Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by bengtr »

Hej!

Mitt "ungdomsteleskop" är märke BELI 80mm 1200mm.
DSC_0036.JPG
DSC_0039.JPG
DSC_0063.JPG
Har märke HOC. Som står för Hino Optical Company.


/bengtr
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by Hans Bengtsson »

Det där känns som ett genombrott i Beli-spaningen! Det verkar alltså vara så att Hino Optical Company (grundat 1952) tillverkade den optik som är märkt Beli.

https://www.cloudynights.com/topic/2908 ... r-monolux/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by megrez 90 »

80 mm ser ut som en serie teleskop som såldes under namnet "Royal". Börjar kännas som Beli namnet användes för flera olika japanska instrument! 4" refraktorn är utan tvekan Unitron (Seiko). Undrar om Erik i Danmark vet något. Kanske han sålde några Beli märkta instrument! Eftersom en del lutar åt Dansk inblandning i namnet!
Galen i refraktorer :)
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by Jonas »

megrez 90 wrote:80 mm ser ut som en serie teleskop som såldes under namnet "Royal". Börjar kännas som Beli namnet användes för flera olika japanska instrument! 4" refraktorn är utan tvekan Unitron (Seiko). Undrar om Erik i Danmark vet något. Kanske han sålde några Beli märkta instrument! Eftersom en del lutar åt Dansk inblandning i namnet!
4"-refraktorn ser jag fortfarande som tveksam till att vara en Unitron. Möjligtvis kan det vara samma optik men design i övrigt stämmer inte. Det som skulle fälla avgörandet är hur monteringen ser ut. Skulle fortsatt vara intressant med en bild på denna.

80mm-refraktorn må ha optik med samma ursprung som Unitron. Dock finns inga andra likheter. Det är inte Unitron som tillverkat själva teleskopet och dess montering.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by megrez 90 »

Jonas, vad gör dig tveksam på 4"? Det som syns, har allt som tyder på Unitron! Benen är de fasta V-benen som fanns som alternativ till de fällbara. Monteringens detaljer är också Unitron. Fanns "kopior" men nästan alltid lite annorlunda! Hornen på linscellen! Hade någon annan någon snarlik lösning? Fokuseraren är den som jag visade med bild ("deLux") Det vore bra med fler bilder!! Objektivet, monteringen och okularen.
Galen i refraktorer :)
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by Jonas »

megrez 90 wrote:Jonas, vad gör dig tveksam på 4"? Det som syns, har allt som tyder på Unitron! Benen är de fasta V-benen som fanns som alternativ till de fällbara. Monteringens detaljer är också Unitron. Fanns "kopior" men nästan alltid lite annorlunda! Hornen på linscellen! Hade någon annan någon snarlik lösning? Fokuseraren är den som jag visade med bild ("deLux") Det vore bra med fler bilder!! Objektivet, monteringen och okularen.
Medges att fokuseraren är snarlik och det kan vara så att tuben är den som även återfinns på Unitron #132-F men jag är, som tidigare, tveksam pga gjutningen av fokuseraren på både huvudtub och sökare.
Unitrons fokuserare och sökare har vanligtvis varit "strikt avslutande" i sin design, medan denna är mjukare med en kurva som löper längs fokuseraren. Hoppas du förstår vad jag menar ...

Men, det riktigt avgörande är hur monteringen ser ut. Det, vill jag tro, avslöjar till 100% om det handlar om en Unitron eller annat märke. Bilder på denna skulle därför vara av väred.

Med detta sagt, tror jag ändå Beliteleskopet ÄR ett kvalitetsteleskop! Det man ser av hårdvaran talar för detta.

Jag kom för övrigt ihåg var jag sett namnet Beli tidigare. Det var på en fågelkikare - snarlik Unitrons fågelkikare! ;)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by megrez 90 »

Fann denna Unitron på googling! Exakt lika i fokuserare/sökare! På Belin sitter en dragtub med "vändbar okularhållare" Ena änden 0,96 och andra 1,25 tum. Därav gängan som syns. (passar dragtubsgängan)
Attachments
unitron 4 tum.jpg
Galen i refraktorer :)
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by Jonas »

megrez 90 wrote:Fann denna Unitron på googling! Exakt lika i fokuserare/sökare! På Belin sitter en dragtub med "vändbar okularhållare" Ena änden 0,96 och andra 1,25 tum. Därav gängan som syns. (passar dragtubsgängan)
Liknar onekligen Belin-refraktorn väldigt mycket.

Nu fattas vi bara bilder på monteringen. Hoppas inte Therese tappat intresset för våra/mina spekulationer. :D ;)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by Jonas »

megrez 90 wrote:4" refraktorn är utan tvekan Unitron (Seiko). Undrar om Erik i Danmark vet något. Kanske han sålde några Beli märkta instrument! Eftersom en del lutar åt Dansk inblandning i namnet!
Jag är, som sagt, inte lika säker och vill bara vara säker.
Som du säger, kan kanske "oraklet i Ålborg"; Erik Persson, inneha information som vi inte har.
Jag har varit i kontakt med Erik, som är på resa och inte tillbaka förrän kommande Måndag. Vi får hoppas han vet mer.

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by Hans Bengtsson »

Jag har också funderat på Erik, det var därför jag tog upp möjligheten att Beli skulle kunna vara en dansk benämning. Eftersom alla Beli-märkta produkter man hittar på nätet tycks ha anknytning till Sverige eller Danmark, så känns det sannolikt att något av dessa länder är insyltade. Och i Sverige kan jag inte komma på någon lämplig kandidat. Hedvall sålde väl inte något innan han började med Meridian?

Det är förresten inte alls säkert att HOC betyder Hino Optical Company, har jag lärt mig. En tråd på CN diskuterar betydelsen, och inte ens en japansk expert på japansk optik var säker ...

Lösningen på vad HOC betyder skulle kanske kunna hittas om vi får kläm på ursprunget till Beli. Misstänker att Beli kan ha stämplats på produkter från ett par olika japanska tillverkare.

Mvh
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by Jonas »

Hans Bengtsson wrote:Jag har också funderat på Erik, det var därför jag tog upp möjligheten att Beli skulle kunna vara en dansk benämning. Eftersom alla Beli-märkta produkter man hittar på nätet tycks ha anknytning till Sverige eller Danmark, så känns det sannolikt att något av dessa länder är insyltade. Och i Sverige kan jag inte komma på någon lämplig kandidat. Hedvall sålde väl inte något innan han började med Meridian?

Mvh
Hans Bengtsson
Funderade inte i början på det du nämner men nu när du säger det; när jag började söka teleskop i slutet av 60-talet, stötte jag aldrig på namnet Beli. Det var (bland refraktorer) endast namnen Unitron och Polarex som förekom - och självfallet Zeiss (men vem hade råd med det?).
Så smal var åtmnistone marknaden i min dåvarande hemstad Eskilstuna. Mycket möjligt att fler märken fanns i Sthlm men på den tiden handlade man normalt lokalt.'
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply