Reservplan vid dåligt väder

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Ja ni har ju själva märkt hur trist det är med vädret. Inga klara nätter att ta ut teleskopet till. Vill det sig illa är ju risken att man tappar intresset och det får ju inte ske, man måste ha reservplaner!

Här har jag nu gjort de första trevande försöken med att använda data från andra teleskop, inte att hyra in sig på andra amatörteleskop utan de bästa och största, vad annars duger?

Starten är dock lite mer blygsam, Mount Palomars 48" Schmidt astrograph. Farfars telescope.

Ni kan läsa närmare här om hur jag planerar att utnyttja detta i det första steget:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/sci ... -data.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Messier 1 är den första bilden.

Längre fram blir det mer avancerade saker, vi får se hur det går vidare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by DHEB »

Låter som en mycket bra plan! Å andra sidan, om man gillar visuella observationer, kan ett enkelt grab-and-go, som ständigt står redo bredvid dörren, vara en bra kompanion för att passa på även kortvariga luckor i molntäcket.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej,
Vid sådana tillfällen står min Star Adventurer redo, men jag måste åka några mil utanför stan för att det skall vara meningsfullt.
Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Lazze »

Det var ett kul och intressant projekt och länkarna gör att man lär sig lite om vilket fantastiskt teleskop det där är. Kul att de hittat användning för det i modern tid också.

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej Lasse,
Jo kul att de i usa förstått värdet av teleskopet. Men varför står den svenska motsvarigheten oanvänd? Skandal skulle jag säga. När jag var där som student ville jag nog gärna få igång det, men men...

Det jag börjat med nu känns väldigt rätt, när jag väl satt mig in i det så skall man väl kunna göra saker som man inte klarar med egna grejor. Framförrallt att vädret inte spelar någon roll och man har tillgång till datat året runt 7/24. Bara fantasin som sätter gränsen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by kribba »

Jag har löst dåliga vädret med att ha EQ6:an permanent uppsatt i trädgården. Tar mig drygt 20-30 min att få ut teleskop o övrig utrustning
och vara redo för första bilden. 2-3 av mina bilder denna vinter kom till just med luckor i molntäcket. Känns ibland som man borde blivit
metrolog! Men jag har oxå tänkt din tanke inklusive dessa remote telescope tjänster. Men dels är dom ju extremt dyra, men sen tappar
man väl en del av charmen med att stå ute i kylan o mecka med prylarna (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Jag kan få upp teleskopet på 10 till 15 minuter på balkongen, men inte blir vädret bättre för det.

De flesta data från forskarna är gratis att utnyttja, bara man refererar till källan. Väntar nu på 39 meters teleskopet, skall det vara så skall det !

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Peter R »

POSS plåtarna är väldigt användbara och ofta om man blinkar dem mot egna bilder så kan man påvisa några stjärnor som har hunnit röra sig mellan bilderna. Det har ju gått några år sedan de togs.
Jag använder dem också för att identifiera en del udda stjärnor som nu senast fick jag fram 5-6 stjärnor i Orion som lyser starkt i infrarött och nästan ingenting i de övriga våglängderna.

Lite kul att du tar upp detta arkiv för jag diskuterade med Lasse via mail tidigare idag om en bild som Tomas Wikander tog för några år sedan på Pelikannebulosan. Jag tillverkade då bl. a. en syntetisk G-kanal till R och B POSS-plåtarna med Astrotools av Noel Carboni. Den blev så bra att det gick att blinka den mot Tomas bild viewtopic.php?t=10724#p50744" onclick="window.open(this.href);return false; .

Jag testade samma metod på M1 eftersom det är den som du har börjat med men resultatet känns inte helt naturligt jämfört med de färger vi är vana att se.
DSS_M1-PR.jpg
Ett annat väldigt spännande användningsområde beskrivs av Hans Bengtsson i de sista inläggen i tråden hur han i slutet av 90-talet laddade ner och blinkade bilder för att hitta tidigare okända långperiodiska variabler och det blev en hel del.

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Bengt »

Man kan också ägna tiden surfa runt med world wide telescope :D
http://www.worldwidetelescope.org/webclient/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Bengt »

För många år sedan testa jag blinka min m1 bild mot en sån plåt. Bengt
http://astropixlar.com/m1blink.htm
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Färgerna kan nog inte bli så naturliga eftersom de är upptagna i våglängdsområden som inte stämmer ned ögat. Däremot liknar de gamla astronomiböckers bilder så misstänker att de var skapade på liknande sätt.

Vi får se längre fram när jag ger mig på modernare databaser vad man får fram från de. De har ju ofta multispektrala våglängdsband som ger mer kreativa möjligheter.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by AstroFriend »

Hej Peter och Bengt,
Kul ni tog upp det om blinkningar som ett sätt att få ut intressant information ur denna databas. Är ju mer intressant då när det blir vetenskapliga resultat och inte bara bilder att titta på. Mitt egna bildarkiv är inte omfattande eller av bra kvalite, men man kan ju också jämföra data från två olika databaser.

Ja nu behöver jag inte sitta och vara irriterad på dåligt väder, det finns massor att göra.

När jag läste i de andra trådarna ni länkade till kom jag också ihåg det där med nedladdningstiden och telefonmodemet. Fast då var det inte poss plåtarrna utan något annat men liknande jag försökte göra.

Även när jag tog min första digitala bild 1996 på kometen Hyakutake hade jag enorma problem, hur jag skulle få hem datat från universitets unix dator. Raw bilderna var ju på ruskiga 2 MB och disketterna rymde bara 1.44 MB. Tyvärr försvann mycket av datat som skulle varit kul att ha idag. Disketterna gick inte att läsa när jag tio år senare skulle överföra de till en cd rom skiva. Var ju lite unikt med digitala bilder på en unik händelse då. Om jag jämför med senare kometer som jag försökt fota så kommer de inte i närheten av den prakt Hyakutake visade upp.

Sedan när bilderna skulle processas dök nya problem upp, fanns ju inga windows program som kunde göra det. Fick ta till Matlab till slut och skriva ihop egna rutiner för det. Tog två år innan jag fick ihop det, vilken energi och tålamod man hade på den tiden. Minns också att det var flera kvällar jag kunde fota kometen, det måste alltså varit stjärnklart flera nätter under den tvåveckors period det pågick. Det var andra tider då.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Hans Bengtsson »

Här är en artikel jag skrev om resultatet av blinkningar av POSS-bilder som jag gjorde 1999:

http://adsbit.harvard.edu/full/seri/Ast ... 0.000.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det var nedladdningstiderna som på den tiden var ofantligt långa! Att hitta nya variabler när bilderna väl var nerladdade, det gick rätt snabbt och lätt.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Tony »

Det slog mig plötsligt att jag hade den här bibeln på hyllan. Jag höll på med en del prislistor och broshyrer på firman tidigare och då blev den här inköpt.
Dock så gjorde jag som dom flesta andra... läste aldrig bruksanvisningar utan gick direkt till "skapandet"
Det vore meningsfullt att offra några timmar på den här tegelstenen (1000 sidor) medans snön vräker ner.
Attachments
bibeln.gif
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Reservplan vid dåligt väder

Post by Tony »

En annan sak jag planerar att göra är att centrera sökare och teleskop.
Sökaren synfält ligger ca 1-2 gr nordväst om teleskopet. Jag tror det kan ha betydelse för följningen.
Jag har alla verktyg (anordningar) som behövs för att göra detta. Eftersom himmelen aldrig visar sig så har jag ett markmål 500 m bort, en blinkande signallampa längs järnvägen.
Tyvärr har jag en snöhög däremellan som är 1,5 m hög. Om jag kapar 1 m (med traktor) så går det nog.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Post Reply