Filter & Okular till SCT [hjälp]

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Filter & Okular till SCT [hjälp]

Post by pava0555 »

Hej,

Jag undrar om det finns någon på AstroNET som kan hjälpa mig med följande: Jag använder en EdgeHD/SCT på 8 tum och har för nuvarande en Baader Aspheric Hyperion på 36 mm. Detta okular har fungerat väldigt bra med min SCT, men jag skulle vilja uppgradera. Anledningen är att jag vill optimera mitt observerande för ljussvara objekt samt kunna använda filter, som Lumicon UHC och OIII filter. Mitt Lumicon UHC filter fungerar bäst för Baader 36 mm samt Explore Scientific 28 mm, pga större exit pupil än andra okular. Med Nagler20mm så blir bilden inte så bra, men har inte testat så mycket. Om exit pupilen är mindre än 2.5mm så tror jag att det blir för ljussvagt med filter.

Jag vill därför sälja Baader okularet och istället köpa följande:
1. En Pan41mm eller ES40mm (68 grader). Fördel: Wide field. Nackdel: Båda dessa är tunga och kan ställa problem för min EQ montering. Jag är beredd på att köpa motvikter (DEC och RA), om det behövs (har en AVX montering). En annan mindre fördel är att detta okular kan användas till en 80mm/F6 APO senare.
2. En Televue 55mm Plössl (alt. Meade 56 mm). Fördel: större exit pupil än variant 1 (bra för filter), billigare, inte så tung. Nackdel: Smalare fält.

Några funderingar:
- Är det någon som har någon erfarenhet av dessa okular ovan, antingen på SCT eller andra teleskop? Vissa har påpekat att Pan41mm/ES40mm lider av vinjettering på SCT, och därför är Pan35mm eller ES34mm bättre.
- Finns det någon som har en 55mm Plössl? Hur är det att observera med ett sådant okular?
- Finns det någon som har bra koll på UHC/OIII filter till SCT? Vilka okular hade ni valt?

Om det är någon från Stockholm amatörastronomer som har bra koll på detta kanske vi kan prata på måndagsmötena. :-)
Det är mycket pengar som står på spel, vill därför analysera detta noggrant innan jag slår till.

Tack på förhand.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Post Reply