Förslag på ny utrustning sökes!

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
hpuwolf
Posts: 3
Joined: 2012-02-18 07:47:55
spamtest: JA

Förslag på ny utrustning sökes!

Post by hpuwolf »

Hej alla.
Jag har haft ett flertal olika teleskop, och haft intresse för astronomi länge.
Började med 2" Hobbex typ i unga år, vilket öppnade mina ögon för astronomi.
Köpte sedan ett 4,5" Newton "CoCo" och började lära mig lite mer om att observera rymden.
Gick vidare med ett Meade LX10 8". Köpte dessutom ett SkyWatcher 80mm på auktion som jag satte på LX10:an. Denna konstellation har givit mig många härliga kvällar/nätter. Men astrofoto har varit lite si och så med Meade´s montering.
En släkting köpte ett 8" Celestron CGE med Goto och det fungerar kanon för mitt intresse, vill ju kunna fota och se de finaste objekten där ute.
Nu tänkte jag pensionera mitt LX10 och ta ett steg fram och investera i ett större teleskop.

Jag har inte varit så aktiv på "nätet" så jag vet inte så mycket om andras utrustning. Men jag vill ha lite ideer om utrustning.
Då jag snart flyttar till mörkare kvarter (2mil utanför Huskvarna) så tänkte jag att jag skulle ta mitt astronomiintresse till nästa nivå.
Det jag vill ha av er är ideer på vad jag ska inhandla. Har mycket utrustning i övrigt, okular, fototillbehör, filter etc...
Hur får jag mest optik och montering för pengarna?
Om ni fick 100 000 (ett arv) och ville lägga det på astronomi vad skulle ni köpa då? OBS. Teleskop, montering och Astrofoto är det centrala...
Har ju tittat en del på Celestron CGE Pro med EdgeHD1400 men ni därute har säkert ideer om andra märken.
Tacksam för ideer.
Harry
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Förslag på ny utrustning sökes!

Post by Lazze »

Riktigt svårt att ge råd om prylar i den här prisklassen eftersom man inte har testat så mycket själv. Men bara kombon CGE Pro och Edge 14 spräcker väl prisnivån bara de? Och vill man fota seriöst så går en kamera med t.ex. den populära 8300-sensorn på runt 20 000 och då tillkommer filter och filterhjul. Men du kanske redan har kamera?

Om jag håller mig till CGE Pro så har jag haft lite mailkorrespondens med en användare som haft otur med sin och råkat ut för elektronikproblem i 2 omgångar så han fick skicka tillbaka den till Celestron. Och sen tror han man behöver byta fett om man går under -15C för då funkade inte hans något vidare, men det ska väl förhoppningsvis inte ske för ofta.

Men även om det bara är ett enstaka fall så skulle det få mig att välja en svensk återförsäljare i alla fall. Är du intresserad av den monteringen så lär det finnas en yahoo-grupp fär CGEPro-användare.
Jag fotar ju ibland själv med en C14 på en CGE, så jag kan inte tänka mig att det är några som helst problem för Pro-modellen att bära en C14.
Annars lär ju Skywatcher vara på gång med sin EQ8 som spås hamna kring 50 000 kr och har encodrar på bägge axlarna. Den ska bära 45 kg, så den borde klara en C14 även fotografiskt. Teleskop-Service.de har den i sortimentet men inget pris än.
Paramount MX finns också för ca 82 500 bara för monteringen, men monteringen är ju det viktigaste för astrofoto.

Edge HD vet jag också bara en som använder, och han är mycket nöjd med sitt exemplar. Nackdelen där är väl att Celestron inte kommit ut med någon reducerare än. Somliga använder en Optec reducerare, men vad jag läst funkar den inte till 100% med lite större sensorer.
Jag slår gärna ett slag för den "gamla" C14 med reducerare. Det tycker jag är en väldigt bra kombination, men man får leva med att spegeln kan röra sig lite om man inte eftermonterar låsskruvar.
Alternativ till en C14? Tja 11-tummaren finns för tillfället till betydligt lägre pris. Sen finns det ju bl.a. ett antal spegelteleskopsvarianter om man vill ha kortare brännvidd men också snabbare ljusinsamling än med en SCT.

Lite spridda synpunkter men det finns ju inte något solklart alternativ som passar alla. Det du själv föreslog kan ju faktiskt mycket väl vara det som passar dig bäst.

/Lasse
hpuwolf
Posts: 3
Joined: 2012-02-18 07:47:55
spamtest: JA

Re: Förslag på ny utrustning sökes!

Post by hpuwolf »

Tack för dina ideer Lazze.

Inköpet ligger någon månad fram men jag inser att det finns ett och annat att tänka på.
En sak som stör mig är att jag hittills bara tänkt SCT, särskilt med tanke på att det i första hand är astrofoto jag tänkt mig. Får nog ta och kolla lite på för- och nackdelar med olika tuber. (Av någon konstig anledning känns det bättre att stå bakom teleskopet och titta ner än att titta in i sidan av tuben)

// Harry
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Förslag på ny utrustning sökes!

Post by Lazze »

Hej Harry,

Jag har nog samma störning för jag nämnde varken refraktorer, RC- eller Dall-Kirkham telsekopen. Men jag har varit fast i SCT-träsket ett tag nu och gillar faktiskt att ha en korrektorlins längst fram som skydd för huvudspegeln. Någon form av daggskydd i form av värmare eller fläkt kommer man ändå sällan ifrån.

/Lasse
Fundersam
Posts: 12
Joined: 2012-08-10 17:30:04
spamtest: JA

Re: Förslag på ny utrustning sökes!

Post by Fundersam »

Hejsan på er ... jag är precis ny här på forumet och satt och läste denna tråd som intresserade mig mycket. Orsaken är den att jag är på gång att köpa mig en utrustning för bl.a. astrofotografering och två av mina alternativ är Celestron CGEM 1100HD alternativt Celestron C9,25 på CGEM-montering. Eventuellt finns den ngt dyrare monteringen CGEM DX också.

Men hur är det att fotografera i dessa skop med en DASLR kamera? Jag kommer att använda en Canon 60Da.

Hoppas att väcka liv i denna tråd och med nyfikenhet se vad det blev för köp
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Förslag på ny utrustning sökes!

Post by anivision »

Jag har haft en CGEM och måste säga att jag tror att en 1100HD-tub med sina 2800 mm i brännvid på denna montering inte är en jättebra kombination för astrofotografering.
Ren spekulation från min sida dock då jag aldrig har testat med en 1100HD. det bara känns så ;)

För astrofoto gäller omvända förhållandet mot visuella observationer; här är faktiskt monteringen det som man ska satsa pengarna på. Av de dryga 50000:- som det paketet du föreslår kostar, står monteringen för 15000:- och tuben för 35000:-. Köp hellre en montering för 35000:- och en tub för 15000:- så blir proportionerna mer riktiga för astrofoto. (jag vet, detta är vansinnigt förenklat)

Bara mina 10 ören...
User avatar
olawelin
Posts: 30
Joined: 2011-05-12 10:56:36
spamtest: JA

Re: Förslag på ny utrustning sökes!

Post by olawelin »

Hej, jag har en C11 edge HD på en CGEM DX, har bara fotat några få bilder med denna kombinationen men det verkar fungera bra.
Men en lite dyrare och stabilare kombination skulle kunna vara:
10" GSO Ritchey-Chrétien https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... irror.html
på en Mesu 200 (klarar 100kg!) https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... 100kg.html'

Mesu 200 är kanske inte den mest mobila lösningen men jag har läst mycket om den och den ska vara riktigt stabil, har själv beställt en sådan till mitt observatorium, det gäller ju att passa på när Euron är låg.

En enklare väg att gå för att få fina astrofoton är förstås att köpa en bra refrakror och sätta den på en skywatcher EQ-6 eller en celestron CGEM (DX).
Lycka till
Ola
C11 Edge HD med hyperstar, C10-NGT, C8-SGT, WO FLT98, SW Evostar 80ED pro, SW Evostar 120, Lunt LS80THa.
Daystar Quark Chromosphere, QHY8L, EOS 5dmkIV, EOS 6D, ZWO ASI 174MM
MESU 200, NEQ6 Pro, CG-5
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Förslag på ny utrustning sökes!

Post by bjorne »

Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Förslag på ny utrustning sökes!

Post by Bengt »

Kanske slänger grus i inköps planerna men personligen hade nog jag själv idag avvaktat och sett vad skywatcher kommer släppa för montering under våren om jag tänkt lägga så mkt pengar på en montering.
Stämmer ryktena om att den blir direktdriven med extremt låga pec värden så är det gyllene tillfälle köpa en betydligt bättre montering än många idag i denna prisklassen.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Förslag på ny utrustning sökes!

Post by Timo »

Som påpekat här tidigare så köp en bra montering och jag hade köpt något i prisklassen 40-70K när det gäller astrofoto.
För garantins skull rekommenderar jag att köpa den i Sverige av Teleskop-Service eller Astrosweden. De har båda ett par bra monteringar om du inte väntar på Bengts förslag av nya Sky Watcher.
Vidare en RC eller foto Newton, inte en Schmidt Cassegrain, då får du betydligt krispigare bilder. Huvudspegeln behöver inte skyddas av en frontlins, den sitter väldigt långt in i tuben men ett värmeband är nödvändigt.
Har du 100K att röra dig med så bör det räcka långt. Du kan alltid ex. uppgradera CCD,n i efterhand om pengarna inte räcker till en dyrare modell.
Som du ser så går smaken isär vad gäller teleskop. Men gör som jag, kolla in bilder på nätet tagna med de olika
teleskopen så blir valet mycket lättare :good:
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Förslag på ny utrustning sökes!

Post by Bengt »

Vad gäller tubval är jag inne på samma spår som du Timo.
SCT tuberna har visserligen blivit bättre sista åren, men är, tycker jag, fortfarande betydligt sämre deepskyfoto tuber än de flesta andra optiska system.
Har man däremot planer på planetfoto är det en annan sak.Då kan SCT vara ett bra alternativ. Planerar man ha tuben även till visuellt bruk är en Newton att föredra fram i jämförelse med Rc tuben.
Vill man ha bra bilder är det montering man lägger mest pengar på.Kanske allra helst ca 75% av budgeten sen en bra kamera sist tub.
Bengt
Fundersam
Posts: 12
Joined: 2012-08-10 17:30:04
spamtest: JA

Re: Förslag på ny utrustning sökes!

Post by Fundersam »

Hejsan ... nu har jag bestämt mig för att skaffa en Celestron CGEM925 och med denna både köra dslr-kamera samt även ccd och då även prova FASTAR med f/2 möjlighet. Hade en fullständigt urusel seeing från min balkong tidigare med ett jätteträd som täckte hela himlen från norr - öster och sydost. Men nu i veckan så kom det ett par "trädkapare" och tog ner hela trädet då detta var i dåligt skick enligt fastighetsvärden. Detta innebar att jag nu har fri sikt :)

Tack för alla kommentarer och råd som kommit in på mina frågor. Vi hörs i andra trådar framöver!
Post Reply