Paracorr test

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Paracorr test

Post by AstroFriend »

Den astrographen är spännande och med tanke på prestanda kanske inte så dyr egentligen. Men ljusstyrkor på närmare f/2 vet jag inte om det är så bra, hellre då runt f/5 och lite längre fokallängd och stor imagecircle. Efter min ombyggnad av 5" APOn har jag nu 910mm vid f/7. Ganska långsamt för att fota. Men fördelar som 65mm image circle, mindre vinjettering, mindre distorsion antagligen och bättre optiska egenskaper över lag som låga (höga siffror) f/-tal brukar ge är ju fördelar.

Vad har man för nytta av en ljusstark f/4 vid foto om den vinjetterar kraftigt, det blir ju bara i de centrala delarna man har den ljusstyrkan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Paracorr test

Post by Håkan N »

Bengt,

Hur löste du TV schema mot det bästa settingen i realiteten ?

Nils Olof,
Innan man kan sätta en snabb stor Newton med paracorr utöver 'newton' principen, vs ex Lockwood 2.8 borde man se i nåt liknande. Alt en en SiC QED slipad MRF teknik. Alt Barteld nya 25"a f/2.66.
Jag vet en som brukar åka på Florida star party ( Lockwood 28 f/2.75, men han kommer inte i år.

Intressant se i en sån.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Paracorr test

Post by Bengt »

Håkan!

Det skiljer mellan mina teleskop var paracorren hamnar.

På ex min fotonewton sätter jag den inte i botten . Det finns bra lång hållare på paracorren som gör det finns bra justermån.

Ethos 21 och nagler 31 ligger båda i A läge så det är fokuspunkten på dessa som avgör var den hamnar.

Sätter jag i ex ethos 13 så om jag följer Televues skala så behövs det en lätt omfokusering. Jag brukar köra ethos 13 i 2" läge . Ethos 8 kör jag alltid alltid i 1.25"

Nu har jag inte testat snabbare än f5 ska sägas ,en snabbare Newton misstänker jag är mer petig för mest optimalt läge.
De teleskop jag testat via är 6" 8" och 12" samtliga i f5 och f 6 . Jag har jämfört visuellt med det plana fält jag får med min 10" Rc och 12" Newton med paracorren så tycker jag inte det är någon skillnad på synlig koma i synfältet . Newton tuben är faktum bättre och roligare titta i men den har också mindre central obstruktion och samlar lite mer ljus. Möjligen blir stjärnorna aningen lite mer små och krispiga i RC men den ligger ju ner på 1/12 våglängd också .

Såg ni var inne på foto innan här i tråden .Paracorr av andra generation går använda för foto står det i manuelen .Man plockar lätt bort själva okularhållaren då. Inget jag dock testat än.

Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Paracorr test

Post by Håkan N »

Bengt,

Ponera en Newton dob med en 2" fokuserare oavsett storkek och säg ex f/5 för visuellt bruk.
Man monterar P2'an i botten och man följer TV lista per ex Ethos okular vad paracorr toppen ska stå.
Och man kan få det i fokus.

-Men hur vet man om man verkligen ska ha ex Ethos 13 mm i läge H eller ex strax nedanför.
Men säg att man kan få det i fokus på båda deaa lägen, alltså starx nedanför eller i läge H.

Det enda jag hört om detta är 'sweat spot', men vad är det - hur vet man det ?

Jag har ex testat Ethos 8 ( 2" rör ) i läge H utan att lägga på 0.5" eller 12.7 mm som krävs enl TV.
Detta funkar, men ?
Det blir fel enl TV ( och linsen följer ju med om man justerar fokuseraren.

Ex SIPS har fast lins och vad jag 'förstår' blir då okularet exakt justerat i den lösningen ( när man justerat in fokus med fokuseraren )

Ang ex Ethos 6 & 8 mm som är lika okular med 2" eller 1.25" rör. ( okularet har bägge rören sas )
Ang 1.25" sätter man då läge B och använder paracorrens adapter 2"/1.25".
Men avsett hur man gör med det ska dessa okular ut 30.5 mm ( 1.2" ) från läge A.
Igen, vad händer optiskt sett om man har ex bara 1" eller 1.4". Man kan få det i fokus på 1" eller 1.2" eller 1.4"

Jag gillar ingen av lösningarna på dessa 6/8 okular i P2'an. Aldeles för ragnligt detta. Läge H på paracorren är inte tekniskt bra ( men detta var just nu inte frågan.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Paracorr test

Post by Bengt »

Har faktiskt inte lagt ner så mycket tankeverksamhet på detta. Jag är en try and error filur :D . Jag är nöjd köra bilen och tänker inte så mycket på hur allt funkar :D

Vad jag gissar och tror är att skalan inte bara satt för att få okularen afokala. Jag är ingen optiskt snille men gissar skalan också är satt för optimalt avstånd mellan okular och linsen i korrektorn för att få optimalt plant fält . Kanske ska man också komma ihåg jag är närsynt och behöva ett helt annan fokus än tex frugan . Vet inte om sånt spelar in också ?
( En dag ska jag bli färdig till köpa DIOPTRX.
http://www.televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=54" onclick="window.open(this.href);return false;)
När det gäller ccd har ju avstånd mellan lins och sensor mycket stor betydelse .
Du som har haft lite kontrakt med Al Nagler kan väl fråga honom vid tillfälle hur skalan är gjord och utprovad.

Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Paracorr test

Post by Jonas »

Bengt wrote:
Såg ni var inne på foto innan här i tråden .Paracorr av andra generation går använda för foto står det i manuelen .Man plockar lätt bort själva okularhållaren då. Inget jag dock testat än.

Bengt
Bengt,

Jag har ju den första modellen utan reglerbar topp. När man ska använda denna för foto, skruvar man bara av den undre delen och skruvar en T-adapter på denna. Allt enligt Al:s anvisning ;)

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Paracorr test

Post by Bengt »

Jonas
Den stora skillnaden annars verkar vara att typ II klar f3 mot typ I med f4.

http://www.televue.com/pdf/literature/V ... ctions.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.televue.com/pdf/literature/P ... ctions.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Paracorr test

Post by Bengt »

Det har funnits en till modell som de tyvärr slutat sälja. Har någon en liggandes är jag pigg på köpa en sån.

http://www.cloudynights.com/classifieds ... corrector/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Paracorr test

Post by Håkan N »

Jag frågade al Nagler om SIPS, men han sa ; ta P2'an.
Jag antar han är lite partisk då han säker tjänar mer på sin egen produkt än sälja enbart linsen till Starlight som då konkurrar med produkten och en annan lösning.
Både Pensack och Bartels, Banich mfl hade P2'an och sa den överträffade SIPS och man kunde byta mellan ( enklare ) mellan olika teleskop.
Den var dessutom billigare och enkelt då okularen blev parafokala och mindre ratta på fokuseraren och på SIPS måste man ta upp linsen bakifrån vilket enkelt kunde tappas i spegeln eller på marken mm.
Lockwood sa ( som är medkonstruktör ) åt Stralight ( men god vän med Nagler ) att SIPS är bättre vs de fördelarna ( ok då ratta in/ut )
Han menade om man nu måste tappa linsen kunde man lika gärna då tappa P2'an..

Don Pensack sa han använder P2'ans std lägen för dom var rätt ok på 'hans' okular. ( mina grejjer köpts från honom, Eyepiecesetc.
Mel nämnde 'the sweat spot'.

Det jag vet att linsen har en tolerans, toppen har en tolerans, okularen har en tolerans !

Nu inser jag ta ur linsen bakåt är inget problem ( testat själv ) och Strarlights fokuserare är stabilare ( dock 2" den med )
Att ratta ut/in, och då ett 'ev sag'
Men Pensack har sen sagt, med SIPS kommer alla okular in exakt. Som Mike menat..
Vad innebär det vs grov-läget/fokus vs P2'an.
-Svar - vet ej.

Don sa din ide med fast topp ( allid i läge A ) och med alla mina okular med stopp ring ( parafokala ) är det bättre och stabilare.
Men hur vet jag måtten ?
Det jag kan göra är sätta exakt mått efter TV lista, och då vet jag är i 'närheten'. Men den optiska principen ?
Sedan oavsett måste jag fokusera lite och då följer linsen med.

Därav ska jag ha en fast lins och parafokala okular som kan justeras en aning.
Den lösningen är inte klar än.

Men min 18" nu byggs med Moonlite/P2 och en förbättrad vridbar topp.

Mitt nya system är för kommande projekt.
Eftersom den kommer bli snabb vill jag veta allt om hur sånt här fungerar och collimering.
Vet man hur det funkar använder man sig av sunda toleranser och får en förståelse.
Men kan fråga alt egen R&D. ( eller läsa.

En intressant case i detta med paracorr och optik är att Bartels i sin nya f/2.66 25" dob har 1" mindre sekundär och det går ju inte..
Hur har han gjort. Jo inget UTA utrymme mot spegeln och paracorren går in i primär spegeln.
Enl Mel helt ok, enl alla jag pratat med totalt optiskt fel. Nytänkande eller dumheter ?
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Paracorr test

Post by Håkan N »

Bengt !

Jag vet inte om du har koll på detta.
-Använder du std paracorr adapter för använda 1.25" rör ?

Ang Ethos 6 & 8 mm i läge B på paracorr 2'an.

Kom ihåg att dessa okular ska upp 30.5 mm från läge A. ( oavsett hur man gör, vs 2" eller 1.25" fattningen ) )
Den adapter ( 2"-1.25" ) som är med std är 15 mm tjock.
Lägger man ihop måttet ;
Paracorr rörelsen 17.8 mm / 6 = 3 mm = Läge B = 3 mm..
Paracorr toppen är 11.45 mm.
Adaptern = 15 mm.
2" barreln/röret = 23.95 mm ( 0.94" )
Totalt = 53.4 mm .
Minus fokus på okularet från skuldran = 17.8 mm = 35.6 mm.

För stort mått !
Ok vi kan ta ner vridningen 3 mm = 32.6 mm.
Ändå för stort !

Det finns en TV adapter ( den i mitten ) 10.5 mm hög.
http://www.televue.com/engine/TV3b_page ... &Tab=_parf" onclick="window.open(this.href);return false;

( 15-10.5 = 4.5 )
Ok, 35.6 mm - 4.5 = 31.1 mm.
31.1 - 30.5 = 0.6 mm.

Kontenta ;
Använder man den tunnare adaptern måste/bör man vrida ner läge B mot A en aning.
Alt svarvarar man av std adaptern så den är = 9.9 mm tjock !

Frågan är, har alla TV Ethos 6 & 8 mm fokus exakt ner 17.8 mm ? ( en listan )
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Paracorr test

Post by Bengt »

Ja använder standard och som det står i Televues manual man kan behöva justera fokus något och ska då göra det med teleskopet fokus och inte genom att ändra läget på korrektorn . I mitt fall är jag helt nöjd om jag slipper koma vilket jag gör på alla teleskop med denna i och på det sättet jag använder den.

Apropå fokuserare är både moonlight och starlight featherfokus en dröm använda . Har haft/har båda och båda är bra men min favorit är nog feathertouch . Sitter på min Rc och är otroligt välbyggd med fin finish .
Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Paracorr test

Post by Håkan N »

Bengt,

( ang Ethos 6/8 mm i P2 )
Har du std 15 mm adaptorn och läge B har du inte 30.5 mm som TV säger gäller dessa okular. ( från läge A )
Du har över 5 mm mer nu.
Det du kan göra är ha läge A ( 32.6 mm )
Alt svarva av adaptorn så den är 9.9 mm tjock ( läge B )

Ok, du kanske är helt ok och ingen coma = bra !

Men då undrar jag varför TV har en lista över mått.
Då är det ju bara ha okularet i ett läge som ev passar och fokusera in.

När jag fick ögonen på detta var Lasse i UAA som frågade vilka mått som gällde, och att det är mått i detta som ska uppfyllas.

Svar kommer i detta ! ;-)

----/----

Detta har jag från TV ;

The 21, 17 mm is at setting A.
The 13mm, 10mm, 4.7mm, and 3.7mm Ethos require their focal planes to be 17.8mm farther out (+/-1mm), so they use setting H, which is 17.8mm farther out.
The 8mm and 6mm Ethos use setting H all WAY out (H + 12.7mm) if used as 2" (1.2" from setting A = 30.5mm)
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Paracorr test

Post by Bengt »

Har lite svårt förstå att det är så petigt med 8mm respekt 6mm och nedåt på. f5 och långsammare teleskop . Koman är i princip noll även utan korrektor på mina teleskop. Inte ens i min lilla 5" minidobson syns koma med 8mm. Är det dock snabba f4 teleskop eller f3 kan jag tänka mig det är viktigare .

Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Paracorr test

Post by Håkan N »

Det kan nog vara så med långsamma speglar och bra okular, men varför inte följa TV. Eller testa och se.
Lockwood har ju ex alla kunder under f/3.6.
Han sa med sin uträkning a sekundären och L måttet på teleskopet med SIPS och Ethos blir det bra.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Paracorr test

Post by Hans Bengtsson »

Som bekant ökar koma-aberrationen när man använder kort fokalförhållande och när man avlägsnar sig från den optiska axeln. Nedan ges några siffror som visar komans storlek (bågsekunder) vid f/3 vid några olika avstånd från optiska axeln. Värden för f/10 ges inom parentes.

0.25 grader från optiska axeln: 18.7 (1.7)
0.5 grader: 37.4 (3.4)
1 grad: 74.9 (6,8)
2 grader: 140.8 (13.6)

Vi ser att koman är drygt 10 gånger större med f/3 än med f/10. Man förstår att komakorrektorer har ett tufft jobb med att korrigera när det gäller korta fokalförhållanden.

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply