150mm Newtonteleskop, rätt val?

Allmän diskussion om teleskop.
freddeg
Posts: 42
Joined: 2007-02-09 08:43:34
Location: Örnsköldsvik

Re: 150mm Newtonteleskop, rätt val?

Post by freddeg »

Det finns en annan jämförelse mellan olika ljusöppningar som använder just M13.
När man ser denna jämförelse ska man nog ha i åtanke att detta är en teleskoptillverkare som gärna vill sälja teleskop med stora öppningar.

Men.. jag tycker att det stämmer relativt bra med vad jag brukar se i min 8 tummare när jag rattat in M13.

Här är en länk dit:
http://www.obsessiontelescopes.com/m13/index.php
Mvh.
Göran Fredriksson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 150mm Newtonteleskop, rätt val?

Post by Hans Bengtsson »

Ja, rent instrumentellt är det i första hand teleskopets öppning som avgör hur mycket man kan se i M13. Men det gäller också att optimera förstoringen. Exakt vilken förstoring som lämpar sig varierar förstås från ett tillfälle till ett annat, det får man helt enkelt kolla genom att testa med olika okularbrännvidder. Men som en tumregel gäller, om D är öppningen i cm:

För att se svagaste stjärnor:
Optimal förstoring = 13 D
För ett teleskop med öppning 25 cm således ca 325x

För att få bästa upplösning:
Optimal förstoring = 90 x roten ur D
För ett teleskop med öppning 25 cm således ca 450x

Under en normalgod kväll kan vi approximativt säga att 300x - 400x är lämplig förstoring med 25 cm teleskop för att visuellt få bästa möjliga resultat på M13. Under en kväll med mycket goda förhållanden kan man också testa förstoringar 400x - 500x. Och under dåliga förhållanden kanske man inte uppnår bättre resultat än med 250x oavsett hur mycket man förstorar, det blir då bara suddigare stjärnor men man ser inga fler och upplösningen blir inte bättre.

Edit:
Det ska också påpekas, att man vid förstoringar över ca 300x bör vara rätt tränad observatör för att någorlunda problemfritt hålla kvar objektet i synfältet, om man inte har motordrift.

mvh
Hans Bengtsson
aron.w
Posts: 2
Joined: 2011-11-21 11:12:00
spamtest: JA

Re: 150mm Newtonteleskop, rätt val?

Post by aron.w »

Ok, tack för alla kommentarer och tips! Då blir det att köpa ett dobson nu och fotoutrustning senare isf.

Är GSO-teleskopet du, Lars L, länkar till det bästa för pengarna eller finns det andra kandidater? T.ex. Skyliner? Och vad mer behöver jag utöka t.ex. GSO-teleskopet med? Okular, filter, laserkollimerare m.m.?

Och tack EPT för stellarium-tipsen. Verkar bra!

Mvh Aron
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: 150mm Newtonteleskop, rätt val?

Post by Freddan »

freddeg wrote:Det finns en annan jämförelse mellan olika ljusöppningar som använder just M13.
När man ser denna jämförelse ska man nog ha i åtanke att detta är en teleskoptillverkare som gärna vill sälja teleskop med stora öppningar.

Men.. jag tycker att det stämmer relativt bra med vad jag brukar se i min 8 tummare när jag rattat in M13.

Här är en länk dit:
http://www.obsessiontelescopes.com/m13/index.php
Den bilden var mer rättvis tycker jag.
...men man kanske skulle uppgradera till en 25-tummare? ;)
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: 150mm Newtonteleskop, rätt val?

Post by Lars L »

Till Aron!

Tänkte själv köpa en GSO men en 12". Här kommer en länk med några jfr.

Comparing Mass Produced Dobs

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... in/4344494

Okular följer nog med och filter kan du vänta med, men glöm inte
kollimeringskursen, för du köper inte en gitarr utan kunna att stämma den?

http://www.astronomyshed.co.uk/forum/vi ... 9&start=50

Lycka till Lars L
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: 150mm Newtonteleskop, rätt val?

Post by Robin Andersson »

Lars L wrote:
Det där kan väl ändå inte stämma? I mitt teleskop med en öppning på 130mm (cirka 5") ser jag KNAPPT som exemplet med 2,4". Ser enbart en suddig boll när jag tittar på M13 men absolut inga individuella stjärnor.

mvh
Robin Andersson
"Remember, this is only an approximation, using good quality telescopes in excellent seeing conditions".

"Keep in mind that these are generalized eyepiece impressions only (which can be affected by telescope quality, seeing conditions, eyepiece quality, the observer’s visual acuity, etc.) They are not a guarantee of the performance of any particular telescope or telescope aperture. Individual telescopes may perform
better or worse than the corresponding image might indicate".


mvh Lars L
Aha förlåt, jag tittade helt på bilderna och la inte märke till nån' text :green:

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: 150mm Newtonteleskop, rätt val?

Post by Lars L »

Det är lugnt! :green:
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 150mm Newtonteleskop, rätt val?

Post by timokarhula »

Robin Andersson wrote: Det där kan väl ändå inte stämma? I mitt teleskop med en öppning på 130mm (cirka 5") ser jag KNAPPT som exemplet med 2,4". Ser enbart en suddig boll när jag tittar på M13 men absolut inga individuella stjärnor.
Robin, jag tror att du behöver en mörk himmel för att kunna urskilja enskilda stjärnor i M13. Med min Meade ETX-125EC Maksutov-Cassegrain teleskop har jag inga problem att upplösa M13 med hög förstoring.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 150mm Newtonteleskop, rätt val?

Post by timokarhula »

Lars L wrote:
Kan trösta med att denna galax ser ut som en diffus suddig fläck oavsett instrument (fältkikare eller litet teleskop eller stort teleskop).
mvh
Hans Bengtsson


Där är vi inte alls överens, någon gång ska vara den första! :good:

mvh Lars L
Då är det i första hand Andromedagalaxens spiralarmars mörka stråk, stjärnmoln (NGC206 mm) och klotformiga stjärnhopar som blir synliga i större instrument. Största sanna vinkelstorleken på M31 uppnås dock med blotta ögat eller med en kraftig fältkikare.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 150mm Newtonteleskop, rätt val?

Post by Hans Bengtsson »

Jodå, med ett rejält teleskop kan man visuellt identifiera en hel del klotformiga hopar i M31. Den ljusaste är Mayall II som har magnitud 13.8:

http://astronomy-mall.com/Adventures.In ... /gcm31.htm

Också en del stråk i spiralarmarna går att skymta visuellt. Min tanke var mera att det allmänna intrycket man får av M31 är ett diffust moln, oavsett instrument. Utsträckningen på molnet varierar sedan inom vida gränser beroende på utrustning och obs-förhållanden.

mvh
Hans Bengtsson
Post Reply