Vad tror ni om 8” Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Vad tror ni om 8” Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph?

Post by kribba »

Celestron har ju sen några år haft RASA i 11 och 14 tum. Nu har man släppt även en 8 tummare!

http://www.celestron.com/products/8-row ... aph-rasa-8" onclick="window.open(this.href);return false;

Priset verkar väl vara drägligt iallafall om man jämför med vad en motsvarande APO i högre kvalitet typ Tak kostar

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -Tube.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån som vet nån som använder en RASA i Sverige ( 11,14 tum ) ? Kan det finnas några nackdelar med en sån här konstruktion?
Brännvidden om 400 mm motsvarar ju en 80mm APO ( ungefär med reducer ). Dock samlar denna in 5 x mer fotoner per tidsenhet.
Äger man dock redan sen tidigare en Edge HD kan jag tänka mig att man istället satsar på Hyperstar.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vad tror ni om 8” Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph?

Post by Robert Habolin »

jag har hört bra grejer om de tuberna! sett bra bilder oxo. dom är ju väldigt snabba, vilket jag har hört kan bli problem med vissa filter. tror Astrodon bara funkar ner till f3 tex.

men detta kanske har ändrats..

hur som sjukt bra tuber som jag sneglat på faktiskt.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Vad tror ni om 8” Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph?

Post by kribba »

Har potential att kunna vara en optimal lösning i ljusförorenade miljöer för att snabbt nå bra SNR. När jag läser vidare ikväll
verkar nackdelen vara kort distans till kamera chippet, så det verkar vara svårt att få plats med filterhjul. Men 5-6 timmar APO tid
gjort på en timma :D

Robert; har oxå läst nån stans att specialfilter behövs under F3 för t.ex. Hyperstar och antagligen denna. Märkligt, men finns väl nån
fysik förklaring.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vad tror ni om 8” Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph?

Post by Jonas »

Intressant läsning; https://www.cloudynights.com/topic/6309 ... 8-f2-rasa/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hade jag varit yngre och inte haft för många skåp, hade jag nog satsat en slant på en sådan. :D

Tänk dock på att den inte är designad för full frame.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: Vad tror ni om 8” Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph?

Post by MrZ »

Hej Kribba,

Många av dessa bilder är tagna med en RASA (dock 11) +ZWO ASI1600mmc och de är riktigt GRYMA tycker jag!

http://www.sternwarte-baerenstein.de/as ... mages.html" onclick="window.open(this.href);return false;

MVH/Zoltan
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vad tror ni om 8” Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph?

Post by Robert Habolin »

Marcel är ju kanske Europas bästa redigerare... fy fan vilka bilder han får fram. sinnesjukt skarpa och samtidigt smakfulla. helt otroligt. han har en del tutorials på youtube oxo!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Vad tror ni om 8” Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph?

Post by kribba »

Otroligt bra exempel bilder, APOD nivå på alla nästan!
Som sagt spännande denna bildmaskin ( vet inte om man ska kalla det teleskop då man inte kan titta genom den ).
Är väl bara och börja spara till / budgetera för denna nästa år ( verkar inte heller bli tillgänglig fören tidigast i vår ) :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Vad tror ni om 8” Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph?

Post by kribba »

Dylan O'Donnell har precis släppt en review på RASA 8. Ser trevlig ut denna, måste säga att man blir lite sugen när man ser den!
Han verkar ha knäckt en lösning oxå hur man kan använda den med smalbandsfilter trots den lilla tillgängliga distansen.

https://www.youtube.com/watch?v=OlAcPv2Be98" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Vad tror ni om 8” Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph?

Post by anivision »

Tråd flyttad; tycker den passar bättre i "teleskop allmänt" än i "CCD-kameror" ;)
Post Reply