Svärtning av tub och kanske spegeluppgradering från Orion Optics

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Svärtning av tub och kanske spegeluppgradering från Orion Optics

Post by pstymne »

Jag tänker svärta insidan av tuben på min Skywatcher Explorer 150PL. En tidigare svärtning med hjälp av griffeltavlefärg blandad med finkorning akvariesand medförde bara en måttlig förbättring av svärtningen, fast det var ju ett riktigt roligt projekt ;-)

Nu tänker jag istället täcka tubens insida med mattsvart "sammetspapper"; egentligen är det inte papper, utan en tunn plastfilm med en sammetsliknande ytbeläggning. Eftersom jag i alla fall måste plocka bort primär- och sekundärspeglarna samt fokuseraren funderar jag på om det skulle vara vettigt att passa på att uppgradera speglarna.

Orion Optics i England kan förse speglarna med en ny ytbeläggning som enligt OO har en reflektivitet på 97 procent. Är det någon här på forumet som har egen erfarenhet av Orion Optics ytbeläggning?
https://www.orionoptics.co.uk/OPTICS/mi ... ating.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett alternativ vore att byta ut speglarna mot OO:s speglar, och då menar jag deras "Research" eller "Ultra" grade-speglar. Är det någon här som har egen erfarenhet av OO:s speglar?
https://www.orionoptics.co.uk/OPTICS/te ... rrors.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja, ja, det här med speglarna är ju lyxfunderingar, men nu i dessa Coronatider är det ju trevligt att lite lyxprojekt ....
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Svärtning av tub och kanske spegeluppgradering från Orion Optics

Post by magnahrl »

Hej!

Jag har en Orion Optics UK 8" f/6 Newton med 44 mm sekundär. Köpt -08.Tror det är en Professional Grade Primary, alltså lite under kvalitèn du söker. Det är bra optik utan tvekan men inga trollerikonster. Min gamla ( -73 ) C8 håller samma optiska kvalitè. Vad gäller beläggning och förmåga att se ljussvagare objekt ser jag ingen skillnad men jag har inte gjort någon exakt jämförelse. Det som var irriterande är att OOUK spegelns centralpunkt för kollimering var "off" närapå en cm. Slarv när man slipat en sån fin spegel!
Jämfört med min tidigare Cave 8" f/4.5 spegel var det oerhörd klasskillnad till OOUK:s fördel. Afa optiskt.

Lycka till,
Magnus A.
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Svärtning av tub och kanske spegeluppgradering från Orion Optics

Post by pstymne »

Tack för svaret, Magnus!

Då lär jag inte ge mig på speglarna förrän det verkligen behövs. Det får räcka med att svärta insidan av tuben. Och eventuellt skaffa en ny azimutalmontering, eller en stjärnföljare för foto, eller... ;-)

/Per
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Svärtning av tub och kanske spegeluppgradering från Orion Optics

Post by magnahrl »

S-W Explorer 150PL..det är väl den klassiska 6"f/8 Newtonmodellen? Låter intressant och spännande. f/8 spegel är förlåtande för okular, kollimering, "lätt" att slipa till god kvalitè (jfr f/5 exv), mindre tendens till koma, accepterar lite mindre sekundär. Din 150PL ger säkert mycket fina bilder för en rimlig summa. När jag bestämde mig för att köpa en OOUK Newton velade jag länge mellan just 6"f/8 v 8"f/6. Till sist fick ändå den faktiska aperturen fälla avgörandet. En sak som jag tycker är bra med OOUK speglarna är man kan välja vilken kvaltè man vill ha och hur mycket slantar man vill satsa. Allt från nån slags Standard (diffraktionsbegränsad) till Ultra Grade med 1/10 PV. Beställer man S-W får man vad man får. Punkt!
Jag har aldrig tittat i en S-W Newton så jag kan inte uttala mig om hur den står sig mot en, låt oss säga Research eller Ultra Grade men troligtvis är nog de senare snäppet vassare...när seeingen tillåter!
Jag har läst en del på Cloudy Nights Reflector Forum att OOUK efter-köp-service lämnar en del att önska. Jag har ingen aning om det ligger något i det. Jag köpte min OOUK tub via Teleskop-Service, Tyskland. Centralmarkeringen som var "off" på min brydde jag mig aldrig om att bråka om. Skulle kanske gjort det...

Lycka till med din Newton,
Magnus A.
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Svärtning av tub och kanske spegeluppgradering från Orion Optics

Post by pstymne »

magnahrl wrote:S-W Explorer 150PL..det är väl den klassiska 6"f/8 Newtonmodellen? Låter intressant och spännande...
Jag tycker om 150PL-tuben, och den känns ungefär lika bra som den Intes Micro MN66 som jag hade tidigare.

Jo, den är kanske en klassisk, "gammaldags", modell. Astronomiskribenten Ade Ashford testade den for några år sen, och jämförde den intressant nog med en Orion Optics 6" f11. Han gillade båda, fast OOn var aningen vassare.

http://www.opticalvision.co.uk/documents/78.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det enda kruxet med Skywatcher 150PL är att även om den är billig i inköp så kräver den en ganska biffig montering och dito stativ. Jag använder tuben bara för visuellt bruk, och det finns inte så många manuella azimutalmonteringar som passar bra. Det finns en uppsjö små monteringar för lättare tuber, och så några som klarar tyngre tuber än 150PL - med priser därefter. Jag letar och letar efter en liten och lätt, men ändå stark och stadig azimutalmontering. Frågan är om den finns, och i så fall var?

/Per
Post Reply