Söker liten portabel mak med tracking

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
laban77
Posts: 12
Joined: 2020-12-22 19:47:53
spamtest: JA

Söker liten portabel mak med tracking

Post by laban77 »

Hej,

Jag är på jakt efter ett litet andra teleskop som är lätt att ta med sig och som kan följa jordens rotation. Har hittat vad jag tycker är det perfekta teleskopet: Sky-watcher Heritage 90 Virtuoso. Det har allt jag söker. Men, det verkar inte gå att få tag på. Svenska och europeiska siter verkar inte ha det i lager och kan inte säga när det kommer in igen. Så vad ska jag göra?

Har ni något tips på liknande uppsättning för liknande peng?

Jag vill ha något som är lätt att ta med. Gärna ett bordsteleskop, och gärna ett maksutov-teleskop då det är kompakt och lätt kan användas som vanlig dag-kikare, och med påkopplad kamera. Jag gillar Heritage 90 eftersom det verkar så enkelt att sätta dit en kamera, byta ut teleskopdelen, starta och stanna trackingen, frikoppla från trackingen, enkelt uppgradera till go-to etc. Det har så mycket av det jag vill ha för drygt 3000 kr. Så var hittar jag något lika bra?

Tack för tips.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Söker liten portabel mak med tracking

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Är du säker på att det är Virtuoso-teleskopet från 2013 som du helst vill ha? För min personliga del skulle jag faktiskt inte fundera på ett sådant instrument. En recension:

https://www.skyatnightmagazine.com/revi ... -virtuoso/" onclick="window.open(this.href);return false;

Monteringen är gjord av laminerad kartong och kräver torra förhållanden för att inte förstöras. Optiken sitter oskyddad (helt utan dagghuv) och kommer snabbt att imma eller frosta igen.

Och framför allt så saknar instrumentet ett riktigt stativ, vilket är ett minimikrav även för ett portabelt teleskop. Är det tänkt att man ska ta med sig ett bord? Varför inte ett hopfällbart markstativ i så fall? Jag skulle aldrig våga placera ett teleskop på ett bord, en vindpust räcker för att det ska åka i backen.

Teleskopet känns inte alls anpassat för att användas i fält, i kalla och blåsiga och fuktiga svenska obs-miljöer, utan passar nog bäst inomhus. För 3000 kr kan man nog få en liten hygglig refraktor istället, med ett stativ som kanske är rangligt men ändå är ett stativ.

Mvh
Hans Bengtsson
laban77
Posts: 12
Joined: 2020-12-22 19:47:53
spamtest: JA

Re: Söker liten portabel mak med tracking

Post by laban77 »

Jag tycker att den får ett ganska bra omdömme även i den artikeln. Visst kan jag tänka mig att ett riktigt stativ är ännu bättre, men ingen deal-breaker för mig.

Men kan jag hitta något liknande för samma pris? Ett lättanvänt tracking-mount med en liten mak, med eller utan stativ, för samma pris? Jag kan tänka mig att lägga en tusenlapp till för något ännu bättre. Kunde jag köpa bara tracking-monteringen utan teleskop så skulle jag det, men det finns inte till salu vad jag vet.

En annan fundering jag hade var om det gick att hitta något litet teleskop som använder 2" okular. Jag har en del såna som jag skulle kunna återanvända, men vad jag vet så finns det bara större teleskop med 2" okular, och då tappar jag idén om ett litet portabelt budget-teleskop.
Post Reply