Hjälp med val av 1a teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Miska »

Martin F wrote:Hellre dra allt några extra varv än att göra ett felköp när det gäller så mycket pengar.
Du vet var jag står - kör med ditt 300/4L till att börja med, tills du vet att allt spelar fint tillsammans. Där har du dessutom låg vikt och "gratis" i och med att du redan har det. Den kortare brännvidden är bara en fördel.
Mjo, men just det att man måste ha ytterligare 650g+ i vikt bara för kamera gör ju inte saken bättre, t.ex i mitt fall när jag har min klumpiga EOS 6D. Det går inte att obsa direkt med en kamera utan det är bara foto som gäller isf.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Martin F »

Aha, visste inte att du skulle obsa. Trodde du var en ren fotokille :-)
Och kamera slipper du ju inte på ett teleskop heller om du ska fota. Din ASI 1600 funkar ju även på objektivet.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Miska »

Martin F wrote:Aha, visste inte att du skulle obsa. Trodde du var en ren fotokille :-)
Och kamera slipper du ju inte på ett teleskop heller om du ska fota. Din ASI 1600 funkar ju även på objektivet.
Den är ju till salu så nej jag kan inte använda den.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by pava0555 »

Aha, trodde du ville fota också. För bara obs skulle jag välja ett teleskop med en öppning på inte mindre än 80 mm (tillräckligt ljusstarkt), och en brännvidd runt 500 mm. Mindre apertur blir för ljussvagt.

Från din lista skulle jag därför ha valt SkyWatchers Evostar 80mm (dublett). Tror denna är riktig bra för obs, och går att fota med om man skulle vilja det och väger 3.1 kg. Vet inte hur lätt det är att resa med denna (flyg). För hand-bagage på SAS gäller 55 x 40 x 23cm och under 8 kg. Längden på Evostar är, enligt spec, 620 mm. Vet dock inte om man kan ta bort någon komponent för att göra den kortare.

Men skulle också överväga TS 80mm/480 mm med R&P fokuserare, som väger 3.14 kg. Det går att resa/flyga med denna (handbagage), som jag förstår. Denna tub är dessutom kortare än SkyWatcher Evostar (420 mm enligt spec), och prismässigt ligger den bra till för en triplett. Funkar för obs och är utmärkt för foto, om du skulle vilja göra det. Plus att TS service har gott rykte. :-)

Letar själv efter en refraktor, och tror jag kommer slå till på TS, som ska bli min Grab-N-Go och reseteleskop (planerar en Chileresa).
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Miska »

pava0555 wrote:Aha, trodde du ville fota också. För bara obs skulle jag välja ett teleskop med en öppning på inte mindre än 80 mm (tillräckligt ljusstarkt), och en brännvidd runt 500 mm. Mindre apertur blir för ljussvagt.

Från din lista skulle jag därför ha valt SkyWatchers Evostar 80mm (dublett). Tror denna är riktig bra för obs, och går att fota med om man skulle vilja det och väger 3.1 kg. Vet inte hur lätt det är att resa med denna (flyg). För hand-bagage på SAS gäller 55 x 40 x 23cm och under 8 kg. Längden på Evostar är, enligt spec, 620 mm. Vet dock inte om man kan ta bort någon komponent för att göra den kortare.

Men skulle också överväga TS 80mm/480 mm med R&P fokuserare, som väger 3.14 kg. Det går att resa/flyga med denna (handbagage), som jag förstår. Denna tub är dessutom kortare än SkyWatcher Evostar (420 mm enligt spec), och prismässigt ligger den bra till för en triplett. Funkar för obs och är utmärkt för foto, om du skulle vilja göra det. Plus att TS service har gott rykte. :-)

Letar själv efter en refraktor, och tror jag kommer slå till på TS, som ska bli min Grab-N-Go och reseteleskop (planerar en Chileresa).
Är det denna du syftar på?
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Denna är iofs fysiskt kortare:
https://www.astromarket.org/telescopen/ ... r_1_select" onclick="window.open(this.href);return false;

Nåndera av dem?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by pava0555 »

Precis.

Explore Scientific refraktorn är billig för att vara en triplett. Det kan vara ett alternativ. Jag uteslöt den pga. två anledningar.

1. Den fick inte så bra recensioner på Cloudy Nights. Folk klagade på fokuseraren, vad jag minns. Sen var det något med fokalreduceraren också.
2. Mindre viktigt, men denna refraktor har FCD-1 glas, som motsvarar FPL51. Den nyare FCD-100 är bättre, som motsvarar FPL53 i prestanda. Men för bara obsande är det nog inte så viktigt.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Miska »

pava0555 wrote:Precis.

Explore Scientific refraktorn är billig för att vara en triplett. Det kan vara ett alternativ. Jag uteslöt den pga. två anledningar.

1. Den fick inte så bra recensioner på Cloudy Nights. Folk klagade på fokuseraren, vad jag minns. Sen var det något med fokalreduceraren också.
2. Mindre viktigt, men denna refraktor har FCD-1 glas, som motsvarar FPL51. Den nyare FCD-100 är bättre, som motsvarar FPL53 i prestanda. Men för bara obsande är det nog inte så viktigt.
Då är nog TS-tuben ett starkt alternativ och då kan jag rekommendera Astroshop.eu/Astromarket.org pga lägre fraktkostnad än vad det är hos First Light Optics eller Teleskop-Express. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Martin F »

Om jag blir rik och skaffar en refraktor skulle valet troligen stå mellan en WO Star 71 (behöver ingen flattener) eller Esprit 80. WO:n för bra rekommendationer på många ställen och jag gillar brännvidden 350 mm. Esprit 80 verkar vara ett kanonteleskop det också.

Vet dock att bägge dessa är utanför budget. Får tipsa han den andra som sökte refraktor :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by pava0555 »

Martin F wrote:Om jag blir rik och skaffar en refraktor skulle valet troligen stå mellan en WO Star 71 (behöver ingen flattener) eller Esprit 80. WO:n för bra rekommendationer på många ställen och jag gillar brännvidden 350 mm. Esprit 80 verkar vara ett kanonteleskop det också.

Vet dock att bägge dessa är utanför budget. Får tipsa han den andra som sökte refraktor :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tjena,

71 mm i öppning är nog för litet för vanligt obsande. Esprit 80 mm verkar kanon, men den är F/5, alltså 400 mm brännvidd. Kanske något för kort. Tror att 480 mm brännvidd passar bättre med mitt okularset (Ethos13, Nag16, Nag20, ES24 och ES28). Får då exitpupil på 2.2 mm med Ethos13 och 4.7mm med ES28. Fattas bara ett okular kring 6mm.

Från WO-sidan så kikar jag på Gran Turismo, 80mm i öppning. Riktig snygg refraktor, och man får en del tillbehör. Vet inte om det är värt 14 kkr dock, speciellt jämfört med TS varianten.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Post Reply