Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by Katarina H »

Jag har faktiskt ingen 8x42, den enda jag saknar typ :D Skulle jag på astroresa med ont om packplats skulle jag nog skaffa en (eller så tar jag med 11x56:an). Aldrig hört ngt illa om Nikons.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by pava0555 »

Katatarina: haha ok. Jag bara antog att du hade en. Jag tror en 8x42 blir bra, och går säkert att vandra med den också. :)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by pstymne »

Katarina H wrote:Jag skulle tagit handkikare i stil med 8x42 till 10x50 plus bordsstativ (litet) och så sett till att vara ordentligt påläst, köpa nån bok om vad som kan ses söderut och verkligen råläsa den innan. Plus någon lämplig planisfär. Möjligen ett monokular för andra att titta i. Jag skulle lägga lite krut på konstellationerna man ej är van att se. Men jag har aldrig varit på astroresa - men drömmer. Snygga bilder Torbjörn!

Katarina

För min del skulle jag välja precis det som Katarina rekommenderar. Teleskop kan man ju hyra på plats.

När jag var i Chile för 15 år sen blev det inte av att resa upp till Elqui-dalen, som planerat. En dunderförkylning satte stopp för det, så istället fick jag nöja mig med att skåda stjärnhimlen från en bakgård i Santiago (6+ miljoner invånare och rejält med ljusföroreningar). Men, men... jag kunde i alla fall se Södra korset och Magellanska molnen :-) :-) :-)

När förkylningen väl släppt sitt grepp om undertecknad, hustrun samt värdinnan fanns det ingen tid kvar för att åka upp till Elqui-dalen. Istället fick vi ägna oss åt kulinariska och önologiska fröjder, och att njuta av utsikterna mot Anderna och Stilla havet.

I ett land som Chile finns det förstås gott om amatörastronomer. Här är länken till en av dem, Daniel Versatsche. Hans lilla observatorium uppe i Andernas kristallklara luft kan nog göra vem som helst grön av avund. (Tips: karl'n kan faktiskt lite svenska.) http://www.verschatse.cl" onclick="window.open(this.href);return false;

Per
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by pava0555 »

Hej Per,

Oj vad tråkigt att ni inte fick chansen att att besöka Elqui-dalen. Det är jättefint där. Jag var där och besökte observatoriet i Mamalluca (man åker från Coquimbo) när jag var 16 år med min familj (jag är från Chile och åker regelbundet dit). Jag har ännu inte glömt hur stjärnhimmelen såg ut. Nu ska jag äntligen besöka området igen, med fokus på astronomi. :-)

Tack för länken. Ska kolla in det. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Post Reply