Köpråd - Första teleskopet

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Antong
Posts: 6
Joined: 2021-01-23 00:42:19
spamtest: JA

Köpråd - Första teleskopet

Post by Antong »

Hej! :D

Har nyligen kommit igång med sökandet efter ett teleskop. Jag har yrat runt bland forum, youtube-klipp och e-butiker men inser att jag behöver lite experthjälp. :)

Jag söker ett teleskop för visuellt bruk men tar gärna några bilder med mobilen eller dylikt. Jag bor relativt centralt i Göteborg och kommer såklart åka ut till mörkare platser för att observera, men vill ändå bibehålla möjligheten att kika lite i teleskopet ¨hemifrån¨ trots ljusföroreningen i stan.
Framförallt försöker jag hitta en jämnvikt mellan ett prisvärt/billigt teleskop och ett teleskop som inte behöver bytas ut om några månader då jag tröttnat på vad den har att erbjuda. Är lite osäker på vilken prisklass man hamnar i om man vill uppfylla dessa krav men ... :S

Budget: helst mellan 2500-3500 :- men om några extra hundralappar krävs så får det vara värt. Köper gärna begagnat om ni har några tips :)

Några teleskop jag hittills tittat på är:

Orion StarBlast 4.5

https://eu.telescope.com/mobileProduct/ ... areKicker3" onclick="window.open(this.href);return false;

Orion StarBlast II 4.5 Eq

https://eu.telescope.com/mobileProduct/ ... 117161.uts" onclick="window.open(this.href);return false;

Orion StarBlast 6

https://eu.telescope.com/mobileProduct/ ... 103631.uts" onclick="window.open(this.href);return false;

Sky-watcher classic 200p Dobsonian

https://www.firstlightoptics.com/dobson ... onian.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by Torbjörn »

Ja här har du fått något att fundera på! Det finns så många typer av teleskop att man kan bli helt yr i huvudet.

Om de teleskop som du har tagit upp så skulle jag kunna komma med följande kommentarer:

4.5" Starblast: Ett relativt billigt men tydligen bra teleskop. Portabelt. Bordsteleskop. Det har kort brännvidd så det ger stort synfält i låg förstoring men jag vet inte hur bra det är för bl a planeterna, vilka jag antar att du är intresserad av. Då behöver man använda ganska hög förstoring.

StarBlast II 4.5 Eq Jag vet inte hur stabilt ett EQ1 stativ är, har aldrig använt något...och om det är lyckat att sätta motor på det i efterhand...

6" Starblast. Det är nog mer av ett allroundteleskop. 6" ger mer ljus och upplösning än 4.5". Det är dock fortfarande ett bordsteleskop, måste stå på något stadigt för att inte skaka. Annars är det säkert bra.

8" Dobson. Ett stort allroundteleskop men även något klumpigare. Dock inga problem att ta med i en bil. Jag har använt 8" en hel del och då ser man mycket. Det är dock inte motordrivet så det går nog inte att fota så mycket i det förutom Månen (någon annan kanske kan kommentera mer). Om du köper ett sådant så prioriterar du ljussamlande förmåga framför tekniska finesser.

Mitt första teleskop var en 90 mm (3.5") refraktor som jag fortfarande använder en del. Senare köpte jag ett motordrivet 8" Schmidt Cassegrain teleskop med GoTo-funktion.

Fundera vidare, och ställ gärna fler frågor.

/Torbjörn :)
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by anivision »

Ju större diameter desto mer ljus samlar teleskopet = du kan se ljussvagare objekt.
Det är stor skillnad mellan 4,5" och 8" och vill du se nebulosor och galaxer skulle jag definitivt rekommendera det sistnämnda teleskopet.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by Torbjörn »

Ljusföroreningar leder till att man har nytta av ett större teleskop för att "slå sig igenom" dem, och man får anledning att använda snäppet högre förstoring vid sina obsar än vad man kanske använder ute på landet. Små teleskop påverkas värre av ljusföroreningar tycker i alla fall jag...

Jag har en 8" resedobson och är väldigt nöjd med den. Den har bra kapacitet för djuprymden, och även planeterna. Kommer man upp i den storleken så är det i regel turbulens i atmosfären som begränsar vad man kan se visuellt på planeterna, inte teleskopet.

/Torbjörn
Antong
Posts: 6
Joined: 2021-01-23 00:42:19
spamtest: JA

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by Antong »

Tack så mycket! Värdefull information :)

Låter som att man får offra vissa kvalitéer för andra .. speciellt i prisklassen jag letar i. Problemet är ju att jag inte vet vad jag väljer bort och vad jag får (rent upplevelsemässigt). :sad:
Efter att ha kikat lite mer ser det ut som att eq1-mountet inte har någon vidare kvalitet och kan potentiellt bara ställa till det för mig, då det kommer till montering och navigering. Kanske ska satsa på en dobson eller någon Goto?

Planeterna vore väldigt kul att få se..speciellt Saturnus ringar och Jupiter (ink. fläck såklart :good: )

Har du/ni några tips på teleskop i prisklassen? Eller någon prisklass högre..
Hur stor är skillnaden mellan 6'' och 8'' osv mellan två annars identiska modeller?
Vad ger jag upp förutom finess om jag köper ett dobson-teleskop ?
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by hellbom »

Dobson eller Newton eller Refraktor, det är att välja. Men GoTo montering betyder mycket faktiskt. Vid starkt förstoring visuellt går en planet förbi för fort i okularet. GoTo underlättar mycket, lugnt och ro kan hela familjen titta i okularet :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by kribba »

Med tanke på din budget så hade jag valt en Dobson!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Antong
Posts: 6
Joined: 2021-01-23 00:42:19
spamtest: JA

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by Antong »

Tack för alla svar! :geek:
Hur signifikant är skillnaden mellan 6'' 8'' 10'' ?
Finns det olika tillverkare/märken att föredra eller att undvika? eller är det same-same ?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by kribba »

Som jämförelse iallafall teoretiskt. Ju större destå bättre :D

Light Gathering Power (Compared to human eye);

4MCT= 212x
C6= 459x
C8= 843x
C9= 1127x
C11= 1593x

Siffrorna är för Celestron SCT teleskop, men är snarlikt även för övriga teleskop typer.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by Viktorious »

Hej Anton!

Som jag nämnde i vår konversation så började jag med Heritage-130P. Gav det sedan till min bror och det används de ggr man hälsar på och det är klart väder. Ger fortfarande väldigt fina planet och mån-vyer (Saturnus ringar och Jupiters fläck), och funkar finfint på ljusa DSOs (ex. Orionnebulosan).

Jag har själv velat lägga till en 150mm tub som bärbart/vidvinkel komplement till 254mm tuben.
När jag tänker mer på det tycker jag att en 150mm Dobson med GoTo hade varit det perfekta nybörjarteleskopet som man kunnat behålla livet ut (komplettera med större om man så velat)! Därför tycker jag det är konstigt att det inte verkar finnas :|.

Med det sagt hade jag nog lutat mot en 150mm Dobson nu, så har man en tub att behålla och som i framtiden kan uppdateras med annan montering om man vill ha GoTo (eq om man vill fotografera).
Vill man börja enklare (men dyrare) så kanske Skywatcher Explorer-130P AZ SynScan GoTo eller Celestron NexStar 130SLT GoTo, men då tappar man öppning.
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Antong
Posts: 6
Joined: 2021-01-23 00:42:19
spamtest: JA

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by Antong »

Blir mer och mer övertygad om att en dobsonian-variant kan vara ett passande teleskop för mig. :)
Finns det anledning till att välja något märke framför andra?
Framförallt kollat på dessa 3 tillverkare:

Sky-watcher
Omegon
GSO
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by Viktorious »

Tror att Omegon använder GSO speglar så det är samma optik på dem. Både GSO och Sky-Watcher (Synta) gör bra speglar nu för tiden, så alla tre är bra val.

Vad man kan titta på är vilken som kommer med bäst fokuserare och så, det är där de skulle kunna skilja.

Även Bresser ser bra ut, tror det är GSO speglar där med. Verkar dock inte vara i lager förrän i sommar kanske..
https://www.bresser.de/en/Astronomy/Tel ... obson.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by Hans Bengtsson »

Ett sätt att jämföra olika teleskopstorlekar kan vara att kolla hur många stjärnor man kan se. Här är en liten lathund.

Vi utgår från 100 synliga stjärnor i 10-tum vid 325x förstoring. Hur många av dessa kan man statistiskt sett se med andra varianter?

4-tum 40x: 4.
4-tum 130x: 15.
6-tum 60x: 11.
6-tum 195x: 36.
8-tum 80x: 19.
8-tum 260x: 64.
10-tum 100x: 31.
10-tum 325x: 100.

Mvh
Hans Bengtsson
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by Viktorious »

Tips på bra appar förresten.
Stellarium till dator (gratis).
Skysafari till mobil. Finns i gratisversion och två betalversioner. Av dem tycker jag Plus räcker mer än väl och brukar vara på rabatt för 80 kr då och då (annars 150 kr).
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Köpråd - Första teleskopet

Post by anivision »

För visuella obsar började jag med en 8" och bytte sedan till en 10". Jag tyckte att det var en klar skillnad på upplevelsen av vad jag såg. Skillnaden mellan 6" och 8" är ännu större i ljussamlande förmåga. 8" är ok att ta med sig om man har en bil, 10" tycker jag är för klumpig att bära omkring på.
Post Reply