Tips på skapligt sjyst refraktor

Allmän diskussion om teleskop.
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by Betelguse »

Hallå. Ny på detta forum. Har lite erfarenhet av astrofoto sedan tidigare med mindre refraktor och kameraoptik.
Skulle vilja ha en bra refraktor tunt ca 6-700mm och gärna runt F5-7. Dessa kan ju kosta precis hur mycket som helst men har bara en budget runt typ max 25-26000. Nån här som vet nått om denna?
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... actor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tänkte i så fall använda den med typ denna reducer:
https://starizona.com/store/featured/ap ... -telecopes" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle ge en bra brännvidd och bra f4.55

Använder förövrigt en SWEQ6R-PRO och kameran är en ASIZWO 294MC.

Somsagt, vet att det finns mycket finare instrument än denna kanske men den låter ju väldigt bra med tanke på priset..

Andra förslag på skapliga refraktorer på max 130mm?
Tack påförhand.
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by Juicy6 »

Ser ut att vara en fin APO. Har du hittat den här reducern i lager någonstans? Tycks ha varit restnoterad överallt sedan slutet av förra året. Skrev till Starizona förra veckan och frågade men inget svar...

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by micke187 »

Har en ts-optics 115mm triplet och kan väl rekomendera den. https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... uszug.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Skarp optik och välbyggd . Köper du till en 0.79x reducer kommer du ner till f-5.4. kör själv med flattener för att behålla brännvidden.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by kribba »

Starizona verkar ha jätteproblem med reducer leveranser. Hade beställt/betalat en till min SCT med leverans i juli. Sen flyttades
det fram till December helt plötsligt. Valde en annan lösning av förklarliga skäl.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by Betelguse »

Juicy6 wrote:Ser ut att vara en fin APO. Har du hittat den här reducern i lager någonstans? Tycks ha varit restnoterad överallt sedan slutet av förra året. Skrev till Starizona förra veckan och frågade men inget svar...

Christer, Uddevalla
Inte kollat nånj lagerstaus på den. Tyckte bara den verkade intressant. Ganska extrem med 0.65x fast med en liten bildcirkel på 30mm. Skulle dock funka utmärkt till min kamera. Fins ju andra alternativ, TS har ju egna reducers tex även om dom inte är 0.65x
Fast det viktiga är ju om refraktorn är värd att investera i. Är ju trots allt inte så jätte dyr för att vara en 130mm refraktor med FPL53 glas.. Fokuseraren är kanske inte världens bästa då den säljs i ett dyrare alternativ med en kraftigare variant. Dock kostar den typ 4000:- mer och det är ju nästan vad en ny fokuserare kostar om man skulle känna att den är så kass att man vill göpa en ny...
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by Betelguse »

micke187 wrote:Har en ts-optics 115mm triplet och kan väl rekomendera den. https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... uszug.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Skarp optik och välbyggd . Köper du till en 0.79x reducer kommer du ner till f-5.4. kör själv med flattener för att behålla brännvidden.
Tack för tippset. Skulle ju kunna vara ett bra alternativ. Då blir det pengar över oxå. Blir ju nästan samma brännvidd med 0.79x som 130mm varianten med 0.65x.. Lite sämre ljusstyrka men f5.5 är ganska bra ändå känner jag... Tål att tänkas på :)
Såg precis att 115mm varianten inte hade FPL53 glas. Hur bra optiskt är den egentligen? Man kanska inte ska stirra sig blind på FPL53 men ända sedan jag köpte min Esprit80 så har jag tänkt att det är det man ska ha och tänkt bort allt annat lixom.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by Datarolf »

Hej!

Om du kan tänka dig en något mindre tub så har jag sedan flera år använt en 107mm APO refraktor med brännvidden 700 mm från TSOptics. Jag är mycket nöjd med den både vad avser den allmänna optiska kvaliteten och de mekaniska egenskaperna, inte minst vad avser fokuseraren.

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... uszug.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Till denna tub använder jag en 1.0 flattener

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... rafie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kombinationen räcker utan vidare för kameror med upp till APS-C sensor, för fullformat blir det en viss vinjettering (ljusbortfall) i hörnen, men inte värre än att det går att hantera i efterbehandlingen med Pixinsight.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by Betelguse »

Datarolf wrote:Hej!

Om du kan tänka dig en något mindre tub så har jag sedan flera år använt en 107mm APO refraktor med brännvidden 700 mm från TSOptics. Jag är mycket nöjd med den både vad avser den allmänna optiska kvaliteten och de mekaniska egenskaperna, inte minst vad avser fokuseraren.

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... uszug.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Till denna tub använder jag en 1.0 flattener

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... rafie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kombinationen räcker utan vidare för kameror med upp till APS-C sensor, för fullformat blir det en viss vinjettering (ljusbortfall) i hörnen, men inte värre än att det går att hantera i efterbehandlingen med Pixinsight.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Ja, den ser ju fin ut oxå. Dock lika dyr som 130mm APO'n. Då skulle jag ju hellre vilja ha den stora :). Fast en mindre, lättare grej är ju oxå trevligt.. 700mm skulle vara ett bra steg upp från min 400mm för mindre objekt som galaxer..
User avatar
BallistaSlim
Posts: 19
Joined: 2019-12-09 21:55:13
spamtest: JA

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by BallistaSlim »

Hej!

Skapligt schysst är nog i underkant för den tuben! :D Har kikat på den själv för ett tag sen, men det blev en Esprit 100 istället.

Om du vill se exempel, kika på användaren pete_xl på Astrobin: https://www.astrobin.com/users/pete_xl/
Det är inte bara bra bilder han tagit, de är spektakulära imo. Han använder btw ts egen reducerare.

För min del valde jag bort den pga av att den är riktigt stor och tung. Jag kör mest ute i skogen och vill därför ha lättare mount+tub.

/Ulf
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by Betelguse »

BallistaSlim wrote:Hej!

Skapligt schysst är nog i underkant för den tuben! :D Har kikat på den själv för ett tag sen, men det blev en Esprit 100 istället.

Om du vill se exempel, kika på användaren pete_xl på Astrobin: https://www.astrobin.com/users/pete_xl/
Det är inte bara bra bilder han tagit, de är spektakulära imo. Han använder btw ts egen reducerare.

För min del valde jag bort den pga av att den är riktigt stor och tung. Jag kör mest ute i skogen och vill därför ha lättare mount+tub.

/Ulf
Esprit 100 är lite för nära den jag redan har.
Men faktum är att jag börjar snegla mer o mer på den där 115mm varianten. Trots att det inte är FPL53..
Alltså jag kan köpa den med både en 0,79x reducer samt en 1.0 flattener för samma peng som 130mm varianten.
förlorar 15mm öppning, men som du skriver får en lättare och smidigare tub...
Skulle gärna se lite bilder tagna med den. Ska rådfråga Google lite. Ha ha..
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by micke187 »

[/quote]

Esprit 100 är lite för nära den jag redan har.
Men faktum är att jag börjar snegla mer o mer på den där 115mm varianten. Trots att det inte är FPL53..
Alltså jag kan köpa den med både en 0,79x reducer samt en 1.0 flattener för samma peng som 130mm varianten.
förlorar 15mm öppning, men som du skriver får en lättare och smidigare tub...
Skulle gärna se lite bilder tagna med den. Ska rådfråga Google lite. Ha ha..[/quote]

Bara kika in mina bilder va du tycker. Dock beror de väl på vad för kamera du ska använda och hur bildfältet blir. Men jag själv är riktigt nöjd över min. Har också tittat på 130mm varianten innan men kände att den skulle bli lite för tung för min heq5a. Så de landa på denna 115mm istället :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by Betelguse »

micke187 wrote:
Esprit 100 är lite för nära den jag redan har.
Men faktum är att jag börjar snegla mer o mer på den där 115mm varianten. Trots att det inte är FPL53..
Alltså jag kan köpa den med både en 0,79x reducer samt en 1.0 flattener för samma peng som 130mm varianten.
förlorar 15mm öppning, men som du skriver får en lättare och smidigare tub...
Skulle gärna se lite bilder tagna med den. Ska rådfråga Google lite. Ha ha..[/quote]

Bara kika in mina bilder va du tycker. Dock beror de väl på vad för kamera du ska använda och hur bildfältet blir. Men jag själv är riktigt nöjd över min. Har också tittat på 130mm varianten innan men kände att den skulle bli lite för tung för min heq5a. Så de landa på denna 115mm istället :)[/quote]


Sökte på astrobin på 115mm och tyckte det var väldigt sjysta bilder. Med 0.79X kommer den bli ett perfekt komplement till det jag redan har. Samt att den ju är ganska mycket billigare så jag kan köpa 1,0x oxå för samma peng som 130 som sagt...
Finns inte på lager än på några veckor på Teleskop-express så har lite tid att fundera men den känns som den mest intressanta just nu.. :)
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by Betelguse »

Skickade iväg en order på 115mm varianten. Efter att ha sett lite bilder tagna med den känner jag att det billigare priset vägde mer än de 15mm extra på 130mm varianten. Köper med 0.8 reducer även den från TS, 640mm/f5,6 blir bra till min ASI 294MC.PRO.
Blir med 0.8reducer, värmeband samt en mjuk transportväska ändå tillräckligt med pengar över till en 1,0 reducer för samma pris som 130mm.. Kan inte motivera det riktigt känner jag. Nu ska vi bara se om den kommer i lager den här sidan nyår :)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by kribba »

Grattis, är nog ett bra val med 115mm . Vi har ju TS 130mm nere i Spanien och den var rätt klumpig märkte jag när jag hade den hemma
förra hösten, då borde 115 vara lite mer portabel.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Tips på skapligt sjyst refraktor

Post by Betelguse »

lång väntetid på leverans av grejerna... Suck.
Går o är lite orolig att jag ska bli besviken på tuben, är ju lite bortskämd med min lilla Esprit 80 som är så skarp o fin. Men Photoline tuben ska ju vara bra den oxå...

Men för att förbereda lite. Vad är det för gänger på skruvarna för att skruva fast dovetailplattor i tubringarna på TS- refraktorer? M6? Tänkte skruva på en på ovansidan för att fästa guide-tub, powerbox och ASIAIR..
Post Reply