remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by pesa »

Jag tänkte jag skulle slippa sitta ute och frysa i vinter och kollar därför efter trådlösa lösningar.
Jag har en laptop med inbyggd wifi och behöver koppla en serieanslutning till teleskopet och en usb-anslutning till canon dslr.
Hittills har jag kommit fram till 2 tänkbara lösningar:
1) wifiadaptrar som jag sätter på stativ/kamera. t.ex http://serialio.com/products/mobile/wifi/WiSnapAAA.php men nån liknande för usb hittar jag inte.
Dessa adaptrar ska isf prata direkt med laptopen. (via wifi)

2) Trådlös Router som t.ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=58 ... 6.Placeras ute vid teleskopet.
Den har 2 usb-ingångar. Är dock osäker på om laptopen kommer att se dessa som om det vore dess egna usb. Den ena av usb-kontakterna skulle användas till en rs232/usb-adapter som t.ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315699.

Nån av er som kan ge råd?
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by Starsoft »

Jag tänkte jag skulle slippa sitta ute och frysa i vinter
Låter smart. Jag har provat både att frysa och att använda den här prylen i en motsvarande setup som din:
http://www.dustin.se/silex-usb-20-serve ... 5010379345 vilket bör vara en trådbunden variant av ditt alternativ 2. Det fungerar men prestanda blir inget vidare, jag får ca 5 gånger så lång nedladdningstid från kameran jämfört med när kameran sitter direkt på datorn. På plussidan finns att med ett hyggligt fungerarnde bredband så kan jag komma åt USB enheterna även över internet.

Jag gissar att prestanda blir ännu sämre med en trådlös enhet vilket kanske inte gör så mycket, bättre att sitta inne och vänta en minut än att sitta i -20 och vänta en sekund. Men jag tror att du får ett större problem med att du tappar kontakten med kameran då och då vilket på min EOS brukade leda till att jag måste starta om kameran och då måste du ändå gå ut :sad:

Finns nog också en liten risk att det inte alls går att använda kameran på USB förlängaren, vissa produkter har fungerat konstigt när jag anslutit dom via min Silex, det finns ju många fler varianter på USB än 1.1, 2.0 och 3.0.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by Timo »

Lycka till med det trådlösa.
Själv fungerade det för långsamt för mig speciellt med tanke på guidningen där jag gärna vill se det "nästan" i realtid med tanke på den långa brännvidden.
Men se upp när du köper en RS232/USB adapter. Jag fick köpa 3 olika innan jag hittade en som fungerade bra. Vet inte om det står att alla är Microsoft kompatibla men ändå fungerade bara en av dom för kontakt med Losmandyn.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by Frazze »

En trejde lösning skulle vara att skaffa en extra laptop (eller om du redan har mer än en dator) så du kan ha en dator ute vid teleskopet där all utrustning är inkopplad direkt, och sedan fjärrstyra den via remote desktop eller vnc beroende på vad du kör för operativsystem. Då får man inga problem med nedladdningstider och liknande eftersom allt är kopplat direkt mot datorn ute.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by Robert »

Jag lämnar min gamla bärbara ute vid teleskopet och kör fjärrskrivbord mot den via trådlösa nätverket. Funkar fint att sitta inne i soffan och ha bilden på tvn :)

Blir väl ändring på detta för mig med tiden då jag skall flytta i vår...
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by Timo »

Så kör jag och sen via kabel då jag fick snabbare respons på det viset.
Köpte en minidator som kan styra guidning och huvudkamera.
Använder jag DSLR så kör jag det igenom programmet Images Plus som även är kanon till fokusering av en DSLR.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by pesa »

Hittade till slut en lösning på mitt problem med fjärrstyrning:
http://www.acist.se/usb-20-forlangning- ... art/4016-0

jag pluggar den ena delen av usb-förlängaren i min laptop (som är inomhus!),pluggar in den andra delen i en vanlig usb-hub ute vid teleskopet.
Ethernet-sladd mellan. i usb-huben sätter jag dels min canon dslr ,dels usb-serie-adapter som sen går vidare till mitt eq6-stativ.
Sen sitter jag inomhus (eller i varm bil 10m från teleskopet) och styr stativet med stellarium och kameran med backyardEOS.Funkar utmärkt.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by Jonas »

Det är hemskt vad ni är frusna av er... :green:
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by HanssonJ »

Verkar smart med USB-förlängaren. Själv kör jag som Robert med en av döttrarnas gamla avlagda bärbara med TeamViewer för att fjärrstyra. Men skärmen blir ganska frusen nu på vintern. Men hellre skärmen än att jag skall behöva frysa. :D
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Astroamatören
Posts: 9
Joined: 2011-11-21 20:23:03
spamtest: JA

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by Astroamatören »

Jag sitter också och tittar på en trådbunden lösning att kunna styra montering, guidekamera och dslr (eller deepsky kamera) samtidigt från rummet i lägenheten eller inifrån bilen med denna historia. Allt skall styras mha samma laptopdator och jag behöver inte mer än max 10 meter. http://www.dustinhome.se/product/501036 ... aterkabel/

Med denna kabel så blir det USB 2.0 standard på överföringshastigheten och det är ju bättre än den lösning jag först kikade på. Det var en Dlink 4 portars USB hub plus kabel för USB över Ethernet inkopplad i datorn och till USB hubben. Skippade dock den lösningen pga att överföringshastigheten då bara håller USB 1.1 standard samt att den lösningen också genererade lite fler kablar.

Det blir ju en hel del trafik som ska gå i hubben och genom kabeln till datorn så man undrar ju om det kommer att funka? Någon som vet något eller har synpunkter att komma vad gäller lösningen med repeaterkabeln innan jag bestämmer mig? Man vill ju inte ha en massa krångel med signalerna.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by bjorne »

HanssonJ wrote:Verkar smart med USB-förlängaren. Själv kör jag som Robert med en av döttrarnas gamla avlagda bärbara med TeamViewer för att fjärrstyra. Men skärmen blir ganska frusen nu på vintern. Men hellre skärmen än att jag skall behöva frysa. :D
Hur menar du att skärmen blir frusen ?
Om du menar skärmen på den gamla bärbara kan det väl inte spela nån roll.
Den kan du ju fälla ner och stänga igen, det är väl inte den skärmen du ser eller har jag missat nåt ?

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by Starsoft »

Hej
Någon som vet något eller har synpunkter att komma vad gäller lösningen med repeaterkabeln innan jag bestämmer mig?
När det gäller USB förlängare tycker jag att du ska använda en lösning som redan är provad och rekommenderad av någon med ungefär samma omständigheter. USB förlängare är en djungel och "USB 2.0 standard på överföringshastigheten" är absolut ingen garanti att det finns 480 mbit/sek tillgängligt, bara att utrustningen kan ansluta till utrustning som håller USB 2.0 standard.

Den förlängare som pesa rekommenderar här i tråden skulle jag nog välja även om den lösningen innebär lite mer kostnader och en hub, eftersom den har visat sig fungera.

Det är också så att viss utrustning inte fungerar alls tillsammans med vissa USB förlängare, även om jag skulle tro att den typen av problem har minskat på senare tid, men å andra sidan så är drivrutiner till astroprylar ofta halv eller helkassa så man lär nog chansa lite vilken lösning man än väljer.

Rapportera gärna hur du gör...

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by vejbymats »

Jag har bara 230V och nätverkskabel ut till obset.
På plats alltid (dvs hela vintern... Det är ett nytt obs.) står 2 laptops och går, dom stänger jag inte av. Jag funderade på USB-förlängare men det här känns enklare. Om man nu har möjlighet.
Sedan fjärranslutning som jag lägger upp på skärmarna inne i värmen.

Det är nog med saker som kan strula ändå. :-)
Astroamatören
Posts: 9
Joined: 2011-11-21 20:23:03
spamtest: JA

Re: remote (20m) styrning av teleskop och canon dslr

Post by Astroamatören »

Starsoft wrote: När det gäller USB förlängare tycker jag att du ska använda en lösning som redan är provad och rekommenderad av någon med ungefär samma omständigheter....

Rapportera gärna hur du gör...
Till sist bestämde jag mig för att inhandla det beprövade som pesa valde, dvs USB->Ethernet->USB från acist.se samt Dlink:s 7-portars USB hub. Har dock inte kopplat ihop grejorna och testat än.
Post Reply