Tips på mindre refraktor (80mm ich)

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
OIof
Posts: 5
Joined: 2013-12-15 23:20:55
spamtest: JA

Tips på mindre refraktor (80mm ich)

Post by OIof »

Jag skrev här en gång för flera år sedan angående att lär sig lite mer om astronomi, fick lite boktips och annat matnyttigt, det tackar jag för. Och jag har läst på mer, och varit ute emellanåt och spanat med min kikare (8x40). Jag är dock fortfarande student så planer på att skaffa teleskop har liksom alltid skjutits på framtiden av ekonomiska skäl. Tills nu! Jag har fått en mecenat som även råkar vara min far, men han har alltid varit intresserad av foto och annat så när jag började snacka om stjärnskådning så föreslog han en, för min del, bra deal; han betalar och så kan jag "långtidslåna" teleskopet. Under förutsättningen att jag inte säger något till morsan.
Jag har undersökts saken och till min förvåning landat i att jag vill ha en mindre refraktor (typ 80 mm) med bra optik på ett alt-az stativ. Jag resonerar såhär; jag bor i stan och har inte så mycket plats, det måste vara litet och smidigt och jag värderar mobiliteten högt. Jag önskar att jag kunde ha en stor dobson eller liknande men det finns inte plats, min tillgång till bil är sporadisk och det är inget som går att kånka runt på. Så jag tänker: en bra mindre refraktor med ett smidigt stativ som lätt går att packa upp och ner, som jag ensam kan transportera lite längre sträckor osv. Även om jag inser att det finns många teleskop som ger mer pang för pengarna och har större ljusintag så hjälper ju inte det om teleskopet står och samlar damm.
Jag vill inte ha en massa motorer, GoTo, elektronik hit och dit, jag gillar att försöka hitta själv och lära mig stjärnhimmelen. Någon exakt budget har vi inte diskuterat, men någonstans 10 000 känns som en smärtgräns för hela kittet, inkl. okulär ect.

Mina frågor är: