Vad ska man ha för sökare?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Shimonu
Posts: 78
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Vad ska man ha för sökare?

Post by Shimonu »

Rödpunktsiktet som följde med min SW Skymax 102 visade snabbt sina brister. I mörker tyckte jag punkten var ganska stor, den täckte stjärnan man siktade på och det var svårt att vara exakt. Det blir också svårt med star-hopping när teleskopet är på 1300mm. Men finns det några bra riktlinjer för vad man ska ha för förstorning/öppning på sin sökare? Jag har varit inne och försökt få en uppfattning i Stellarium men det är ju inte helt verklighetstroget.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vad ska man ha för sökare?

Post by Jonas »

Har du övervägt Telrad?
Det är också en sökare utan förstoring men med röda ringar istället för en skarp punkt i mitten.
I de flesta planetarieprogram finns ett overlay av vyn i en Telrad.
Jag själv använder numera uteslutande Telrad för grovinställning. Grundinställer man den rätt, kan man sedan gå över till teleskopet (med låg förstoring) och ofta se att objektet ligger i synfältet.

Många föredrar optiska sökare - och de är väl ok tycker jag men jag är inte så förtjust över arbetsställningen och att de ofta har för hög förstoring.
Kanske jag skulle trivas bättre med en optisk sökare med, ungefär 2-4x förstoring, belysta "Telradringar" och högt ljusinsläpp.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vad ska man ha för sökare?

Post by pava0555 »

Rödpunktssökare är inte så bra. Mina rödpunktssökare som jag fått med mina teleskop har jag knappt använt. Dom ligger i en låda och skräpar i förrådet.

Jag föredrar optiska sökare av typen 6x30, med diagonal, t.ex. denna: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... scope.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns optiska sökare med högre förstoring, t.ex 9x50, som brukar följa med teleskop, men jag tycker att det är för hög förstoring (som Jonas är inne på).

Notera att den sökare jag har har en diagonal. Det tycker jag är mycket bekvämt med min Mak och SCT, och borde funka med Newton. Med sökare utan diagonal så blir man ibland tvungen att obsa i obekväma positioner (t.ex. när tuben pekar mot zenit).

Har ej använt Telrad, men överväger att skaffa en sådan.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Vad ska man ha för sökare?

Post by martinl »

Telrad är bra, jag använder en sådan själv, men den är väl nästan lika stor som en 102mm Mak... Rigel Quickfinder arbetar enligt samma princip men är mycket mindre - bättre match för ett mindre teleskop om man vill ha en icke-förstorande sökare (har haft en sådan också). Med så lång fokallängd som vi pratar om skulle jag nog ändå titta på en 6x30 med diagonal precis som Pablo är inne på. Just den han länkar till (med rättvisande diagonal, det finns en med spegelvänd bild också) har fått bra omdömen. Sannolikt passar den dessutom direkt i fästet du har på teleskopet.
Shimonu
Posts: 78
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Vad ska man ha för sökare?

Post by Shimonu »

martinl wrote:Telrad är bra, jag använder en sådan själv, men den är väl nästan lika stor som en 102mm Mak... Rigel Quickfinder arbetar enligt samma princip men är mycket mindre - bättre match för ett mindre teleskop om man vill ha en icke-förstorande sökare (har haft en sådan också). Med så lång fokallängd som vi pratar om skulle jag nog ändå titta på en 6x30 med diagonal precis som Pablo är inne på. Just den han länkar till (med rättvisande diagonal, det finns en med spegelvänd bild också) har fått bra omdömen. Sannolikt passar den dessutom direkt i fästet du har på teleskopet.
Vad är styrkan av en Telrad jämfört med en sökare med lätt förstoring. Är det helt enkelt att man kan se lite mer av himlen?
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Vad ska man ha för sökare?

Post by pstymne »

Jag har en Rigel rödpunktssökare och en 8x50-sökare med 90-gradersprisma och rättvänd bild.

En enklare variant är att starta med Rigeln, och sen fortsätta med ett okular som ger en med låg förstoring, för att sen, när objektet är centrerat, öka förstoringen.

Jag har provat båda varianterna, och den första är bekvämast. På ett mindre teleskop kan du välja en 6x30-sökare istället; den är betydligt smidigare än en 8x50.

/Per
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vad ska man ha för sökare?

Post by Jonas »

Shimonu wrote:
martinl wrote:Telrad är bra, jag använder en sådan själv, men den är väl nästan lika stor som en 102mm Mak... Rigel Quickfinder arbetar enligt samma princip men är mycket mindre - bättre match för ett mindre teleskop om man vill ha en icke-förstorande sökare (har haft en sådan också). Med så lång fokallängd som vi pratar om skulle jag nog ändå titta på en 6x30 med diagonal precis som Pablo är inne på. Just den han länkar till (med rättvisande diagonal, det finns en med spegelvänd bild också) har fått bra omdömen. Sannolikt passar den dessutom direkt i fästet du har på teleskopet.
Vad är styrkan av en Telrad jämfört med en sökare med lätt förstoring. Är det helt enkelt att man kan se lite mer av himlen?
Man kan nog uttrycka det så. En Telrad har ingen förstoring och man tittar inte rakt in i den på nära håll. Jag tror iden med den är att du ska se stjärnhimlen samtidigt som du tittar i Telraden. Så använder jag den i vilket fall. Du använder Telraden genom att titta genom den på ungefär en halvmeters håll. På det sättet får du även en uppskattning över var på himlen du är. Låter kanske skumt men för mig fungerar det prima.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Vad ska man ha för sökare?

Post by martinl »

Shimonu wrote:Vad är styrkan av en Telrad jämfört med en sökare med lätt förstoring. Är det helt enkelt att man kan se lite mer av himlen?
Dels det. Sedan har Telrad som nämnts tre koncentriska cirklar på 0.5, 2 och 4 grader istället för en enda punkt. Det innebär att du kan rikta in den mot osynliga mål genom att matcha stjärnbilden du ser genom Telraden med den bild du ser i Stellarium/SkySafari el dyl med Telrad overlay påslaget. Vidare kan man justera ljusstyrkan lägre än många enklare rödpunktssikten vilket underlättar för att behålla ljussvaga stjärnor synliga.

Rigel Quickfinder fungerar likadant, men saknar den yttersta ringen.
Post Reply