klassiska teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

klassiska teleskop

Post by magnahrl »

Hej Timo!

Läste att du har en 36-årig C8 och jag gick nästan i taket. Varför? Jo jag är besatt av dessa oranga klassiker. Själv har jag en C8 av årgång -1973 som jag köpte på Blocket 2011 av en tjej i Södertälje till ytterligt förmånligt pris. Hämtade den med vändande färja i Nynäshamn från Vby. Hade en timme på mig att göra en snabbinspektion av teleskopets status och fann det i häpnadsväckande god kondition. Inga pollen, repor eller andra otäckheter på korrektorn. Tuben i övrigt såg helt ny ut. Hade legat i åratal på en vind i sin orginalkoffert. Någon "startest" hanns så klart inte med eller var praktiskt möjlig. Genom åren har det dock visat sig vara en mycket bra C8 Pacific. Trots att den saknar (så vitt jag förstår) coating mäter den sig lätt med min 8" f/6 OOUK newton med hilux coating. Min tolkningsförmåga av "startest" visar i stort sett perfektion. Jag har en f/6.3 fokalreduserare som jag oftast låter vara på. Ger lite vidare fält i låg X. Jag och min gode vän Roger Utas har i viss mån "förstört" klassikern genom att avmontera gaffelmonteringen och monterat på en vixenskena från Scope Stuff US för jag vill kunna använda C8:an på någon av mina eq monteringar. Jag har kanske (?) för många teleskop men det jag använder i särklass mest är denna C8 pga god optik, lätt att montera och bekväm att använda. Snäll mot ryggen.

En annan klasssiker (om jag nu får kalla den så?) jag har är Intes MK66 6" f/12 Mak Rumak. Knivskarp!! Får mig nästan att fundera på att lägga ut en intresseförfågan på min 2-åriga S-W Equinox 120ED.Nåja!

Hur trivs du Timo med din gamla C8?

Vore kul om någon annan här som har någon "klassiker" ville hoppa in och berätta om sin ögonsten. Refraktor, newton, sct, mak eller vad det kan vara.

Hälsningar,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: klassiska teleskop

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Jag har också haft en orange Celestron C8, det var på 1980-talet. Minns jag hade problem med kondens på korrektorn annars fungerade den bra. Idag hade jag precis som du satt den på en EQ6 eller liknande. Tittade också på en C14 i Norrköping, men det blev inget av, inte pga priset, mer utrymmet den krävde. På 1990-talet var en svart C11 på gång, men blev inget den gången heller.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: klassiska teleskop

Post by magnahrl »

Hej Lars!

Tråkigt du hade problem med kondens på korrektorn på din oranga C8. Bildades det alltså på insidan? Man ska vara lite fingerfärdig och väldigt noggrann om man tar av korrektorn och få den tillbaka exakt rätt igen vid ev rengöring. Jag har läst en hel del om korrektor kondens på Cloudy Nights på SCT Mak forum. Tydligen ett inte helt ovanligt problem men lite oklart hur det uppstår.
Oj, C14 det var inte illa. Jag har aldrig sett en sådan "live"men av bilder att döma och div youtube klipp är den en rejäl pjäs. Jag förstår du lade ned köp pga utrymmesskäl.
Jag har också haft en C11 i tankarna . Men något mer än vaga tankar har det aldrig blivit pga monteringen den kräver.
Jag har min C8 på en CG-5, en gammal Vixen GP eller en Gemini Astro alt-az. Fungerar klanderfritt. För mig är C8 den perfekta storleken. Liten och smidig men ändå hygglig ljussamlande förmåga. Jag kan lätt förstå att den har blivit ett av världens mest populära teleskop sedan intro -70. Man ska bara se till att vara riktigt pedantisk med kollimering. Den är känslig som f-n! Kanske därför SCT ibland genom åren haft ett oförtjänt dåligt rykte?

/Magnus
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: klassiska teleskop

Post by Fredrikdb »

Ett program jag använder när jag testar mina sct`s är Al's Collimation Aid en webbkamera eller en Dslr är det som behövs lätt att använd ute på fält
se längst ned på sidan
http://sweiller.free.fr/collimation.html

/F
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: klassiska teleskop

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Kondensen hamnade alltid på utsidan av korrektorn. Men då på 1980-talet hade jag ingen tillgång till el och kunde inte torka med hårttork eller liknande. Inte heller någon batteridriven värmare som ju hade varit enkelt att bygga. Jag bodde på 4 trappor då utan hiss så blev inte så mycket använt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: klassiska teleskop

Post by stoffe »

På Astrosweden finns en rolig retrohörna där det står tre orangea teleskop. C8, C11 och C14.

Själv äger jag som de flesta redan vet ett Cave Astrola 8" f/8 från 1965. Men det har jag redan beskrivit i en annan tråd här på Astronet :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: klassiska teleskop

Post by hansg »

image028.jpg
image028.jpg (25.51 KiB) Viewed 4953 times
Min ögonsten 75 mm F-15 refraktor med optik från Nihon Seeiko
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: klassiska teleskop

Post by hansg »

image016.jpg
image016.jpg (18.68 KiB) Viewed 4948 times
Och denna är väl nästan klassisk och tillverkas inte längre, Meade Schmidt-Newton 254mm F4 :green:
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: klassiska teleskop

Post by hansg »

image041.jpg
image041.jpg (29.86 KiB) Viewed 4946 times
Men den jag tror blir riktigt klassisk är denna akromat från Dörr 120mm fl 1000mm, med riktigt bra optik, det är en fröjd att anv en refraktor även om det inte är en APO
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: klassiska teleskop

Post by AstroFriend »

Letade i mitt fotoarkiv och hittade faktiskt ett foto av min gamla Celestron C8.
celestron-c8-360.jpg
celestron-c8-360.jpg (25.37 KiB) Viewed 4921 times
Kommer än idag ihåg vilket lyckorus det var när jag kom hem med den här. Hade i flera år gått och drömt om en C8:a sedan jag sett en artikel i en amerikansk tidning. Hade en 80mm refraktor tidigare vilket i o för sig var stort redan det, men C8:ans 200mm var ju ett enormt steg upp i storlek. Jag vill minnas att hon på firman där jag köpte det hette Margareta.

Nu när jag ser bilden kommer jag ihåg att det var mer än kondens på korrektorn jag hade problem med.

Ett problem var att stativet var ostadigt, eller rättare sagt infästningen av benen och låsningen av dom. Fram med sågen och kapade av benen för att få det lägre, nya fina teleskopet! Men stadigt blev det, speciellt sedan jag satte en vantskruv på tvärstaget mellan benen.

Ytterliggare ett problem var att det var svårt med elförsörjningen och drivningen, gick ju på 230 volt. Jag byggde om och satte dit en batteridriven likströms motor med reglerbart varvtal.

Trist att jag inte har foton på mina andra gamla teleskop, speciellt det som min pappa byggde.

Hans:
En sådan Meade NS-10 letade jag länge efter, har du det kvar än idag? Jag vill minnas stativet fick väldigt dålig kritik medan teleskopet ansågs mycket prisvärt. Vad kan man tänka sig den har för imagecircle, vilken sekundärspegeldiameter?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: klassiska teleskop

Post by timokarhula »

magnahrl wrote:Hej Timo!
Hur trivs du Timo med din gamla C8?

Hälsningar,
Magnus
Magnus, jag köpte Celestron 8:n från AB G Wendelholm den 1 augusti 1980. Den var då svindyr tyckte jag men morsan som betalade undrade om jag skulle behålla astronomiintresset, vilket jag nog gjort (tror jag :) ). C-8:n var ett rejält lyft från mitt första teleskop som var en 60mm postorderrefraktor. Jag använder C-8:n mest vid snabba och korta observationssessioner för teleskopet står alltid uppställt under trappen i källaren och det går fort att bära ut teleskopet. Det är dock lite trångt i dörröppningarna när tripodbenen brukar ta i dem. En ekvatoriell gaffelmontering är också praktisk då tuben endast behöver manövreras i RA, i motsats till alt/az-monteringar. Jag brukar inte använda motordrivningen alls, det har jag inte gjort sedan 80-talet. Det var med C-8:n jag lokaliserade Pluto för första gången under en permission från lumpen 1985. Då var den nionde planeten i Virgo och norr om himmelsekvatorn. Jag tycker att kontrasten inte är den bästa och det beror nog på att korrektorn är lite smutsig. Jag har inte tordats rengöra den någon gång. Är rädd att det kan bli värre än vad det är nu. Jag använder Celestrons egna svarta dew-cap vilket förhindrar dagg på korrektorn, åtminstone den första timmen när det är fuktigt ute. Jag vill aldrig sälja teleskopet av nostalgiska skäl som ni förstår.

/Timo K
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: klassiska teleskop

Post by hansg »

Lars:Hans:
"En sådan Meade NS-10 letade jag länge efter, har du det kvar än idag? Jag vill minnas stativet fick väldigt dålig kritik medan teleskopet ansågs mycket prisvärt. Vad kan man tänka sig den har för imagecircle, vilken sekundärspegeldiameter?"

Jodå den är kvar ,Monteringen LXD-75 funkar smärtfritt men SN som väger 14kg är väl tung för monteringen rekommenderar max 10 kg för den, utmärkt för min refraktor, lite fina option i handkontrollen som tex spiralsökning mm, jag har en EQ-6 för SN-10 och en 80 mm sökare ,ingen aning vilken diam sekundären har, får mäta när det blir ljust, optiskt är tuben bra men standard fokuseraren är helt enkelt skit.
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: klassiska teleskop

Post by magnahrl »

Lars!

Tack för den fina bilden på den oranga skönheten. Jag har ännu kvar Celestrons orginalstativ och wedgen. Har aldrig använt dem. Har läst att de icke höj & sänkbara stativen som kom med de tidiga C8 & C5 var väldigt stabila. Tydligen var så inte fallet.
Jag trodde kondensen på din C8 kom inifrån. Finns mycket beskrivet av det eländet på Cat&Casses forum på CN. Kallas där för outgassing. Även nya HD versioner drabbas. En teori är tydligen att smörjning som ska få primärspegeln att röra sig "smooth" avger något som lägger sig som en hinna på insidan av korrektorn. De är kanske mer utsatta som bor i varma fuktiga miljöer? Vad vet jag! Problemet du beskriver med kondens/dagg känner jag också igen från 80-talet. Jag hade en C5 på den tiden under några år. Troligtvis var den ur kollimering och jag vågade aldrig röra sekundärskruvarna på den tiden. Gjorde min dummaste affär (inom astro) och sålde C5an -89 till en kille i Värnamo om jag minns rätt. Någon som hört talas om en C5:a i de trakterna?

Hans! Fantastiska refraktorer. Den Japanska är den identisk med de som heter Unitron i USA? Refraktorn Dörr har jag aldrig hört talas om. Så spännande! Hur är den att observera med? Hur gammal är den? Var kommer den ifrån? Låter som Tyskland. Ser ut som du har en Synta sökare på den. Har den också en synta sko?

Fredrik! Intressant länk. Tack! Jag lägger in den bland mina favoriter. Jag äger faktiskt en DSLR Olympus kamera så kanske jag kan använda den för enkel kollimering vb. Newton är så bekväm att kollimera med laser. Funkar inte med SCT om jag inte missat något :?:

Stoffe! Ja din fina Cave finns väl beskriven. Det har varit mycket intressant läsning :good:

Dax att gå till jobbet!
/Magnus
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: klassiska teleskop

Post by hansg »

"Hans! Fantastiska refraktorer. Den Japanska är den identisk med de som heter Unitron i USA? Refraktorn Dörr har jag aldrig hört talas om. Så spännande! Hur är den att observera med? Hur gammal är den? Var kommer den ifrån? Låter som Tyskland. Ser ut som du har en Synta sökare på den. Har den också en synta sko?"

Nihon Seiko gjorde optiken till Unitron, Polarex, Meridian mfl i övrigt är också sökare och fokuserare samma som på Unitron mfl, Dörr köpt från Tyskland inte så gammal c:a 15-17 år , dovetailen passar till standard på EQ-5 HEQ-5, LXD-75 , EQ-6 (har anv den på dessa monteringar) vet inte om det är Syntasko.

Utmärkt att observera behagligt med diagonal för högt stående objekt med bra kontrast gjort många variabel obsar och planet tittar med den och Solfoton har ett Herschelprisma för det eller mylar filter, färgfel visst på mycket ljusa objekt men det stör inte mig och det kan reduceras med MV-1 filter eller liknande.
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: klassiska teleskop

Post by magnahrl »

Hej Timo!

Hjärtligt tack för din information ang. din 36-åriga C8. Spännande läsning. AB G. Wendelholm minns jag men jag köpte aldrig något därifrån. Jag minns också att C8 och C5 var, som du skriver, svindyra på den tiden. Mycket var sämre förr! Identifiera Pluto med en C8 var strongt gjort. Stjärnhoppning till den dåtida planeten antar jag?
Det ska nog vara rejält med smuts på korrektorn för att det ska försämra kontrasten. Att göra rent korrektorn är inte farligt om man är försiktig och har rätt grejer: sprayflaska med destillerat vatten och bomull köpt på apoteket. Man ska inte stryka bomullen över korrektorn, utan rulla bomullstussarna så smuts, damm och ev. pollen kommer bort. Det går åt massor med bomull. Googlar man eller som jag, får hjälp av Roger U. går det galant. Jag är ingen fan av rengöring av optiska ytor i tid och otid. Man ska bara göra det när behovet verkligen finns. Tycker jag. Lyser man med en ficklampa på korrektorn i mörkret och ned i spegeln ser det alltid förskräckligt ut. Inget att bry sig om.
Ang. den försämrade kontrasten: är du säker på att kollimeringen verkligen är 100% optimal? En sct med bara aningen kollimering off ger ofelbart försämrad kontrast. Men det vet du säkert.
Jag använder också Celestrons svarta daggkåpa och vid behov kör jag några sekunder med luft från en hårtork köpt från
TS Norden.
Jag kommer heller aldrig att försöka sälja min C8 pga det speciella affektionsvärde det har för mig! Och för att det är ett bra teleskop helt enkelt!

/Magnus
Post Reply