Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by pava0555 »

Väldigt intressanta val ni andra har för grab and go. Håller med om att ett grab and go är en lösning som snabbt går att montera (nackdel för dobson som kräver kollimering samt montering). Håller också med om att ett par binos är en bra lösning. Hade faktist en pentax 10x50, men den gick sönder pga dålig kvalite. Jag kommer nog köpa ett par igen, fast med större öppning. :)

Jag antar att det jag egentligen är ute efter är ett reseteleskop. Om jag ska resa till Chile och upp på bergen kan lösningen vara sim jag ser det ett par binos, en apo/tripet på 80 mm (alt. en kort achro) eller den där smarta dobsonteleskopet som Bengt föreslog. När jag var där sist var det helt underbart. Jag tror att vilket teleskop som helst kommer att ge fantastiska vyer. Frågan är om man ska prioritera wide field (kort brännvidd, binos/apo/triplett) eller stor öppning men begränsad wide field (lång brännvidd, dobson/achro)

Tack för att ni delar med er. Andra får gärna dela med sig av sina erfarenheter. :)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by Bengt »

Du kan ju även kolla upp om du inte kan hyra/låna där teleskop. Finns ju en del turistställen som har detta .
Slipper man bära med sig prylar på flyget är det ju inte fel om det finns andra sätt.
Bengt
Post Reply