Val av nybörjarteleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Val av nybörjarteleskop

Post by Miska »

Dagens gott folk!

Efter supermånförmörkelsen igår morse har jag börjat väga lite på att skaffa ett första teleskop som kan användas till lite vad som helst och undrar nu vilken av dessa 3 borde man titta lite extra på:

Doublet:
https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... ta/p,56994" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.astroshop.eu/telescopes/tec ... ta/p,57326" onclick="window.open(this.href);return false; *

+ tillhörande T-ring, flattener/corrector, reducer osv.

Quadruplet:
https://www.astroshop.eu/telescopes/tec ... ta/p,57327" onclick="window.open(this.href);return false; *

* eller motsvarande från TS Optics.

Vill gärna hålla mig inom budgeten på runt 5000kr.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Val av nybörjarteleskop

Post by Martin F »

Kollade lite snabbt på Astrobin. Hittar inget med den quadruplet du länkat till. Skywatcher 72 finns en del helt OK bilder. Tecnosky tycks ha problem eftersom de flesta bilder jag såg hade väldigt utdragna stjärnor i hörnen, trots att det påstods ha använts flattener.

En quadruplet är ju smidig och det är ju mindre risk för flex och tilt mellan olika komponenter om man slipper en separat flattener. Samtidigt är det ju frågan vilken kvalité den kan hålla för det priset. Normalt får man ju inte ens en bra triplet för de pengarna...

Jag hade nog chansat på en Skywatcher 72 ED med reservation för de problem med utdragna stjärnor som Marco här på forumet haft... det är ju svårt att veta vad det beror på i hans fall.
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Val av nybörjarteleskop

Post by Karl Sitell »

Hej!

Klart att du ska ha ett teleskop. Men vad ska du ha det till?

Har du redan goto-montering, guidteleskop och tänker fotografera med befintlig systemkamera men saknar teleskopet kanske 5000 kr räcker. Om du inte har de delarna och inte vill lägga till så mycket är det nog bra att vänta med fotograferingen. Eller köpa begagnat.

Jag började med ett sex tums Dobson. Billigt och bra, enkelt att komma igång.

Mvh Karl
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Val av nybörjarteleskop

Post by Miska »

Karl Sitell wrote:Hej!

Klart att du ska ha ett teleskop. Men vad ska du ha det till?

Har du redan goto-montering, guidteleskop och tänker fotografera med befintlig systemkamera men saknar teleskopet kanske 5000 kr räcker. Om du inte har de delarna och inte vill lägga till så mycket är det nog bra att vänta med fotograferingen. Eller köpa begagnat.

Jag började med ett sex tums Dobson. Billigt och bra, enkelt att komma igång.

Mvh Karl
Tänkte bara lite simpla objekt på himlen för att börja med som inte kräver enormt mycket kunskap att fixa till. Har ju redan tillgång till PixInsight, men är urusel på att lära mig det.

Kameror har jag, fotar landskap, natur och porträtt annars, likaså en simpel GoTo EQ3 som borde nog räcka!?

Dob är lite krånglig när man bor i lägenhet, inte mycket svängutrymme och det blir svinigt kallt i lägenheten om man öppnar fönstren maximalt.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Val av nybörjarteleskop

Post by Martin F »

Men du kan ändå inte fota ut genom öppet fönster, allt annat än samma temp ute och inne kommer att ge turbulens.
Eller hur menade du med att det blir kallt?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Val av nybörjarteleskop

Post by Miska »

Martin F wrote:Men du kan ändå inte fota ut genom öppet fönster, allt annat än samma temp ute och inne kommer att ge turbulens.
Eller hur menade du med att det blir kallt?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Obsa borde väl gå? Det blir bara så förbaskat kallt i lägenheten om man har vidöppna fönster under vintern.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Val av nybörjarteleskop

Post by pava0555 »

haha, du får väl fixa en kopp te då. :)

Jag köpte en TS Optics 80mm F6 (triplett) till slut och är mycket nöjd med den. Liten, kompakt, snygg, enkel att transportera, fantastisk bild och breda fält (jag kör utan flattener). Det finns en 72mm variant av den på F5.5 som kanske passar dig. Jag rekommenderar starkt TS Optics grejer. Snabb och trygg leverans och mycket bra kundservice.

Enda nackdelen är att teleskop + flattener är över budget, men värt att överväga ändå. Tror det är bra andrahandsvärde på TS refraktorer. Om du vill både obsa och fota så tror jag att en triplett bäst (finns en flattener och en flattener/reducer till TS varianten, så man kan ha olika F tal, F5.5 och F4.4). För mest obs skulle jag satsa på en dublett. Quad är bäst för foto men funkar för obs, men tror att backfocus är begränsat (har aldrig använt en quad).
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Val av nybörjarteleskop

Post by DHEB »

Miska wrote:
Martin F wrote:Men du kan ändå inte fota ut genom öppet fönster, allt annat än samma temp ute och inne kommer att ge turbulens.
Eller hur menade du med att det blir kallt?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Obsa borde väl gå? Det blir bara så förbaskat kallt i lägenheten om man har vidöppna fönster under vintern.
Hej. Nej, tyvärr. Eller, nja. Kanske kan nog funka någorlunda någon gång, men inte i regel. Fönsterglas är optiskt oregelbundet och bilden blir mycket dålig, förutom temperaturskillnaderna, som också bidrar till dålig bild. Astronomin är en utomhus aktivitet, vilket i vårt land betyder dessutom det att det är en kall hobby.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Val av nybörjarteleskop

Post by Martin F »

Det är ju bara att testa med kameran och teleobjektivet. Både genom glasrutan och med öppet fönster. Du kommer att se att det inte blir bra. Varför inte stå ute med teleskopet?
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Val av nybörjarteleskop

Post by Miska »

Martin F wrote:Det är ju bara att testa med kameran och teleobjektivet. Både genom glasrutan och med öppet fönster. Du kommer att se att det inte blir bra. Varför inte stå ute med teleskopet?
Min parka är inte lika varm längre som den var en gång i tiden. Om man bara hade råd med en ny likadan jacka så hade man kunnat stå flera timmar ute utan problem, men nu har man istället en sämre vinterjacka som inte värmer lika bra. Då hinner man inte varken obsa eller fota mycket innan man börjar känna av hypertermi ute i kylan.

Om man bara hade ett hus på Kanarieöarna så hade det funkat året om.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Johan N
Posts: 21
Joined: 2019-01-21 16:39:56
spamtest: JA

Re: Val av nybörjarteleskop

Post by Johan N »

Hej!
Jag är nybörjare och har samma problem. Gillar inte att frysa längre än nödvändigt, nuförtiden.
Är det minusgrader. Så försöker jag hitta en lösning där jag kan styra remote. Med teleskopet ute i trädgården.
Men, man får nog lida lite pin. För mig som nybörjare. Så är det här så kul. Så när tårna börjar bli stela, så kämpar jag en stund till. :)

Kolla om du kan hitta försvarets gamla vapenrockar. Varma och goa.
Gamla underställen hjälper föga i minus 38.. Fråga mig. Jag vet.. Där av anledningen till att
jag försöka kylan så mycket det går. :)

Vad gäller valet av teleskop. så är jag för ny för att hjälpa dig.
Det är ju för kul! :green: :good:

Celestron Edge 8HD, Faststar, Altair GP3CAM 178C
Celectron AVX, Micro Touch autofucuser
Post Reply