Ny utrustning

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Ny utrustning

Post by blomma »

Hej Astrovänner
Funderar på att uppgradera mig i ny utrustning. C11 för planetfoto och en Hyperstar till detta. Någon som har en liknande och kan ge mig råd om denna. Har idag ett litet observatorie på tomten så jag har en rejäl pir för ändamålet och EQ6pro. Skall visst räcka.
Lite osäker om jag skjuter över målet men jag ser att för att få bra plantebilder är det rejäl fokallängd som krävs.
Ser också en möjlighet till deep sky med en snabb hyperstar.
Kanske blir man lite fartblind när man kollar runt lite men känner att kombinationen C11/Hyperstar verkar intressant.
Någon som har liknade och kan ge mig lite råd på vägen.

Peter
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Ny utrustning

Post by Lazze »

Hej Peter,
Jag har haft SCT:er av flera storlekar men inte just C11 så därmed inte just den combon du beskriver men Bengt Rutersten som är inne på forumet ibland har tagit väldigt fina planetbilder med sin C11 och minns jag rätt använde han åtminstone förr en EQ6:a så det kommer säkert att fungera bra. Andra här har tagit fina planetbilder med 8" teleskop som du säkert sett och även refraktorer men en C11 kommer att funka. Världens kanske mest kände planetfotograf Damian Peach använder en ännu större ljushink, en C14.

Hyperstar har jag aldrig använt så det är bättre att andra svarar på.

/Lasse
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Ny utrustning

Post by kribba »

Jag är rätt nöjd med min C9,25 , kanon bra visuellt.
Har inte testat Hyperstar än. Lutar mer åt Starizona Night Owl
när den blir tillgänglig igen. Är F4 så lite mellanting,
men gillar att man hamnar runt 1000mm i brännvidd ,
perfekt för många objekt.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply