ASA N 250/950 Astrograph OTA

Allmän diskussion om teleskop.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by gorang »

Så här i sommartider får man väl dagdrömma en del. Är det någon i Sverige som äger en ASA N 250/950 Astrograf eller en N 200/560 Hyperbolic Astrograph OTA och kan säga hur den fungerar, eller kanske mer om den är värd priset.
Den ska enl uppgift hålla kolimeringen mycket bra och vara riktigt stabil.
Såg någon på nätet som skrev att han efter många olika teleskop köp äntligen köpte detta telsekop och ångrade att han inte gjort det på en gång eftersom det var så mycket bättre än dom andra han haft.
https://www.astroshop.eu/telescopes/asa ... ta/p,33437" onclick="window.open(this.href);return false;
Undrar vilken montering som skulle behövas för detta teleskop
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by DavidS »

Ingen aning, annat än jag också läst positiva recensioner. När det gäller montering borde nog din AZ-EQ6GT fungera helt OK.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by gorang »

Det jag inte riktigt gillar med ASA och dom flesta andra också är att kollimeringen sker med insex skruvar.
TS använder vanliga skruvar med rejält tumgrepp så man behöver inga verktyg. Det gör det mycket lätt att kollimera i mörker. Men med ASA är det väl tänkt att man inte ska behöva kollimera varje gång man monterar det på stativet. Kollimeringen av primärspegeln kan även göras i horisontalt läge eftersom dom har en annan spegelupphängning än vanligt.
Sedan är ju frågan om det är värt priset. Kanske ett TS N-AG10 eller N-AG8 är lika bra till mindre än halva priset.
Vad tror ni som har erfarenhet?
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by gorang »

Tydligen ingen som har åsikt eller vet. Eller kanske semestertider.
Jag har kollat med TS Optics och deras N-AG8 har tydligen sämre optik än både deras ONTC och UNC serier.
"Bara" 91% reflexion mot 97% på ONTC.
Fick inget värde på p/v för primärspegeln.
Frågan är då hur pass mycket spegelkvalliten påverkar bildkvalliten i praktiken eftersom N-AG8 tar superba bilder.
Det kanske är den mekaniska kvalliten som är viktigare så att den inte flexar och håller kollimeringen bra. ASA teleskopen håller tydligen kollimeringen mycket bra upp till ett år enl. många användare.
Orion UK har ju också bra teleskop men enligt olika forum så håller dom ojämn kvallitet. Åtminstonde fram till 2016 när senaste inläggen var skrivna.
N-AG8 har tydligen en mycket bra fokuserare t.o.m. bättre än moonlite enl många bedömmare. Orion:s AG8 ser ju ut att vara snarlik TS N-AG8 men deras fokuserare com är en Crayford ACU-3L vet jag inget om.
Sedan är det ju detta med monteringen. Hur mycket kan man tex. belasta en AZ EQ6 GT vid astrofotografering.( Specad till 20kg)
Eller är en Ioptron CEM60 som klarar 27kg enl spec bättre? Den är även lättare men saknar tydligen bältesdrift.
Ja det var en del funderingar så här i värmen.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by kribba »

Har inte CEM60 nån form av magnetdrift? Ioptrons
nya monteringar verkar trevliga. Man kan väl få dom
dyrare med encoder oxå vad jag läst. Själv är jag
nöjd med min EQ-6. Faktiskt den sista delen jag
förnärvarande funderar på och byta ut. Har liksom
dig tittat ngr gånger på TS Newtons . Men jag
tror inte jag orkar fibbla med den här kollimerings
grejen. Vintern som passerade var en katastrof,
flera bilder kom till i luckor på ett par timmar
i ett oändligt molntäcke, då bör väl refraktorn
vara snabbare att komma till skott med (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Lazze »

Det enda jag läst om ASA:s kolfiberteleskop var för flera år sen då en användare inte kunde få till optiken förrän han provade att flytta fram det bakre tubringen. Det visade sig att om man skruvade åt det fästet så deformerade det tuben lite så att stjärnorna såg konstiga ut. Nu ska man komma ihåg att på så här snabba teleskop är det hyperkänsligt att allt är perfekt justerat och i hans fall räckte det med att flytta fram bakre tubringen en bit.
Enligt honom så trodde ASA själva inte på det först men verifierade det sen själva. Det kanske är därför som tubringarna i länken du bifogade sitter som de gör? I vilket fall verkade han nöjd för övrigt.

Själv har jag en äldre Orion AG12:a och spegeln är bra, liksom på ett tidigare Orionteleskop jag ägt, men fokuseraren är skräp. Håller kollimeringen ett tag men det räcker med lite temperaturvariation så blir det tiltstjärnor efter ett tag. Orion rekommenderade en extra tubring för att hålla fokuseraren men det räckte inte för standardfokuseraren. Nu har jag kommit över en begagnad FLI-fokuserare som jag ska prova till hösten. Orion har uppgraderat sin fokuserare sen dess men vad jag läst verkar det inte tillförlitligt ändå.

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Bengt »

Mats Sporre som för övrigt har tagit enligt min åsikt de absolut bästa astro-bilderna i landet har kört med ASA prylar (ASA N10). Tråkigt nog verkar det gått som för honom som för de andra fantasterna med bra plånbok upp som en sol med fantastiska prylar sen totalt tomt på bilder under senaste åren.
http://istarion.net/Thumbs.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Martin F »

Bengt wrote:Mats Sporre som för övrigt har tagit enligt min åsikt de absolut bästa astro-bilderna i landet har kört med ASA prylar (ASA N10). Tråkigt nog verkar det gått som för honom som för de andra fantasterna med bra plånbok upp som en sol med fantastiska prylar sen totalt tomt på bilder under senaste åren.
http://istarion.net/Thumbs.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengt
Oj, där fanns det godbitar i galleriet!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by kribba »

Sjukt snygga bilder Mats tagit. Kul att se att det går att ta i eviga vinter molnens Sverige. Ni som är proffs här i forumet, vad har ni för
strategi o då i synnerhet med mono? Tar ni ett ( eller ett par ) filter per natt, väntar en månad ( eller år ) för nästa filter,
och sen slut monterar sen bilden?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Bengt »

Tycker jag räkna de till ett 20 tal bilder på 9 år . Tycker någon det är bra ?
Tycker man har hål i huvudet om man köper en sån utrustning för dem pengarna placerar den i Sverige . Hål i huvet gäller även mig själv :-) Jag lyckades ta knappt 100 bilder av betydligt mer medioker klass på 10 år . Då var jag ute varje stjärnklara natt.
nästintill. Hade man haft större krav på seeing hade säkert 50 bilder aldrig tagits :-)

Hyra in sig på ett OBS utomlands är klart billigare mer produktivt alternativ .

Bengt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by kribba »

Frågan är relevant, nästan värd en egen tråd (-:
Som du sa Bengt "andra fantasterna med bra plånbok upp som en sol med fantastiska prylar sen totalt tomt på bilder under senaste åren" !
Kan det vara så att man tröttnar helt enkelt under dom Svenska himlarna, har hållit på så kort tid så jag vet inte svaret än...
Men det är ju onekligen mycket pengar som går in i denna sporten om man ser kronor per fotograferad timme. Men hyra in sig på OBS
utomlands, ja då kan man ju lika bra tanka ner Hubble material och processa känner jag iallafall. Hur står ni andra i dessa tankar?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Bengt »

Kommer man upp i denna klass som Mats vill man relativt snart gå snäppet högre . Vilket är omöjligt med vår atmosfär. Tror nästan om jag minns rätt Mats Även hade kämpigt med ljusföroreningar . Vet inte om det är orsak till det sista åren blivit stiltje . Men sen Jag följt detta forum har få av dessa foto fantaster fortsatt under många år trots fantastiska prylar.

Ser absolut inga problem remota ett OBS från annat land . Är pengar inget problem placera de bästa teleskop och montering man kan köpa i ett av de teleskop hotell som finns .

Håller man sig på novis nivå och fullt nöjd med det och bilder som fotograferas och som blir en bonus då finns det ingen anledning kasta sig ut och remota . Men när astrojävlen blir för stark med kvarts miljon prylar , tror jag man kanske ska överväga en väg med lite mer som kan bli producerat under mer gynnsamma förhållande .

Ska man se ett mönster verkar fler av de som faktiskt haft astronomi som huvudintressse med någon nisch oftare stannat kvar i hobbyn . Däremot renodlade pretty picture amatörerna tröttnar oftare .
Bengt
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by gorang »

Frågan är om det är alla bra prylar som gör att vissa tar så fina bilder eller är det andra saker som gör det.
Blir bilderna automatiskt bättre om jag fotar genom en ASA 10" eller ett billigare teleskop speciellt med de förhållanden som är normalt i Sverige med alla ljusföroreningar och liknande.
Det jag söker när det gäller kvalitet är mer att teleskopet är mekaniskt stabilt och att kollimeringen inte ändras om man gör en meridianflip.
samt att fokuseringen inte hela tiden ändras för varje grad av temperaturändring. (Vilket ibland åker snabbt upp och ner)
Hur mycket bidrar "riktigt bra" optik till bildkvaliten?
Det vet kanske ni som hållit på länge med astrofotografering
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by kribba »

"Hur mycket bidrar "riktigt bra" optik till bildkvaliten? "
Jag spekulerar, men antar att envishet oxå påverkar, och ha tiden att fotografera ( inte alltid lätt för dom som jobbar dagtid när lägena
dyker upp ). Lite ljusföroreningar påverkar, liksom litet F-tal i optiken. Var linjen mellan rimlig budget och resultat hamnar, den
återstår och besvara, finns facit tro? (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by gorang »

Ja det var det jag hoppades att dom "Stora" grabbarna eller tjejerna på detta forum med stor erfarenhet skulle kunna besvara eller åtminstånde ge sina synpunkter och erfarenheter till oss mindre erfarna.
Jag hoppas att svaren kommer.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
Post Reply