Tips på mindre refraktor (80mm ich)

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
OIof
Posts: 5
Joined: 2013-12-15 23:20:55
spamtest: JA

Tips på mindre refraktor (80mm ich)

Post by OIof »

Jag skrev här en gång för flera år sedan angående att lär sig lite mer om astronomi, fick lite boktips och annat matnyttigt, det tackar jag för. Och jag har läst på mer, och varit ute emellanåt och spanat med min kikare (8x40). Jag är dock fortfarande student så planer på att skaffa teleskop har liksom alltid skjutits på framtiden av ekonomiska skäl. Tills nu! Jag har fått en mecenat som även råkar vara min far, men han har alltid varit intresserad av foto och annat så när jag började snacka om stjärnskådning så föreslog han en, för min del, bra deal; han betalar och så kan jag "långtidslåna" teleskopet. Under förutsättningen att jag inte säger något till morsan.
Jag har undersökts saken och till min förvåning landat i att jag vill ha en mindre refraktor (typ 80 mm) med bra optik på ett alt-az stativ. Jag resonerar såhär; jag bor i stan och har inte så mycket plats, det måste vara litet och smidigt och jag värderar mobiliteten högt. Jag önskar att jag kunde ha en stor dobson eller liknande men det finns inte plats, min tillgång till bil är sporadisk och det är inget som går att kånka runt på. Så jag tänker: en bra mindre refraktor med ett smidigt stativ som lätt går att packa upp och ner, som jag ensam kan transportera lite längre sträckor osv. Även om jag inser att det finns många teleskop som ger mer pang för pengarna och har större ljusintag så hjälper ju inte det om teleskopet står och samlar damm.
Jag vill inte ha en massa motorer, GoTo, elektronik hit och dit, jag gillar att försöka hitta själv och lära mig stjärnhimmelen. Någon exakt budget har vi inte diskuterat, men någonstans 10 000 känns som en smärtgräns för hela kittet, inkl. okulär ect.

Mina frågor är:
Tänker jag rätt eller? Jag befarar att en stor klumpig pjäs inte kommer till samma användning som en mindre och smidig refraktor.
Har någon något bra tips på en schysst refraktor i bra storlek?
Om jag bara vill använda det visuellt, hur stor skillnad gör APO-linser och liknande extravaganser gentemot Akromatisk? värt pengarna liksom?

Tack på förhand!
Hälsningar
Olof
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tips på mindre refraktor (80mm ich)

Post by kribba »

OIof kolla in tråden "Ett första teleskop - Vad behöver jag?" tror den kan vara värdefull att läsa framförallt med val av stativ och okular.
Du har tre nivåer av refraktor enkelt sagt;
1. Achromat.
2. ED APO med 2 front linser.
3. APO med 3 front linser.

Nackdelen med en achromat är att du kommer få blåa/gula konturer runt objekten då inte alla färger bryts på samma sätt. En ED
försöker korrigera dessa fel med 2 bra linser och går relativt okej framförallt för visuellt men även för foto. En triplett APO har tre
linser som strävar efter perfekt färgåtergivning och är dyrt o mest för foto.

Vore jag dig skulle jag satsa på en bra prisvärd 80mm ED exempelvis;

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
OIof
Posts: 5
Joined: 2013-12-15 23:20:55
spamtest: JA

Re: Tips på mindre refraktor (80mm ich)

Post by OIof »

Tack! Ja men då låter det som att jag kanske inte är helt ute och cyklar i mina tankegångar i alla fall. Tack för tipset och jag ska spana in tråden du rekommenderade!
johanastro777
Posts: 34
Joined: 2018-11-16 18:54:48
spamtest: JA
Location: Nacka
Contact:

Re: Tips på mindre refraktor (80mm ich)

Post by johanastro777 »

Jag har en refraktor 80mm / 500 mm wiliams optics ED till salu passar även till fotostativ priset 2500-3000ca beroende på tillbehör
Attachments
20181209_232930.jpg
|Nikon Coolpix P1000|Celestron C90|WILLIAM OPTICS Megrez 88 II|Sky-Watcher Mak/Newton190mm|Celestron CPC Edge 1100|
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Tips på mindre refraktor (80mm ich)

Post by pava0555 »

+1 på det kribba skriver

En 80-100 mm refraktor på manuell alt-az låter som en bra start. Jag skulle också rekommendera slow-motion kontroll på alt-az, lättare att följa objekt, speciellt vid hög förstoring. Om plånboken tillåter, satsa på en dublett, som kribba skriver.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
OIof
Posts: 5
Joined: 2013-12-15 23:20:55
spamtest: JA

Re: Tips på mindre refraktor (80mm ich)

Post by OIof »

Hej,
Tack för tipsen, jag slog till på TS-Optics ed80 som kribba rekommenderade, alt-az montering (med slowmo), tre okular (32,12,8) och en x2 barlow. Såg Venus i morse, den var kanske inte super spektakulär, och jag tyckte mig skönja en aning aberration, men den är ju så ljusstark så det är väl inte undra på. Måste nog ha ett filter för att se den bättre, den var bländande ljusstark. Har inte än lyckats ta mig till någon riktigt mörk plats än, men har lyckats spana in Mars, Plejaderna en handfull dubbelstjärnor. Kunde skönja Orion nebulosan från en väldigt ljusförorenad plats. När jag har lärt mig navigera lite bättre ska jag ge mig ut på riktigt!

Kom att tänka på två till frågor, är det någon känner till någon sida där man kan se molntäcket live? Det vore ju gött om det fanns.

Och är det någon som har bra tips på observationsplats nära Göteborg? Ibland har man liksom kanske inte tid att ta sig till skogs, det hade varit smidigt med någon okej plats relativt nära...

Tack igen och god fortsättning!
Olof
Post Reply