LS50THa + IMX178

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

LS50THa + IMX178

Post by Miska »

Jahopp, då var det dags att skriva något i forumet igen efter flera månaders (om inte minst ett års) tystnad.

Jag skaffade mig ett Lunt LS50THa teleskop inte så länge sedan, med B600 blockeringsfilter och originalfokuseraren Mini Helical.
Har sedan innan en Player One Astronomy Neptune-M IMX178 kamera, vilket har fungerat väldigt bra med tidigare användanden.

Har provat följande metoder:
  • Provat med kamerans munstycke mellan förlängningstuben och kameran.
  • Provat utan kamerans munstycke mellan förlängningstuben och kameran.
  • Provat kameran direkt på blockeringsfiltret genom att ta loss förlängningstuben.
  • Provat med 2x Barlow mellan förlängningstuben och kameran.
  • Även provat att flytta på blockeringsfiltrets placering från Helical-fokuseraren både med och utan förlängningstuben.
Får inte fram någon sol hur jag än gör, bara en fraktion av det hela om ens det.
Använt både SharpCap och Firecapture (Beta) utan lycka.

Enligt Astronomy.tools FoV och Stellarium borde denna kombo ge mig gott om tomt utrymme runt solen med plats för protuberanser, men ack nej när man inte ens ser hela förbaskade stjärnan. Kan jag ha missat något? Etalon tunern har jag frigjort och släppt in luft i, så som det står i manualen, men det hela känns som bakfokusproblem då jag hittar inte "rätt" distans.

Någon med erfarenhet gällande detta och kan ge mig en lösning?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: LS50THa + IMX178

Post by Betelguse »

Har använt precis samma grejer som du har.
Kameran skruvar du dit dirrekt på blockfiltret och vlockfiltret ska du dra ut nån cm från fokuseraren för att få till det.
Det här är lite av ls50’svaghet. Ej tillräcklig backfokus för tex en tiltadapter eller liknande. Försökte mer tandpetare för att minska newtonringarna med min första zwo kamera. Player One kameran funkar dock klockrent utan ringar.
Ls50 ger en sol på ca 3,5mm på sensorn så kameran du har ger bra med utrymme att hitta en sweetspot på. Använder samma kamera till min ls60mt.
Attachments
C8B9EA4E-535D-4F24-B999-7C9CDCB0BA7A.jpeg
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: LS50THa + IMX178

Post by Betelguse »

En grej till jag tänkte på. Du har inte för hög exponering? Med min LS60MT kör jag ca 4ms med Gain 0 när jag filmar..
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: LS50THa + IMX178

Post by Miska »

Betelguse wrote:En grej till jag tänkte på. Du har inte för hög exponering? Med min LS60MT kör jag ca 4ms med Gain 0 när jag filmar..
Jag har provat det mesta för att ens se något, men förgäves.
Ska prova det du sa. Dock säger folk på Astrobin en helt annan metod och samma med Cloudy Nights. Verkar vara ett problem med just denna modell där bakfokus ligger lite hur som helst...
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: LS50THa + IMX178

Post by Betelguse »

Miska wrote:
Betelguse wrote:En grej till jag tänkte på. Du har inte för hög exponering? Med min LS60MT kör jag ca 4ms med Gain 0 när jag filmar..
Jag har provat det mesta för att ens se något, men förgäves.
Ska prova det du sa. Dock säger folk på Astrobin en helt annan metod och samma med Cloudy Nights. Verkar vara ett problem med just denna modell där bakfokus ligger lite hur som helst...
Ok. Vad säger dom där då?
Har du väl hittat solen så montera kameran som på bilden, sätt kokuseraren på mitten ungefär och dra blockfiltret ut från fokuseraren så bör du hitta fokus..
Även om etalonen inte är inställd borde du få en skarp kant på solen när du kommit till fokus. Men vet att det kan bli ett enda vitt blurr om man har exponeringen på tok för högt.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: LS50THa + IMX178

Post by Miska »

Betelguse wrote:Ok. Vad säger dom där då?
Har du väl hittat solen så montera kameran som på bilden, sätt kokuseraren på mitten ungefär och dra blockfiltret ut från fokuseraren så bör du hitta fokus..
Även om etalonen inte är inställd borde du få en skarp kant på solen när du kommit till fokus. Men vet att det kan bli ett enda vitt blurr om man har exponeringen på tok för högt.
På Cloudy Nights säger de att man ska använda sig utav allt från 2mm till 21mm förläningstub mellan blockeringsfiltret och kameran samt att man ska ha längre adapter mellan fokuseraren och blockeringsfilter.

Fick mail från Lunt också där de beskrev att man ska koppla direkt på blockeringsfiltret och sen är det bara att köra på, men ack så var det inte med mitt fall. Får försöka mig på det här i lugn och ro när jag har mer tid. Enda som är synd är att jag har ca 2 timmar sol ute på balkongen, om den inte står näst intill rakt ovanför mig närmare och under sommaren, men det är ju nu jag vill filma den då den är mest aktiv känns det som.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: LS50THa + IMX178

Post by Betelguse »

Ok. För mig fungerade det så som det sitter på bilden jag tog med i tidigare svar. Kameran direkt på filtret och dra ut diagonalen från fokuseraren en bit. Använde inga extra grejer än det som följde med.
Hoppas du får ordning på det.
Post Reply