Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by pava0555 »

Hej,

Har precis köpt en ZWO kamera med kylning (ASI294 Pro) till EAA (videoastronomi). Jag brukar alltid köra till ett mörkt ställe för att observera, därmed behövs ett batteri till montering och annan utrustning. Sitter nu och räknar på hur många amperetimmar som behövs, eftersom nuvarande batteri förmodligen inte kommer att räcka länge. Jag behöver el för följande;

GoTo/AVX montering: 3.5 A
Värmeband från Dew not till SCT 8 tum: 1.2 A
Kylning till kamera (från ZWO): 3 A (förmodligen peak värde, tror den annars drar närmare 1 A)
Totalt utan laptop: 7.7 A

Observerar jag med min refraktor så kan man dra bort värmebanden, eftersom jag inte har värmeband till refraktorn. Osäker på volt/ström kraven till min ASUS zenbook laptop. Mitt batteri är en TS optics bilbatteri på 12V/12Ah, som har funkat bra för AVX och värmeband (4.7 A). Mina sessioner brukar vara mellan 3-6 timmar.

Som jag ser det kan jag köpa ett stort batteri som räcker till allt, alternativt ha ett batteri till montering, värmeband och kamera, och ett separat batteri till laptop. Tanken är att jag ska sitta i bilen när jag observerar med hjälp av EAA.

Har någon erfarenhet av dessa batterier: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... utput.html" onclick="window.open(this.href);return false;

de säljs också av Celestron och Skywatcher. Är de bra?

Ni som kör AP, vad har ni för batteri/utrustning till alla komponenter som behöver el? Var kan man köpa en sådan lösning? Tacksam för tips.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Repaterion
Posts: 82
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by Repaterion »

Hejsan.

Med det packet ökar du bara ca 5ah vilket inte är mycket när det blir kallt.
Det första du bör göra att räkna ut den totala effektförbrukningen i watt (detta för att du har oika spänningar) sedan räkna om det i ah därefter tiden du behöver ström, sedan tar du den effekten gånger 2-2,5. Då skulle jag gissa att du är säker.
Anledningen till att du bör räkna så högt är för att du får ut ca hälften av en blyack om du inte skall plåga ihjäl det, dessutom skenar strömmen snart när batteriet sjunker allt snabbare i spänning.

Mitt råd är bygg själv eller parallel koppla ett extra batteri via en kontakt bredvid.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by ragge »

Jag håller med Repaterion - det antal amperetimmar som uppges av tillverkaren är inget realistiskt värde. Och den typen av "Powertank" du länkade till är inte att rekommendera för astrofoto - den räcker inte till på långa vägar. Bättre att lägga pengarna på en riktig blyack utan en massa kringutrustning typ lampor, radio, cigg-uttag mm. Jag har fått byta upp mig i storlek flera ggr under åren och kör nu med detta :
https://www.batteriexpressen.se/product ... l-8016-253
Det klarar utan vidare 10 timmar i stark kyla med montering, 3 x daggvärmare och guidekamera (= 1,8 - 2 A i normalfallet) utan att spänningen sjunker för mycket (=skadligt för batteriet).

Jag tycker det låter orimligt att din AVX skule dra 3.5 A, det är troligen peak i så fall. Min HEQ5 Pro drar om jag minns rätt mindre än 1 A under drift (tracking).

Rätt batteriladdare som är avsedd för just den batterityp man har (tex gel) är också mycket viktigt för att inte livslängden på batteriet skall bli lidande.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by pava0555 »

Hej,

Tack för snabbt svar. Alla tre komponenter kräver 12 V enligt spec (glömde skriva det), därmed blir P = 92 W. Enda frågetecknet är laptop, som jag måste kolla upp senare.
Angående AVX strömförbrukning: Ja, 3.5 A är nog peak tror jag. Tror att den ta mellan 0.9 - 1.5 A enligt trådar på CN.

Om vi antar att AVX drar 1.5 A i snitt, samt att kameran drar, säg 1.5 A i snitt, och värmebanden är på max (1.2 A), så borde strömförbrukningen ligga på 4.2 A (alla på 12 V). För 6 timmar behöver man då 25 Ah. Om man lägger på Repaterions säkerhetsfaktor ligger vi på 50 - 63 Ah. Ett batteri på 12V/55Ah borde räcka för dessa tre, utan att spänningen sjunker alltför mycket.

Men hur laddar ni era laptops (det är mest detta jag funderar över)? Använder ni också bilbatteriet till att ladda laptop eller har ni en separat powerbank?
Om man laddar med bilbatteriet antar jag att man behöver någon adapter? Var köper ni alla kablar och adaptrar?
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by ragge »

pava0555 wrote:Om vi antar att AVX drar 1.5 A i snitt, samt att kameran drar, säg 1.5 A i snitt, och värmebanden är på max (1.2 A), så borde strömförbrukningen ligga på 4.2 A (alla på 12 V). För 6 timmar behöver man då 25 Ah. Om man lägger på Repaterions säkerhetsfaktor ligger vi på 50 - 63 Ah. Ett batteri på 12V/55Ah borde räcka för dessa tre, utan att spänningen sjunker alltför mycket.

Det borde gå, förutsatt att batteriet hanteras bra (rätt typ av laddare, förvara alltid fulladdat, djupurladda aldrig, undvik värme) men räkna ändå med försämrad kapacitet efter några års användning. Undvik billiga "no-name" batterier typ Biltema.
pava0555 wrote:Men hur laddar ni era laptops (det är mest detta jag funderar över)? Använder ni också bilbatteriet till att ladda laptop eller har ni en separat powerbank?
Om man laddar med bilbatteriet antar jag att man behöver någon adapter? Var köper ni alla kablar och adaptrar?
Det finns lite olika sådana här : https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... 0-w-p61571 men de drar ordentligt med ström. Försök hitta en strömsnål laptop med stort inbyggt batteri. Själv kör jag med en 8-tums surfplatta med bra batteri (räcker en hel natt) och en Android-app för kamerakontroll, och Celestron NexGuide (strömsnål) sköter guidningen på egen hand utan laptop.

Isolera ordentligt utanpå värmebanden så behöver du inte elda på så mycket värme. Min 8" SCT nöjer sig oftast med 0.3 - 0.5 A (max) på det viset, förutsatt en rejäl dagghuv.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by pava0555 »

Hej igen,

Tack ragge. Då återstår att hitta spec för ASUS batterier samt en ASUS laptopladdare. Ska kolla när jag kommer hem.

Skulle ni rekommendera denna 4-vägs förgreningskabel:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... tag-p39816" onclick="window.open(this.href);return false;

Då skulle jag kunna plugga in montering, värmeband, kylning samt laptopladdaren. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Repaterion
Posts: 82
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by Repaterion »

Kan inte uttala mig om just den förgreningen, men jag är skeptisk till allt vad cigg och DC kontakter heter...
Det brukar oftast sluta med glapp och elände.

Tillägg: Vill du ha tåliga batterier så köp lithium, lättare, kraftigare och betydligt mer ompf. Fast litium vill inte vara fulladdat utan helst om det finns möjlighet så pendla mellan 50-75% och du får mycket jämnare spänning, fast inga batterier tycker om fulla cykler vissa mer än andra.

Glömde svara på min rigg, HEQ5 PRO hemmabyggt värmeband på ca 35W.
Har ett så kallat noname i en verktyfslåda av plast med speakon kontakter då dessa är specade till 20A och vissa upp till 4mm2 och glappar inte.
HEQ5 är moddad med ny strömkabel.
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by ragge »

Håller med till 100 % om cigg-kontakter - undvik sådana.
Skaffa i stället silikonkabel (Kjell.com, ELFA mm) som håller sig smidig i kyla och löd på "riktiga" kontakter. Själv gillar jag dessa :
https://www.electrokit.com/produkt/stro ... gIrMvD_BwE

Ett lithiumbatteri på 55 Ah kostar skjortfabrik och lithiumbatterier väldigt känsliga under laddning - explosioner/bränder förekommer. Men viktmässigt är de oöverträffade.
AGM-batterier (som det jag länkade till) är pålitliga arbetshästar, särskilt i kyla.

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by pava0555 »

Hej,

Tusen tack för er hjälp. Har en sista fundering om dator ute på fält: Min laptop, en ASUS zenbook, är nog inte så energisnål, och den är ganska stor och tung. Så jag funderar på att byta till något annat. Du säger att du använder själv en surfplatta, vilket låter praktiskt och smart på flera sätt.

För min del så har jag ingen autoguider (än!). Jag kommer att köra EAA främst, vilket innebär live stacking Så datorn får inte vara alltför klen, och måste ha USB3.

Vad tror ni om en Microsoft Surface Pro? Klarar den av den stora utmaningen ute på fält tror ni? Den modell jag tittar på har en USB3 ingång, och en i5 processor.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_m ... cifikation" onclick="window.open(this.href);return false;

Det jag funderar över är om grafikkort behövs för SharpCap, samt hur mycket RAM man behöver som minimum.
Är det någon som kan kommentera på hårdvaran?

Jag har aldrig använt SharpCap, så se mig som en riktig noob. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by ragge »

Hej Pablo,

Jag har ingen större erfarenhet av Sharpcap men om du ser till att få usb3 och ssd-disk så tror jag att du har vad du behöver i prestanda. Andra vet säkert mer om ev RAM- och grafik-krav för live stacking.
Föregångaren till den Surface Pro som du nämner finns begagnad här http://www.billigteknik.se/947-begagnad-laptop-11-tum. Jag har handlat både beg och nya datorer mm hos Billigteknik och kan verkligen rekommendera dem. Batteriet i en beg laptop har dock inte samma kapacitet som ett nytt.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by kribba »

Jag har oxå handlat väldigt prisvärt på Billigteknik.
Rekommenderar jag med.
Själv kör jag Sharpcap på en MacBook Pro från
2013. Har en Windows partition som jag kör
astroprogrammen på. Geforce 650 grafik och
16Gb Ram .
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by pava0555 »

tack för tipset. Ska kolla upp. :)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by kribba »

Vi är ju några här i tråden som rekommenderat Billig teknik. Vill bara delge vidare vad som skickats ut till kundregistret från "kundservice@billigteknik.se" ikväll som varning;

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Kära kund.

Ni blir kontaktad av oss då vi har registrerat
ett misstänkt intrång hos oss som kan leda till att Era person- och kontaktuppgifter hamnar i orätta händer.

Vi upptäckte ett misstänkt intrång den
6 februari 2019 och påbörjade omedelbart med arbetet att säkra eventuella säkerhetshål genom att stänga ner hemsidan. Utöver detta har vi polisanmält intrånget och anmält det till Datainspektionen.

Det finns ett flertal tjänster där man
kan bevaka sin e-postadress och bli kontaktad om ens e-post hittas i samband med ett dataintrång. “Have I been pwned” är en av dessa och deras webbadress är https://haveibeenpwned.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Här kan man ange sin e-postadress och
de söker kostnadsfritt igenom deras källor på läckor som de har hittat eller blivit uppmärksammade på.


Vi beklagar djupt det inträffade och
om Ni har några frågor kan ni kontakta oss genom att svara på detta mail.


Med vänliga hälsningar

Billigteknik.se
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Batteri till montering, kamera, värmeband, laptop

Post by pava0555 »

Ja, fick mejlet från dom. Köpte ju en Surface pro. :S
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Post Reply