Spökreflexer i SCT

Allmän diskussion om teleskop.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Spökreflexer i SCT

Post by Peter R »

Hej Ragge,

Jag upptäckte den här tråden under morgonens SPAM-attack, började läsa den och ville få veta hur det har gått.
Har du hittat orsaken till reflexerna och har du kunnat åtgärda problemet?

Hälsningar

/*Peter R
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Spökreflexer i SCT

Post by ragge »

Se där, något positivt med spam ibland...

För att göra en lång historia kort (nåja) så var säljaren i Tyskland, med Meade i ryggen, kategoriskt negativa till att det skulle vara fel på teleskopet. Till sist gick de med på att undersöka det men frakten skulle ske på mitt ansvar/kostnad tills ett ev fel var bevisat. Kommunikationen med dem var inget vidare så jag gjorde jobbet själv i stället, det fanns utmärkt info på nätet. Lossade korrektorlinsen, duttade på lite mattsvart färg på ett par misstänkta ställen och passade även på att sätta i flockpapper på insidan (tack Jimmy !). Tillbaks med korrektorn till exakt samma läge som innan, sedan en enkel kollimering. Hur enkelt som helst. Tuben levererar riktigt bra bilder, men den där reflexen från extremt starka stjärnor finns kvar. Men. En kompis jag har med en exakt likadan OTA har försökt provocera fram symptomet med sin tub + en Canon dslr, och han fick inget spår av någon reflex (han bor i Tyskland så jag kan inte testa min kamera i hans tub). Å andra sidan så fick jag inga symptom med min kamera i Torbjörns C8, men den har ju inte heller en sådan blåaktig beläggning på korrektorn som Meade har.
Slutsaten är att min D7000 (efter moddning) troligen ger lite väl kraftiga reflexer vilket kan ge symptom på en LX200-ACF, som verkar vara känsligare än en C8. Men i praktiken är det inget problem, om man bara undviker att fota tex Alnitak och liknande. Jag är väldigt nöjd med tuben för övrigt, spegel-låsningen fungerar till 100% (ingen som helst mirror flop) och kollimeringen håller sig väldigt stabilt.

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Spökreflexer i SCT

Post by ragge »

Peter R wrote:Hej Ragge,

Jag upptäckte den här tråden under morgonens SPAM-attack, började läsa den och ville få veta hur det har gått.
Har du hittat orsaken till reflexerna och har du kunnat åtgärda problemet?

Hälsningar

/*Peter R
Bump - ifall du missat svaret ovan
/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Spökreflexer i SCT

Post by Peter R »

Hej Ragge,

tack, jag läste ditt inlägg igår men har bara inte hunnit svara.
Du har inte kunnat låna en icke moddad kamera och testa på en ljusstark stjärna? Jag antar ändå att dina åtgärder kanske har minskat problemet.

Man kan ha det i åtanke också när man köper att avancerad utrustning är väldigt dyr men att priset bara är en faktor att ta hänsyn till. Det kan ofta bli svårt att få rätt när man handlar från andra länder om någonting går fel. Jag har fått stöta mig blodig mot återförsäljare i både Frankrike, Tyskland och England med teleskop och monteringar som har strulat. Långa serviceärenden som ibland blir dyra i form av frakt och reservdelar som inte täcks av garantin och som inte mynnar ut i någon som helst förbättring. Jag påminns regelbundet om att vi trotts allt har en hög servicenivå och ett bra konsumentskydd här i Sverige.

/*Peter R
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Spökreflexer i SCT

Post by ragge »

Hej Peter,

Bra ide, skall testa med en annan kamera när tillfälle ges.
Men med facit på hand så var det ändå det bästa som skedde, att det inte blev någon retur i detta fallet. De små punkterna jag såg (och senare åtgärdade) hade ju ingen inverkan.

Ja det kan nog i vissa fall vara mer kundvänligt att handla inom landet, men det kan också bli en extra mellanhand som fördröjer processen. Plus att man kan få ett exemplar som legat på hyllan och inte längre är den senaste modellen (höll på att hända mig när jag skulle handla NexGuider, men hittade en modernare variant från Tyskland). Den ackumulerade prisskillnaden för det man lagt ut under åren är ju inte heller försumbar.

Men nog är det så att den här hobbyn i allmänhet är lite Vilda Västern för en vanlig konsument. Vilken skillnad mot fotobranschen (tycker jag), där grejorna är så mycket lättare att hantera och förstå för "vanligt folk".

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply