Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by pava0555 »

Hej alla,

Jag och några kollegor/vänner håller på att förbereda en resa till Chile. Tanken är att vi ska åka i februari 2019. Ett av målen är att besöka norra Chile, och en kandidatdestination är San Pedro de Atacama. Jag har tittat runt lite och det finns ett ställe som har fått mycket positiva recensioner, ATACAMA LODGE, http://www.spaceobs.com/en/Atacama-Lodge" onclick="window.open(this.href);return false;. Vi ska försöka tajma in det till nymåne. :)

Till denna resa vill jag gärna ta med mig egen utrustning, även om det går att hyra teleskop där. Jag hade tänkt att ta med ett par 8x42 (binos) och ett mindre teleskop som jag fortfarande inte köpt än (som går bra att flyga med som handbagage, iaf teleskopet + okular). Vi kommer nog också hyra ett teleskop där (det är bara jag i gänget som har astroutrustning), så då lär vi se till att det blir ett på 12 tum minst (helst större). Här har jag tänkt att antingen köpa en 80 mm APO/triplett ELLER en Sumerian Optics Dobsonian 10 tum. Tipset för denna dobsonteleskop som endast väger runt 10 kg fick jag i en annan tråd här, där jag frågade efter vilka Grab-N-Go teleskop ni har. Här formulerar jag om min fråga något.

Min fråga till er är:
1. Har någon varit i ATACAMA LODGE? Hur var det?
2. Vilken utrustning hade ni tagit med er? Vilken mount/tripod hade ni valt? GoTo? Hade ni bara kört visuellt eller AP?

Tanken med att fråga detta är att få lite idéer på vad jag själv kan ta med mig på en sådan resa. Just nu har jag så många alternativ och jag vet inte vad jag ska välja. Som tur är så har jag nästan ett år på mig att bestämma mig. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by Torbjörn »

Hej pava0555,

Jag har aldrig varit i Chile men jag har läst en del om Atacamaöknen på nätet, det är säkert jättefina förhållanden där.

1) Det går att läsa en del om Atacama Lodge om du Googlar lite.

2) Vad gäller utrustning så hade jag tagit med mig en fältkikare och min 8" resedobson som går att plocka i bitar och lägga i en väska. Primärspegeln hade fått åka i en låda i handbagaget.
På Teide.JPG
I väskan.JPG
Om jag inte hade byggt den tillsammans med en kompis så hade jag nog tagit med mig en fältkikare och antingen en 102 mm Maksutov Cassegrain eller en Skywatcher Skyhawk 1145P. Samt ett Vixen Porta-stativ.
Jag hade satsat på visuell astronomi.

Kolla bagagereglerna. Det kan kosta allt från 500 kr till hemska priser att ha med extra bagage.

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by Katarina H »

Jag skulle tagit handkikare i stil med 8x42 till 10x50 plus bordsstativ (litet) och så sett till att vara ordentligt påläst, köpa nån bok om vad som kan ses söderut och verkligen råläsa den innan. Plus någon lämplig planisfär. Möjligen ett monokular för andra att titta i. Jag skulle lägga lite krut på konstellationerna man ej är van att se. Men jag har aldrig varit på astroresa - men drömmer. Snygga bilder Torbjörn!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by stoffe »

Om jag hade ägt en C14 med lämplig montering så hade jag tagit med mig den dit. Reseprylar behöver inte checkas in som vanliga resväskor, lägg allt i en boardbag för surfbrädor så kan du checka in det som surfutrustning, brukar inte vara jättedyrt. Jag flög med ca 70-80 kg i ett paket på 4x1 meter...! Till Rodhos för 10 år sedan och då kostade det runt 600-700 kr extra tur och retur.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by Torbjörn »

Tänk noga över vad du vågar skicka som incheckat bagage, det kan utsättas för rätt omild behandling, i fallet Chile dessutom vid flera flygbyten. Jag packade ner mina vinterkläder ihop med teleskopet och la dem runt teleskopdelarna.
Kolla aktuella mått för handbagage. Många tuber är för långa för att gå ner i handbagaget. Norwegians handbagage får vara 55x40x23 cm och väga 10 kg men andra bolag har andra regler.

Som alternativ till de tuber jag nämnde förut kan man ju tänka sig Skywatcher ST 80 eller möjligen ST 102 om den får plats.

Om du stoppar ner en mindre Newtonreflektor i incheckat bagage skulle jag föreslå att du plockar ur primärspegeln och möjligen demonterar fokuseraren och tar dem i handbagaget.

En bok om den södra stjärnhimlen som jag verkligen kan rekommendera varmt är "Southern Gems" av Stephen James O`Meara. Den gav mig massor med inspiration när jag åkte till Teneriffa.

@ Katarina H: Tackar!

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by Torbjörn »

En bra artikel om att obsa i Chile och Argentina. Jag läste den med stort intresse för en tid sedan.

https://www.cloudynights.com/articles/c ... down-r3113" onclick="window.open(this.href);return false;

/Torbjörn
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by Jonas »

Låter som en härlig och häftig resa!

Eftersom jag antar huvudsyftet är astrofoto och observationer. För att hålla nere vikt och storlek på utrustningen, skulle jag, förutom en bra fältkikare och S&T:s Pocket Sky Atlas, ta med en WO Star-71 astrograf med okularadapter, en iOptron Smart EQ Pro-montering (eventuellt adapterad för att passa på ett kraftigt kamerastativ) samt en smidig strömförsörjning till monteringen. (Finns sådana i storlek med cigarettpaket).
Förutom detta naturligtvis några bra okular och en fotoväska med kamera och några bra objektiv.

Det bör inte vara några som helst problem att ta de känsligare delarna som handbagage och resten i en lite större resväska tillsammans med allt annat du behöver.
Vid en roadtripp till några nationalparker i USA hade jag med ungefär samma utrustning men eftersom jag då inte ännu införskaffat astrografen och iOptron-monteringen, fick jag använda bra vettig kameraoptik och en iOptron Skytracker istället.
Tyvärr hade jag då inte så stor möjlighet att observera men med en WO Star-71:a kan du komma långt. Den tål mycket höga förstoringar utan att bilden försämras nämnvärt.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by Bengt »

Jag hade valt the Simple Way och kört visuellt . Inget fel fotografera men med allt extra jobb det för med sig hade jag valt uppleva objekten med egna ögon . Står man och gluttar på en kamera skärm sabbar man mycket av det man kan se för blotta ögonen . Mörkerseendet blir ju delvis förstört .
Jag hade nog valt minst en 4" tub ta med .

Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by Jonas »

Bengt wrote: Står man och gluttar på en kamera skärm sabbar man mycket av det man kan se för blotta ögonen . Mörkerseendet blir ju delvis förstört .
Bengt
Bengt, som du vet är det därför jag inte vill gå över till datorstödd fotografering utan vill köra utan.
Har du provat på det? Mycket härligare upplevelse!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by Bengt »

Du har väl ändå en belyst skärm Jonas när du ställer in fokus. Men fattar vad du menar . Säkert snällare lösning än koppla upp en PC och lättare med mindre mek.

Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by Jonas »

Bengt wrote:Du har väl ändå en belyst skärm Jonas när du ställer in fokus. Men fattar vad du menar . Säkert snällare lösning än koppla upp en PC och lättare med mindre mek.

Bengt
Sant Bengt men fokuserar gör jag vanligtvis bara en gång i början på varje nytt objekt jag fotar. Det är dessutom inte speciellt starkt ljus eftersom jag fokuserar på en medelstark stjärna.
Datorskärmar har däremot ett mycket stort ljusutsläpp - även när de ska vara mörka.

Nåväl, nu har jag ju gett mig in i CCD-världen och ska väl så småningom se hur en ljus datorskärm påverkar min önskan om en mörk omgivning. Vi får se ...

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by pava0555 »

Hallå!

Tack för svaren.

Torbjörn: Vilken bra artikel från Cloudy Nights. Nu blir man mer sugen på att åka till San Pedro de Atacama. Jag gillar verkligen ditt dobsonteleskop. Önskar att man själv hade en sådan. Tack för att du delar med dig bilderna.

Jo jag känner nog inte för att checka in ett teleskop, bara stativet kanske. Jag har rest mycket, speciellt med mitt gamla jobb och har fått mitt bagage förstört flera gånger. Ska dock kolla tipset om att använda en boardbag som stoffe rekommenderade.

Alla era val av teleskop och kikare är intressanta. Jag kommer nog att satsa på visuellt pga. det Bengt säger om extra jobb. Har dessutom ingen erfarenhet av AP än (måste vinna på Lotto först :) ).

Katarina: Ser att du har många kikare i din signatur. Vilken 8x42 kikare använder du? Hade en billig pentax som gick sönder, 10x50. Nu funderar jag på Nikon prostaff/monarch 8x42. Denna har jag tänkt att använda för att observera och lära mig konstellationerna (speciellt om jag väljer ett teleskop med lång brännvidd med begränsad true field of view) .

Jonas: Har inte tittat på WO 71mm astrograf. Ska kolla upp det på nätet. Antar att det är någon APO. Problemet med AP som jag ser det är att hitta en bra mount. Ska kolla denna iOptron EQ montering. Men som sagt, har ingen erfarenhet av AP (förutom att ta bilder på månen med dslr kamera :) ). Jag tittar på en 80mm APO dels för att ha en wide field teleskop och dels för att kunna såsmåningom börja med AP (baby steps).
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by Jonas »

pava0555 wrote:Hallå!

Tack för svaren.

Jonas: Har inte tittat på WO 71mm astrograf. Ska kolla upp det på nätet. Antar att det är någon APO. Problemet med AP som jag ser det är att hitta en bra mount. Ska kolla denna iOptron EQ montering. Men som sagt, har ingen erfarenhet av AP (förutom att ta bilder på månen med dslr kamera :) ). Jag tittar på en 80mm APO dels för att ha en wide field teleskop och dels för att kunna såsmåningom börja med AP (baby steps).
Hej Pablo,

Här hittar du info om den lilla tuben: https://www.google.se/search?q=William+ ... GwX4jGvLgE" onclick="window.open(this.href);return false;

Som du förstår har jag den själv och är otroligt nöjd med den! Första gången jag observerade med den höll jag på att falla baklänges eftersom den är så otroligt skarp och kontrastrik.
Jag har haft många teleskop under åren, men inget så skarpt och kontrastrikt!

Detta lilla teleskop släpper jag aldrig!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by pava0555 »

Hej Jonas

Jo, jag har förstått att folk med små APO refraktorer är otroligt nöjda med dessa pga mycket hög bildkvalite. Vad roligt att du är så nöjd med den. Jag har faktist aldrig tittat igenom en. Längtar till nästa star party i Sthlm.

Pga. dess storlek (70 - 80mm öppning) och fokallängd (<600mm) antar jag att de är lämpliga som grab N go och reseteleskop. Den kan komplettera mina CAT teleskop också med mindre true field of view.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vilken utrustning hade ni tagit med till Chile

Post by Jonas »

pava0555 wrote:Hej Jonas

Jo, jag har förstått att folk med små APO refraktorer är otroligt nöjda med dessa pga mycket hög bildkvalite. Vad roligt att du är så nöjd med den. Jag har faktist aldrig tittat igenom en. Längtar till nästa star party i Sthlm.

Pga. dess storlek (70 - 80mm öppning) och fokallängd (<600mm) antar jag att de är lämpliga som grab N go och reseteleskop. Den kan komplettera mina CAT teleskop också med mindre true field of view.
Hej Pablo,

Ja, jag tror de flesta är. Nu vet jag inte om man längre kan få tag på just den tub jag har men TS säljer en egen variant:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... tener.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men, som jag tidigare nämnde måste man använda en specialdiagonal till den:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... -APOs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bästa hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply