Första april?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Första april?

Post by Fredrikdb »

Har varit tvungen att titta på datumet både en och två gånger nu men det är inte första april!
Har sedan tidigt 90 tal använt mig av både HP Unix, Linux, Sun, IRIX mfl så jag känner mig rätt hemma i dessa miljöer, men för dem som ej har en lite större datorvana blir det rätt svårt rätt fort att använda , för det finns ju en hel del bra program skrivna till Unix/Linux som är rätt bra INDI mfl txl
Men denna artikeln lär ju ändra på det om det stämmer det som står?

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.6 ... ux-windows

Bra för användare som ej känner sig hemma i Linux miljö och att slippa ha en extra Linux burk ståendes på skrivborden eller emulatorer som strular.




/F
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Första april?

Post by stoffe »

Ja den där läste jag igår, dock är det inte endast för de program som jag använder som gör att jag kör dualboot med Windows 7 och Linux Mint. Jag vill åt ett bättre och snabbare operativsystem och på min laptop så är det rätt så skönt när fläkten slipper snurra och datorn blir helt ljudlös, det blir den aldrig när jag kör Windows. Men det är förstås intressant att det kommer gå att köra Linuxprogram under Windows. Dock undrar jag hur de tänkt att lösa det med beroendepaket och pakethanterare osv. Låter väldigt krångligt i mina öron. Men denna utveckling kommer jag att följa, däremot tar det fortfarande emot väldigt mycket för en Windows 10 uppgradering. Så jag kommer vara kvar på Windows 7 så länge som möjligt just nu känns det som.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply