Köpa stjärnkikare

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Hail Odinn
Posts: 3
Joined: 2021-11-14 16:59:46
spamtest: JA

Köpa stjärnkikare

Post by Hail Odinn »

Hallå!

Detta är helt nytt för mig, har alltid haft ett intresse för rymden, men aldrig fått utforska det tidigare, men nu vill jag att jag och mina barn ska få göra det tillsammans.

Jag letar nu efter en stjärnkikare men vill gärna ha en rekommendation. Den ska stå stationerad ute på trallen. ( tar självklart in den när jag är klar för kvällen men den behöver INTE vara lätt att packa ihop)

Jag vill att det ska vara mycket användarvänlig, vet att det finns de med massa förinställda objekt på, där man kan styra med en mobil/padda?
Finns det även möjlighet att kolla igenom paddan?

Så nu vill ha den smidigaste och bästa för pengarna
Och tänkte då ta er experter till hjälp :)
Har tänkt mig en för max 30000 kr

Tpfh // Richard
User avatar
TomBee
Posts: 59
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: Köpa stjärnkikare

Post by TomBee »

Men en stor budget, höga krav på resultat och i kombination med att vara nybörjare så antar jag att ett "robotteleskop" inte är helt fel.
Dock kostar ett Stellina nog 40 tkr i dagsläget men ett eVscope får man nog för under 30 tkr.
Dock är det väl många lite mer inbitna som fnyser åt dessa svindyra "robotar" och jag sällar mig nog lite till den gruppen.

En dobsonian rekommenderas av många men kan inte användas om man vill fortsätta in i träsket med astrofoto.

Jag hade nog sneglat på en Celestron Edge-teleskop om jag som relativ nybörjare ville komma igång snabbt.
Men jag rekommenderar att gå lite långsamt fram och kanske köpa något lite billigare och lära sig lite först.
Finns en del exempel där utrustning för 100-tusentals kronor står obrukade tills de säljs då det visat sig att man valt "fel" utrustning.
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; | https://tommyblomqvist.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; ]
[ SW 150PDS | HEQ5 | Orion 50mm guidescope | ZWO ASIAIR pro, EAF, EFW, ASI533MC-pro, ASI120MM-mini | Heritage 150P ]
Hail Odinn
Posts: 3
Joined: 2021-11-14 16:59:46
spamtest: JA

Re: Köpa stjärnkikare

Post by Hail Odinn »

Hej och tack för svar. Det där stellina du pratar om då, hade du hellre valt ett sådant som nybörjare ?

Jag vet att om saker blir för komplicerat så kommer det aldrig bli av, jag vill ha det simpelt, för min egen del och för barnens, jag fattar att det kanske är idiotiskt ur ett proffs ögon. Vill bara att det ska vara enkelt och behagligt, när vi känner för att kolla så ska det inte ta lång tid innan vi är igång
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Köpa stjärnkikare

Post by DHEB »

Nu förstår jag kanske inte det du önskar. Men vill du trycka på en knapp och få se intressanta objekt med näst intill perfekt skärpa och detalj? Då är mitt förslag att du bläddrar på Hubble rymdteleskopets webbsida. De bilderna som finns där är oändligt bättre än de som något makrbaserat teleskop kan ta och samtidigt oändligt billiga också. Tänk på att du kommer aldrig att se djuprymdsobjekt lika bra som Hubble oavsett hur mycket du kan betala. Den där Stellina är säkert roligt men inget som ska hjälpa dig få en förståelse av Universum och uppleva själv en upptäcktsresa som Messier, Herschel och andra gjorde. Jag är i samma spår som TomBee. Om jag vore dig skulle jag låta bli med Stellina eller likanande, skaffa ett relativt billigt dobsonteleskop (typ 15 cm, f/6) för typ 5000 kr, några okularer för omkring 3000 kr, samt SkySafari för typ 400 kr och sedan testa mig fram i några månader eller ett par år. I värsta fall upptäcker du att detta är inget för dig och säljer teleskopet med bara lite förlust. I bästa fall upptäcker du ditt livs grej :)
Hail Odinn
Posts: 3
Joined: 2021-11-14 16:59:46
spamtest: JA

Re: Köpa stjärnkikare

Post by Hail Odinn »

Kollade lite videos av stellina och det var inget för mig insåg jag rätt snabbt.

Okej om jag säger såhär då, jag skulle vilja kunna kolla på månen så nära och klar i skärpa det går för den pengen :)och planeter är prio framför nebulosor och galaxer

Men månen skulle jag kunna lägga ner massor av tid och kolla på :)
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Köpa stjärnkikare

Post by hellbom »

Kanske passar en refraktor för er exempel Skywatcher synscan GOTO. Behöver inte Laser Kollimator (fin justera speglar). Hos AstroSweden finns refraktor med GO-TO https://www.astrosweden.se/sv/articles/ ... n-az-go-to" onclick="window.open(this.href);return false;
De har intressant hjälp för nybörjare att välja rätt teleskop https://www.astrosweden.se/sv/nyborjart ... passar-mig" onclick="window.open(this.href);return false;
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Köpa stjärnkikare

Post by Hans Bengtsson »

Ett betydande problem med en refraktor som det länkas till ovan (10 cm akromat f/5) är den kromatiska aberrationen (färgfelet). Strålar av olika våglängder bryts till olika brännpunkter.

Kromatisk aberration ökar med minskande fokalförhållande, men ökar också med ökande objektivstorlek. Som tumregel kan man säga att en 5 cm akromat bör ha minst f/5, en 8 cm akromat minst f/8, en 10 cm akromat minst f/10 osv.

Det betyder att teleskopet som länkas till borde ha minst dubbla längden, dvs brännvidd minst 100 cm, inte 50 cm som det har. Jag misstänker att färgfelet blir mycket besvärande i det teleskopet. Fokalförhållande f/5 i en refraktor kräver egentligen en apokromat, inte akromat.

Mvh
Hans Bengtsson
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Köpa stjärnkikare

Post by hellbom »

Hans Bengtsson wrote:Ett betydande problem med en refraktor som det länkas till ovan (10 cm akromat f/5) är den kromatiska aberrationen (färgfelet). Strålar av olika våglängder bryts till olika brännpunkter.

Kromatisk aberration ökar med minskande fokalförhållande, men ökar också med ökande objektivstorlek. Som tumregel kan man säga att en 5 cm akromat bör ha minst f/5, en 8 cm akromat minst f/8, en 10 cm akromat minst f/10 osv.

Det betyder att teleskopet som länkas till borde ha minst dubbla längden, dvs brännvidd minst 100 cm, inte 50 cm som det har. Jag misstänker att färgfelet blir mycket besvärande i det teleskopet. Fokalförhållande f/5 i en refraktor kräver egentligen en apokromat, inte akromat.

Mvh
Hans Bengtsson
Jag håller med dig Hans. Jag har själv en Evostar-80ED DS-PRO (OTA) som är en apokromat refraktor, det visste jag innan köpet. Inga färgfel i astrofotografering. En nybörjare kanske vill börja enklare nivån för att lära sig (visuellt observation) och byter upp sig om ett par år. Så gjorde jag för 15 år sedan. 2 gamla och 2 nya senaste tuber idag :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Post Reply