Var sätter man värmebanden på en Newton?

Allmän diskussion om teleskop.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla och God fortsättning.

Köpte en Newton för ca ett år sedan, nu först har jag tid att börja pilla med den!
Frågan är var sätter man värmebanden? Är det någon ide med värmeband eller
behöver man först inrikta sig på sekundären och sätta folievärmare etc.??
Tuben är i kolfiber rätt fet godstjocklek, ca 7mm

M.v.h

LG
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Bengt »

På min rc med kolfiber har jag kört värmeband utanpå tuben och det funkade skapligt . Kan hända det var snällare mot fukt i ett observatorium . Men nu när jag kör det på min newton utanför observatoriumet vissa fuktiga kvällar räcker det inte så jag tänker köpa en annan modell av värmeband och sätta värmeband bakom min sekundär istället. Efter ha läst på lite verkar det vara så många löser det.


Bengt
.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by stoffe »

I regel behövs endast ett värmeband runt okularet om du tänkt att observera långpass utan att sätta på locket när du har obspaus. Själv använder jag inga värmeband alls till mina två newtonteleskop, har endast haft lite problem med imma på primärspegeln på min fotonewton som är en 8" f/4. En del sätter ett värmeband runt sekundären vid behov. Det här verkar vara lite olika beroende på var man bor i landet, hur fuktig luft man har osv.

Sedan så styr du värmen på dina värmeband med en pulsviddmodulator
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Init4theimaging »

Hej Bengt.

Kolla på Kendricks website för lite inspiration. Dom har nog störst utbud på newtonvärmare.

För mig som fotar är sekundärvärmare oumbärligt. Primären har jag bara haft stul med vid snabba temperaturhöjningar när tjockare molntäcke/annhopning passerat över eller nära. 4-5 grader på 10 minuter har jag råkat ut för vid något tillfälle...

En pwm-controller är nödvändig (finns digitala också, men uj uj.. ;) ) , då finessen ju är att värma så absolut lite som möjligt men ändå tillräckligt för att hålla imma/frost borta.

Mvh,
Daniel
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Martin F »

Men om man sätter värmeband på sekundären, kommer inte sladden att störa bilden och ge extra spikes?


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by stoffe »

Daniel - Digitala pwm-controllers, menar du att du kan ställa in controllern digitalt? T ex via datorn? Det sistnämnda saknar jag men har kommit en bit med ett 8055 kort där analoga utgångar finns som jag styr en 12V 5A pwm controller men har svårt att få till läget med full effekt.

Martin F - Jo men man får ha en tunn sladd som monteras ovanpå spikens. T ex en platt kabel som monteras på högkant. Börja med en dagghuv och se om behovet för sekundärvärme finns. Själv har jag varken dagghuv eller sekundärvärme på min 8" f/4 newton och har hittils klarat mig två säsonger utan imma på sekundär eller på korrektor, korrekton sticker in i tuben för övrigt. Jag har Aplanatic Coma Corrector från GPU.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Init4theimaging »

Martin F wrote:Men om man sätter värmeband på sekundären, kommer inte sladden att störa bilden och ge extra spikes?
I regel inget som stör, men sladden måste fästas mot en av spindelarmarna eller så kan man testa lägga den i en båge så att påverkan blir som en "curved spider vane".
På mitt 12"-bygge som har ganska tjocka spindelarmar kunde jag limma kablarna (hemmabyggd värmare med separta kablar för plus o minus) mot den innre kanten(underkanten?) så de är skymmda helt och hållet. Estetiskt tilltalande och praktiskt ;)

Mvh,
Daniel
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Init4theimaging »

Hej Stoffe.

Jag syftade på en sån här eller något i den stilen (fins fler varianter)
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -coll.html

En platt kabel på högkant ser jag som att gå till överdrift. Det som händer när en kabels tjocklek läggs till spindelarmens är att spiken från den armen blir lite tjockare, kortare och diffusare.

Tjocka spindel armar ger den karaktären på spikarna medans tunna armar ger längre, tunnare men oxo skarpare spikar. Att ha dubbla tunna armar som tex.ASA använder sig av förstärker detta ytterligare. Blir typ som en stacknings effekt. Bahtinov masker utnyttjar ju detta för att ge ett tydligare mönster.

Mvh,
Daniel
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för edra svar jag förstår att värmare på sekundären är "primärt" men om man trots allt vill testa med ett band, har ett liggande som inte är i drift.
Var sätter man det uppe nere eller mittemellan? Tuben säpper ju in luft i bakre änden runt primären, man borde kanske blockera luftströmmen här för
att inte suga in fuktig luft som kondenserar på något dumt ställe. Tänker även tillverka en lång dagghuv av ett liggunderlag, borde göra nytta.
Försöker fixa så mycket som möjligt "på marken" innan jag flyttar tuben till obset, där uppe vill man inte finlira så här års.

Behöver man demontera sekundären för att montera dit en värmare?

M.v.h

LG
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Bengt »

Just nu lutar det mot denna för min del.se länk

Kör ju redan med Kendrik värmeband och har redan Kendriks enhet.
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... iegel.html

Ser inte ut krävas borttagning av sekundär.
Mina vämeband satte jag i ändan på min newton lägst fram. Men jag körde även med extra daggkåpa sen i from av liggunderlag. men som sagt de sämre nätterna har det inte räckt. Dessutom har det varit dumt med extra vikt i form av liggunderlag fram på tuben.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by stoffe »

Init4theimaging wrote: Jag syftade på en sån här eller något i den stilen (fins fler varianter)
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -coll.html
I produkttexten så står det så här.
Remote control, programming and monitoring capability (optional software purchase required).
Jag tolkar det som att den går att fjärrstyra via dator. Dock var den väldigt dyr. Mina två hembyggda 12V 2x 5A med 4 utgångar kostade under hundringen och har fungerat mycket fint under några års drift. Jag ska fortsätta att experimentera med mitt 8055 kort som i sin tur styr PWM-styrningen så ställer jag endast in värmebandens styrka via datorn. För då kan jag göra det helt fjärrstyrt :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe!
Det låter spännande, kanske något för dig att ta fram en byggsats eller färdigt och sälja? Kan du ta fram programvaran också i windows?

Jag kör fulleffekt idag på värmebandet, visserligen låg effekt men ändå. Den skall det kompletteras med effektreglering. Men väntar tills just det att det går att styra via datorn, via USB helst.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Frazze »

Så här har jag monterat värmare på min sekundär:

Image

Sladdarna har jag försökt dra längs ena spindelarmen för att minimera störningar i bilden. Man kan dock ana i bilder att en spike är lite tjockare än de andra, men inget som stör direkt.

/Daniel
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Init4theimaging »

Hej LG.

Att använda vanliga värmeband runt tuben finns det ingen vits med, med om du absolut vill prova något så går det kanske att dra det runt primären/primärcellen. Försktigt med spegeln bara, vill inte det ska hända något otrevligt.
Kanske gör det något gott iaf. ..kanske får du oönskade tubströmmningar...

Mvh,
Daniel
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Gunnar K »

Man sätter inga värmeband på en Newton. :-)

Erfarenheter från andra visar att värmeband runt primärspegeln på ett Newtonteleskop oftast gör mer skada än nytta. Glas leder värme dåligt, varför ett värmeband kan FÖRSÄMRA skärpan genom ojämn uppvärmning av spegeln. Lite större Newtonteleskop kan därför i stället levereras med en fläkt under spegeln för att ge denna jämn temperatur. Vanligen är daggproblemet inte särskilt stort för spegelteleskop, eftersom ju teleskopröret fungerar som en jättelång daggkåpa.

När det gäller sekundärspegeln är det dädremot en annan femma. Den sitter ju längst fram och "ser" större delen av den kalla himmelssfären. Prova i första hand en daggkåpa, och ifall detta inte räcker så får man montera en sekundärspegelvärmare, som redan föreslagits.
Post Reply