Investering i utrustning...

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Investering i utrustning...

Post by Damberg »

Bengt, Deep sky kommer det bli till största delen!
Det lutar åt att det blir en 200PDS som starttub för mig också!

int0x21: Riktigt sugen på en Explorer-190MN Pro Mak-New men den gör ett stort hål i plånboken! Satsar hellre på en billigare tub och ha råd med lite mer kringutrustning... Blir nog en 200PDS
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Investering i utrustning...

Post by Damberg »

Nu en löjlig fråga, men kan inte låta bli...

Nu när jag har ett NEQ6 stativ som är vitt, hade det ju för utseendets skull varit kul med en vit tub! Kanske hör ni att frågan först o främst kommer från min fru :-)

Har till 99,9% bestämt mig för ett Skywatcher 200PDS (http://www.astrosweden.se/explorer-200p ... ub/19337-0), men upptäckte precis ett Bresser Messier N-203/1000 (http://www.astrosweden.se/bresser-messi ... 00/19625-0) som då är vit :-)
Frågan är då, är den lika bra som Skywatcher 200PDS? På specen verkar de likvärdiga men jag har inte sett några exempelbilder tagna med Bresser Messier N-203/1000.

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: Investering i utrustning...

Post by matti »

Jag vet inget om tuberna i sig. Däremot har jag varit med om Newtonteleskop som inte haft plats för tillräckligt back-focus för en dslr-kamera. Jag antar att en coma-korrector också bygger en del där, eller? Du kanske också vill ha en off axis-guider någon dag, osv. Värt att dubbelkolla i alla fall, så du inte behöver flytta primärspegeln.
/matti
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Investering i utrustning...

Post by Damberg »

matti wrote:Jag vet inget om tuberna i sig. Däremot har jag varit med om Newtonteleskop som inte haft plats för tillräckligt back-focus för en dslr-kamera. Jag antar att en coma-korrector också bygger en del där, eller? Du kanske också vill ha en off axis-guider någon dag, osv. Värt att dubbelkolla i alla fall, så du inte behöver flytta primärspegeln.
/matti
Tack Matti!

Det är här jag kan alldeles för lite om teleskoputrustning :-(
Enklare med vanlig fotosutrustning, hehe!

Är detta något butiken kan svara på tror du eller måste man forska fram detta själv?
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Investering i utrustning...

Post by int0x21 »

Fråga astrosweden så har dom nog koll på det eller så kan dom säkert ta reda på det.
200pds är ju designad för primärfoto.
Newton tuben jag hade innan gick inte att använda för primärfocus, bresser tuben ser dock ut att vara till för primörfoto men står inget riktigt specefikt om det.
Gällande 200pds är spegeln redan längre fram just för detta problemet (Specefikt för pds serien)
Vid focus på min nikon d5000 så har jag strax över 1cm kvar att bygga (antar att det är i princip samma backfocus mått i samtliga dslr kamror).

Jag har inte planerat någon offaxis guiding alls, siktar mer på en guide tub vid sidan
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: Investering i utrustning...

Post by matti »

Jag vet inte, eftersom jag är rudis på det här själv. Men jag skulle lita på en bra butiks utfästelser, exempelvis Hans på Teleskop-Service. En fråga till Astronet-folket kan också vara om man inte ska se till att sekundärspegeln på ett Newtonteleskop också är tillräckligt stor för att man inte ska få för stor vinjettering med en APS-C-storlek på sensorn?
/matti
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Investering i utrustning...

Post by int0x21 »

Gällande vinjetering på 200pds så kan jag skicka en flat jag gjorde iordning för en av mina stackningar.
Genom den kan man få en rätt bra ide.
Det är ju en 23 Megs tiff dock så kanske bra om jag mailar den istället för att lägga upp den här.

Det är ju ett sätt att se och förstå begränsningen och vilket avkall man gör när tuben ligger i prisklassen som dessa två alternativ är.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Investering i utrustning...

Post by Bengt »

Jag håller med dig Matti. Hans på Ts är mycket kunnig på detta och har ett mkt stort kontaktnät och kan säkert hjälpa dig så du får rätt grejor till din kamera. Är inte bara vinjetering som kan ställa till det även fokuseraren är mkt viktigt du får tillräckligt kraftfull.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Investering i utrustning...

Post by skafar65 »

Säljer Hans Bresser? :D :?:
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Investering i utrustning...

Post by Bengt »

Vad är Bresser för något :?: :D
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Investering i utrustning...

Post by Peter R »

Gällande vinjetering på 200pds så kan jag skicka en flat jag gjorde iordning för en av mina stackningar.
Genom den kan man få en rätt bra ide.
Det är ju en 23 Megs tiff dock så kanske bra om jag mailar den istället för att lägga upp den här.
Din flat i tiff format är det bara du som kan använda så om du vill visa hur den ser ut, vilket jag håller med om kan vara intressant, så tar du och skalar ner den i storlek och sparar den i jpeg med lämplig kompression.
Då kan du enkelt få ner den långt under 1 Mb vilket just är poängen med jpeg.

/*Peter R
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Investering i utrustning...

Post by int0x21 »

Här kommer en flat i jpg gradienten blev lite sämre men man kan fortfarande få en blick av fördelningen.
Värt att tänka på är att kameran inte sitter lodrätt i focuseraren i denna för att bättre hamna rätt till objektet så den representerar bara vilken skilnad det blir i ljusstyrka från center av focus till ytterkant. (200pds mot nikon d5000)
Attachments
Flat exempel
Flat exempel
MasterFlat_ISO800.jpg (2.38 MiB) Viewed 4039 times
Post Reply