Nån kändis med teleskop o montering?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Nån kändis med teleskop o montering?

Post by Starfish »

Tänkte ta upp detta då det kan va kul o drömma sig bort lite o kolla vad o vilka kändisar som äger teleskop.. med deras budget borde det finnas rätt så tunga utrustningar runt om i världen? Någon som känner till någon som man kam kolla på via vlogg eller youtube?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nån kändis med teleskop o montering?

Post by kribba »

Brian May från Queen är väl en av dom mer kända!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Nån kändis med teleskop o montering?

Post by Lazze »

Jimmy Walker är en känd proffsgolfare som bl.a. vunnit på PGA-touren i USA och som är en mycket duktigt astrofotograf. Han har åtminstone en APOD publicerad.

/Lasse
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nån kändis med teleskop o montering?

Post by Hans Bengtsson »

Robert Habolin är en av Sveriges internationellt mest framgångsrika kompositörer av modern musik, även välkänd på Astronet:

https://www.ten.se/publishing/robert-habolin/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Nån kändis med teleskop o montering?

Post by Katarina H »

Fotografen Göran Strand kvalar väl in med råge. Haft norrskens-lapse-bilder med i Coldplays Aviici-version av A Sky Full of Stars.

Tillägg: kvalar man inte in som kändis om man varit med i Expressen (+har teleskop)?
https://www.expressen.se/gt/gunnar-trot ... till-smhi/" onclick="window.open(this.href);return false;


Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Nån kändis med teleskop o montering?

Post by Robert Habolin »

Hans Bengtsson wrote:Robert Habolin är en av Sveriges internationellt mest framgångsrika kompositörer av modern musik, även välkänd på Astronet:

https://www.ten.se/publishing/robert-habolin/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Haha, jag tackar för den presentationen, dock är väl känd att ta i.. allafall för gemene man. Det är väl det bekväma med att jobba "behind the scenes" i musikbranschen.

ang kända människor med astro-intresse så har DeadMau5 ( väldigt stor DJ o artist i EDM svängen ) en rätt fet setup och håller ( kanske höll ) på med astrofoto.
Sen som tidigare nämnt, Jimmy Walker, som inte bara har ett intresse utan kanske oxo är en av världens bästa astrofotografer. Helt otroliga bilder han tar... Har sin setup ute i Nevada öknen och kör remotely från Texas tror jag.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Nån kändis med teleskop o montering?

Post by Starfish »

Tack för alla svar ska kolla upp allt ikväll roligt att strand har kommit så långt men det förstod jag när jag såg hans tidigare bilder runt 2013 här på astronet, tänkte för mig själv den där killen kommer gå långt kul :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Nån kändis med teleskop o montering?

Post by Starfish »

Katarina H wrote:Fotografen Göran Strand kvalar väl in med råge. Haft norrskens-lapse-bilder med i Coldplays Aviici-version av A Sky Full of Stars.

Tillägg: kvalar man inte in som kändis om man varit med i Expressen (+har teleskop)?
https://www.expressen.se/gt/gunnar-trot ... till-smhi/" onclick="window.open(this.href);return false;


Katarina
Var hittar jag den versionen av avicii nånstans på yt?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Post Reply