Kollimera Edge HD

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Kollimera Edge HD

Post by taipan »

Har kollar en massa på youtube hur man ska göra detta med att ofokusera på en stjärna och rikta in mittcirkeln i mitten på stjärnan osv. Men ska skrivarna sitta så hårt? Sisst jag försökte gick det knappt att skruva på skruvarna. Missar jag något? Nått som ska lossas på innan man börjar skruva??
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Kollimera Edge HD

Post by Lazze »

Hej,
Skruvarna ska sitta hårt men går det inte att skruva åt den skruv man vill får man i stället lossa någon eller båda av de 2 andra något.
Men har man lossat en skruv ska man alltid avsluta med att skruva en bråkdel av ett varv medurs.
Och gör ofokuseringen så lite som möjligt. Förr stoppade jag ofta i en guidekamera och körde 1-2s exponeringar vilket gjorde det lättare att se diffraktionsringarna.

/Lasse
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Kollimera Edge HD

Post by magnahrl »

Om seeing är riktigt bra fortsätter jag med kollimering på stjärnan i fokus med hög förstoring 300-350X. Om Airydisk är en helt rund liten skiva och den synliga diffraktionsringen symmetrisk och fin är jag helt nöjd. Men det kan vara lite tålamodsprövande att få det rätt och skruvandet är så litet så det är knappt märkbart. Jag använder BobsKnobs fingerskruvar. Har har en vintage orange C8 men principen för kollimering är väl den samma som med en HD...

-Magnus A.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Kollimera Edge HD

Post by taipan »

Ok. Ja jag får testa igen nästa gång jag väljer det teleskopet...
Tror dock ioförsig inte mitt problem var kollimeringen utan mer värme i och framför tuben... Men det kan ju vara bra att veta hur det går till ändå :)
Post Reply