Samyang 135x2 funderingar

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Samyang 135x2 funderingar

Post by MartinS »

Förra året fattade jag beslutet att köpa ett samyang 135 objektiv som ett tillägg till min rese rigg med star adventurer. Jag insåg ganska snabbt att detta var en mycket kompetent kombo för djuprymdsfoto. Riggen jag pusslat ihop är hyffsat lätt med kolfiberstativ och ett litiumbatteri. Kan använda den i över 15h med en kamera+värmeband och tracker.

I somras införskaffade jag en till canon 600D som är moddad. En tanke har börjat gro om att jag skulle köpa mig en lins till och använda min andra kamera som motvikt istället för att bära runt på massa järnskrot. Har verkligen blivit tagen av hur goda resultat man kan uppnå med bara 1-2 h exponering. Att kunna ta riktigt djupa bilder är något som verkligen lockar. :) Med 2 kameror skulle man tex kunna ta ha och rgb samtidigt eller panorama, slippa krångel med datorer på resande fot och få en lång batteritid som räcker till minst 2 nätter.

Om jag gjort matten korrekt så borde det motsvara en lins på 135 mm@f1.4 och som många av er vet så presterar den bra fullt öppen.

Vad tror ni, finns det något som är dåligt med min idé? En grej som bekymrar mig är att jag har svårt att ta exponeringar längre 120 sekunder utan att behöva kasta en del frames. Om jag ska fota Ha med 6mm filter behövs troligtvis lägre tid än så, trotts f 2.0? Är det någon som har en aning om man kan guida star adventurer (bara Ra) utan dator? Har gjort det tidigare med Phd.

En annan tanke är att även testa samma setup på min vanliga montering. Jag har fortfarande mycket kvar att testa med widefield och kommer troligtvis ha nog med strul när jag ska få allt att funka i obset som jag bygger. Så en mer tacksam brännvidd kanske kan kompensera lite för det.

Finns det fler användningsområden som skulle kunna motivera köpet tror ni? Skulle behöva en ny guide tub t.ex Den jag har nu som jag fick med min starshoot är riktigt jobbig att ställa fokus på.

Se bilder nedan på riggen (har tyvärr inga bra) och bilder tagna med omoddad kamera.
Attachments
Pleiaderna 1.jpg
Antares 3.jpg
Otydlig bild men bästa jag har för tillfället.
Otydlig bild men bästa jag har för tillfället.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Samyang 135x2 funderingar

Post by ragge »

Hej Martin,
Riktigt bra kvalitet på de bilderna !

En extra kamera på motviktstången använder jag ibland, man utnyttjar verkligen tiden bättre så (även om det tar lite extra tid att justera in allt). Men i mitt fall är det en HEQ5 Pro (med diy stabilisering av motviktsången vilket ger mig 5 min exponeringar på 350 mm FL). Räkna med att sekundärkameran kan behöva kortare brännvidd och/eller kortare exponeringar än primärkameran pga flex. Kör med dubbla intervallometrar (alt Android-appen dslrdashboard) och låt primärkameran få de längsta tiderna.

Ang Guidning utan dator så är jag väldigt nöjd med min Nexguide (bör vara senaste modellen, med Aptina 752x480 sensor). Den lär gå att konfigurera så att den skippar DEC i kalibreringsrutinen dvs att den bara guidar i RA, men jag har inte provat detta. En bra guidetub underlättar vid klenare guidestjärnor, själv bytte jag tub från en 50mm sökare till denna (utan vinkelsökaren) som är kanonbra men kanske lite tung i ditt fall : https://www.astroshop.eu/optical-finder ... pe/p,19062

Bilden på din utrustning - jag lurar på vad det är jag ser. Gissar att det är kamerans display som är närmast betraktaren, men vad är det som sticker ut till vänster ? Har det med dina kylgrejor att göra ? Eller är det kylaren närmast och displayen till vänster ? Och den orange:a grejen nedtill, vad är det ? Det översta i bilden gissar jag är ett rödpunktsikte.

/Ragnar
Untitled-1.jpg
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Samyang 135x2 funderingar

Post by MartinS »

@Ragge

Det slog mig, när jag läste att du har kameran på stången att det kanske blir knepigare än jag tänk att montera. Hade tänkt att jag skulle köpa en till dec justering som sitter på l-bracketen. Finns gängor för att monstera på en skena. Sedan hade jag tänkt att sätta kameran uppochner
på unersidan.

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... d-dovetail" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser dock ut som att kameran skulle kunna krocka med monteringen i vissa lägen.

Det du ser är baksidan på kameran och displayen som är utfälld. Kylningen använder jag bara när jag har nätanslutning, drar ju 60w. :D

Undertill sitter ett litium batter från Celestron på 86wh. Alla kablar går till denna klump och med några cigg Utah och USB samt regleringen för värmebandet.

Allt späns upp på ett av stativbenen och tar ca 15 min att packa upp och komma igång och fota (efter att jag satt upp det 6 dagar i rad).

Måste fixa en autoguider, skulle du säga att den du har är smidig? Vill försöka hålla det så enkelt som möjligt men hade suttit fint att kunna komma upp till 3 min.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Samyang 135x2 funderingar

Post by ragge »

MartinS wrote:@Ragge

Det slog mig, när jag läste att du har kameran på stången att det kanske blir knepigare än jag tänk att montera. Hade tänkt att jag skulle köpa en till dec justering som sitter på l-bracketen. Finns gängor för att monstera på en skena. Sedan hade jag tänkt att sätta kameran uppochner
på unersidan.

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... d-dovetail" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser dock ut som att kameran skulle kunna krocka med monteringen i vissa lägen.

Det du ser är baksidan på kameran och displayen som är utfälld. Kylningen använder jag bara när jag har nätanslutning, drar ju 60w. :D

Undertill sitter ett litium batter från Celestron på 86wh. Alla kablar går till denna klump och med några cigg Utah och USB samt regleringen för värmebandet.

Allt späns upp på ett av stativbenen och tar ca 15 min att packa upp och komma igång och fota (efter att jag satt upp det 6 dagar i rad).

Måste fixa en autoguider, skulle du säga att den du har är smidig? Vill försöka hålla det så enkelt som möjligt men hade suttit fint att kunna komma upp till 3 min.
Kanske kan du göra något liknande den här :
kulled.jpg
kulled.jpg (152.57 KiB) Viewed 3847 times
I mitt fall passar den direkt på motviktsstången, men du kanske får göra en ny motviktsstång tex av en rostfri (=hård och stabil) gängstång med någon liten flyttbar justeringsvikt (blyplåt eller sandpåse) utanpå.

Ja det är problem med kylning när man skall vara portabel. Jag har provat nya metoder denna säsongen, lägger upp en egen tråd om det senare.

Nexguidern gör ett sjukt bra jobb, jag har lyckats guida 4000 mm på 10 minuter med den (detta är en singel-exponering) :
4000mm-10-min-iso1600.jpg
4000mm-10-min-iso1600.jpg (167.19 KiB) Viewed 3847 times
Den är väldigt snabb att komma igång med, kalibreringen går på mindre än en minut. Nackdelar finns dock :
- Handkontrollens knappar "tar" lite dåligt ibland (och ibland blir det två tryckningar av en) så att menyvalen får korrigeras med en extra knapptryckning men det är ingen stor grej.
- Den är något mer kräsen på kontrast himmel/stjärna än en "riktig" astrokamera. Ibland får jag sätta i en vinkelsökare + okular för att hitta lämplig stjärna.
- Displayen kan vara svår att se i vissa lägen, se fix i mitt inlägg här :viewtopic.php?t=15615

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Samyang 135x2 funderingar

Post by MartinS »

Hmm, kanske får bli något liknande. Borde bli lättast att montera sida vid sida i slutändan. Men då blir det några extra kilon.

Imponerande med autoguidern, verkar ju smidigt som du beskriver det.

Har googlat runt lite och hittat folk som kör dessa linser i twin Setup, med astrokameror. Helt otroliga resultat!

Sedan upptäckte jag ett intressant teleskop byggt av massa Canon objektiv som tydligen har funnit en ny ultradifus galax pga dess goda förmåga att suga upp fotoner.

http://www.dunlap.utoronto.ca/instrumen ... dragonfly/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det kanske bara är att börja samla på begagnade Samyang linser och moddade DSLR kameror som jag kan addera till min array. :D Ca 6500 kr istället för 120000/ ”öga”
Attachments
D67B4FDB-2BBD-4051-B0DE-13F2F833A801.jpeg
D67B4FDB-2BBD-4051-B0DE-13F2F833A801.jpeg (19.31 KiB) Viewed 3816 times
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Samyang 135x2 funderingar

Post by Peter R »

Sedan upptäckte jag ett intressant teleskop byggt av massa Canon objektiv som tydligen har funnit en ny ultradifus galax pga dess goda förmåga att suga upp fotoner.

http://www.dunlap.utoronto.ca/instrumen" onclick="window.open(this.href);return false; ... dragonfly/

Det kanske bara är att börja samla på begagnade Samyang linser och moddade DSLR kameror som jag kan addera till min array. :D Ca 6500 kr istället för 120000/ ”öga”
Javisst är detta projekt spännande. Men det som gör det möjligt är att dessa Canonlinser använder en ny typ av antireflexbehandling som begränsar ljusspridningen till nya nivåer. Även om Samyang har genomgått ett fantastiskt lyft från billigt och mediokert/bra till prisvärt och topprestanda så hänger allt på typen antireflexbehandlingen.
Dragonfly is designed to reveal the faint structure by greatly reducing scattered light and internal reflections within its optics. It achieves this using commercially available Canon 400mm lenses with unprecedented nano-fabricated coatings with sub-wavelength structure on optical glasses.
Så köp inte på dig för många Samyang 135/2 :D

/*Peter R
Post Reply