Teleskop i present - är helt okunnig! Hjälp!

Allmän diskussion om teleskop.
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Teleskop i present - är helt okunnig! Hjälp!

Post by Gunnar K »

Newbie wrote:Nämen hörrni nu spinner ni iväg och blir alldeles för detaljerade och med för mycket fackspråk, hänger inte alls med! Funderar ändå starkt på den där Skyhawk 114...
Haha! Det är helt vad du kan förvänta dig när du kastar ut en fråga till en massa astro-nördar som oss här. :-)

Vi är alla så ivriga att hitta något "lite bättre" teleskop till er, och ytterligare ett "lite bättre" osv. Men jag skulle jag säga att det allra viktigaste är att ni inte köper teleskop från elektroniklador eller ställen som Teknik-Magasinet eller Universeum, utan från något ställe där man kan astronomi (som Stjärnhuset). Då slipper ni att kasta pengar rakt i sjön på teleskop som lovar typ 525 gångers förstoring, men där man knappast ser någonting alls om man använder högre förstoring än kanske 20 gånger, och på ett stativ som är rangligare än ett plocke-pin.

Det andra vanliga nybörjarmisstaget är att man direkt köper en väldigt avancerad och komplicerad utrustning, för astrofotografering etc. Det blir alldeles för mycket, man tappar då ofta sugen. Börja med visuella observationer. När ni känner er mera hemtama kan ni överväga ifall ni ska börja med astrofoto eller ej (det är ju inte på något sätt "nödvändigt").

Våra diskussioner om sfärisk versus parabolisk spegel kan du, precis som du gör, ta med knusende ro. Visserligen är det så att en paraboliskt slipad spegel är bättre än en sfärisk (som teleskopet du tittar på har), men i er situation är det ändå fullt tllräckligt bra att börja med. En sak som är väldigt bra är att Stjärnhuset levererar med en stjärnhimmels-planisfär med alla sina teleskop. Detta är en evighetskalender där man ställer in månad och datum på en skiva mot klockslaget på en annan, och sedan kan man orientera sig på stjärnhimmelen. Man kan lätt identifiera och hitta Karlavagnen, en stjärnbild som gör att man enkelt kan hitta Polstjärnan (denna behöver man hitta för att kunna ställa in teleskopmonteringen bra).

Sedan kan ni fortsätta att lära er några av de vanligaste stjärnbilderna som Cassiopeja, Lejonet och Orion (den sistnämnda är dock inte synlig vid den här årstiden). Samt en handfull av de starkaste stjärnorna på himmelen.

Skulle ni sedan bli lika nördidgt astro-intresserade som vi andra här, så kan det senare bli aktuellt att ni uppgraderar er och köper"bättre" teleskop. :-)

Ett tillbehör jag skulle rekommendera att ni köper med en gång är en rödljusficklampa med INSTÄLLBAR ljusstyrka. Det räcker med att blinka till ett ögonblick med en vanlig ficklampa för att mörkerseendet ska försvinna direkt, och sedan tar det en kvart - en halvtimme innan ögonen har mörkeradapterat sig igen.

Till sist, när vintersäsongen kommer med kalla och klara nätter, så ta på er mer än ni tror behövs!
.
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Teleskop i present - är helt okunnig! Hjälp!

Post by Gunnar K »

AstroFriend wrote:---
Kanske lite kommentarer från andra är bra också eftersom jag inte har haft just ett sådant teleskop, antar den har parabolisk spegel men kan inte hitta någon information om det.

/Lars
Min erfarenhet efter att ha studerat diverse kataloger och specifikationer och jämfört med verkligheten är att det är precis tvärtom. Hittar man ingen information om ifall spegeln är parabolisk eller sfärisk, så kan man med stor säkerhet utgå från att den är sfärisk... Är den parabolisk så anger man i princip alltid detta någonstans. :-)
.
Newbie
Posts: 7
Joined: 2016-07-20 19:16:03
spamtest: JA

Re: Teleskop i present - är helt okunnig! Hjälp!

Post by Newbie »

Haha, TACK Gunnar!
Precis det svar jag ville ha... Ja det lutar åt det där som sagt, tror det kan passa oss bra som mest vill göra detta som en kul grej liksom. Vi bor otroligt fint med helt öppet landskap och flera fjäll i sikte, så är det stjärnklart har vi massor med "utrymme" kring huset att titta på!
Newbie
Posts: 7
Joined: 2016-07-20 19:16:03
spamtest: JA

Re: Teleskop i present - är helt okunnig! Hjälp!

Post by Newbie »

Glömde... funkar alla teleskop så att man har själva "titthålet" (ja jag vet, men vet inte vad det kallas...) på sidan av apparaten?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Teleskop i present - är helt okunnig! Hjälp!

Post by Torbjörn »

Hej,

Nej det är bara spegelteleskop av Newtontyp (och några andra varianter) som har okularhållaren på sidan. Linsteleskop (refraktorer) och hydridteleskop med både speglar och linser som t ex Schmidt Cassegrain (SCT) och Maksutov Cassegrain (MCT) har okularhållaren baktill.

/Torbjörn
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teleskop i present - är helt okunnig! Hjälp!

Post by AstroFriend »

Bra ni kommenterade mitt förslag om beg instrument. Har inte haft så enkla reflektorer själv. Ja man kanske måste utgå från att den inte är parabolisk om det inte står det i klartext. Man brukar väl ha en regel att f8 Newton teleskop och däröver inte ger så mycket extra med parabolform. Resonerar man så än idag tro? Skall man fota kan jag tänka mig kraven är ganska annorlunda, fast då är det ju antingen ljusstarka instrument eller väldigt långfokalkonstruktioner.

Hoppas det löser sig med presenten trots alla förslag som strömmar in :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskop i present - är helt okunnig! Hjälp!

Post by Håkan N »

Jag tror ändå på en kikare i början när man ska lära sig himlen, och det tar sin tid.
Att ex svepa runt med en refractor/newton eller påmonterad sökare blir aldrig som med en kikare. Och nybörjare på 1 grad utan nån kanske som kan visa en blir nog en tuff uppgift.
Jag antar att det står en massa sånna kineser i källare ;-)
Sen kontrasten i ett tusen kronors teleskop, mja.
Jag avråder.
Jag tror man får finare vyer som tar en längre i hobbyn med en kikare, det var då råden jag fick från Lockwood, Carl Zambuto, Mel Bartel, Don Pensack, Shane Santi, Alex McConhay, Joel Knorring, Lars Hermansson mfl.
Jag var skeptisk ( fnyste ) själv men insåg de visste vad de pratade om.
Nu idag vet jag ju att man måste ha en kikare eller fler oavsett teleskop man kör på sen.
Nybörjare och go-to kan då inte vara av godo som jag ser på saken. Måste då ta ut udden direkt på en ny i hobbyn.
Jag tror det bästa och enklaste i början är besöka klubbar och folk och star partyn så man får kunskaper och få titta ( gratis ) och plugga på kammar'n och praktisera med en kikare.

Men som nybörjare själv motsäger jag inte övrigas råd på billiga teleskop är en bra start.
Men vill återigen slå ett slag för 'kikaren', av egna erfarenheter.
Det var efter Mariestad förra året en la en kikare i min hand, sedan insåg jag det hela glasklart vad ex Carl Zambuto menade !
Newbie
Posts: 7
Joined: 2016-07-20 19:16:03
spamtest: JA

Re: Teleskop i present - är helt okunnig! Hjälp!

Post by Newbie »

Det blir en Skyhawk 114, tack för er input och hjälp!
Återkommer kanske med fler frågor i framtiden :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskop i present - är helt okunnig! Hjälp!

Post by Håkan N »

Jag försökte med kikar iden ( vs jag tyckte det var bra råd ) men oavsett har ni nåt och det är bra, återkom med hur det går med obsande etc, för sånt är roligt att höra och läsa om !
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Teleskop i present - är helt okunnig! Hjälp!

Post by Bengt »

Att ha en kikare är aldrig fel. Köpte en billig 7x50 för 500kr på shoppingrunda i Spanien som funkar utmärkt leta upp och se bl.a. en massa diverse messier objekt med även i den prisklassen :-) dessa billiga har kanske inte den supercoating eller den vassa option som en dyrare men funkar över förväntan. Det har sina fördelat också ha en billig kikare som man inte behöver vara rädd för bli stulen eller få andra skador.
När man kör med rödpunktsökaren är det till och med fördel ha också kikare med sig ut om det är svårt se referensstjärnor.



Testa min lilla Skyhawke inatt som jag köpte mest av nyfikenhet.

Första funderingen var Hur mycket /lite ser man med dessa plutte Newton ?

Inga problem hitta messier objekt med den . Men... Att använda orginal okular på 25mm är ingen hit. Den har koma så det visslar om det . 20x blir för bra för denna 500mm tub. Blir betydligt bättre med ett bättre 25mm Televues plössl men inte bra. Slänger man i ett mer högförstorande okular 11nagler blir det helt ok. Faktiskt riktigt fina krispiga stjärnor i centrum på bilden . Lite sämre i ytterområdet på bildfältet .

Bäst bild fick jag med mitt 8mm ethos . Vilket kanske inte det man normalt köper till denna billiga tub. Bevisar dock tesen att man kan ha super optik men det hjälper inte om man sätter i sämre okular. Likadant kan man få en billig tub prestera riktigt bra med bra okular .
Ska man köpa detta teleskop så får man mer ut av det med att köpa lite bättre okular .

Fokuseraren är av plast som inte går låsa. Men funkar fokusera bra med trots jag trycker i både tunga okular och
Binovuer .

Tuben har bra kollimerings skruvar och den var lätt kollimera .

Tubens stora fördel är dess låga vikt och mobilitet . Den är synnerligen enkel manövrera runt med och heritage monteringen som jag nu har goto med fixar bra skicka runt den . Objekten är så pass lätthittade med den så även manuellt skicka runt tuben och hitta objekt är inga problem.

Kortfattat helt ok enkelt nybörjar teleskop men inte fullt i den klassen som en heritage 130 . Gott om objekt hitta och se med den . Den upplevs som ett bättre alternativ tycker jag än en 80 mm akromat refraktor ( ljusstarkarkare renare bild )Skulle jag välja mellan 130 - 1145p av dessa två hade jag utan tvekan valt heritage 130 som upplevs ha klart bättre optik med mindre koma. Ljusavskärmar man den öppna 130 an med ett svart papprör är dess största nackdel eliminerad.

Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Teleskop i present - är helt okunnig! Hjälp!

Post by Håkan N »

Televue Ethos okular i plast fokuserare i tusenkronors teleskop ;-)
Kul report. Verkar som Kineserna levererar bra kvalitetsglas även i denna prisklass. Krispiga stjärnor låter bra.
Undrar hur bra det blir om man lägger på 2 tusen ?
Post Reply