlägg ovan. Kan vara lurigt om man inte är van att använda teleskopfokuserare.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Fundering kring teleskooet jag köpt

Post by VigdisVZ »

Låter som fokus. Har du tillräckligt med spel innåt/utåt? Kan du ta bort / lägga till adapter? Rör sig fokuserare överhuvudtagt/ändrar månen sig något när du rattar?
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Fundering kring teleskooet jag köpt

Post by staffastro »

Om man bara ser grått när man riktar ett 25cm teleskop mot månen har man siktat bredvid! En ofokuserad måne är inte grå, utan bländande stark och gul!
Post Reply