råd om köp av go-to teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

råd om köp av go-to teleskop

Post by tqila »

tänkte köpa ett go-to teleskop då jag dels insett att det är galet svårt att lära sig hitta objekt som nybörjare och dels för att jag är lite lat :)
så tänkte mig ett go-to så kan jag dels få se många objekt lättare (så jag inte tröttnar på att sitta kväll efter kväll utan att se något alls) och så kan jag ju manuellt leta mig runt för att lära mig också..

så har just nu två alternativ:

http://www.astrosweden.se/skolteleskope ... ta/18591-0
http://www.astrosweden.se/meade-ds-2080ats-lnt/18561-0

så vilket av dessa två tycker ni jag ska köpa? och varför?
(eller har ni tips på bättre teleskop i samma prisklass?)
Nexstar 127 SLT
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by Johansson »

Dom flesta verkar ge rådet att man ska köpa ett utan go-to för att lära sig hitta på himlen. Enligt mig anledningen att många tröttnar och man ser drivor med sådana teleskop på blocket. Det är helt enkelt för svårt för en nybörjare att sitta i kylan och hoppa för att hitta. Jag gjorde som du, köpte ett go-to som första och är nu inne på mitt tredje, inte ångrat en sekund.
Teleskopet hittar själv efter align och följer sedan objektet mot stor exakthet.
Align tar max en minut sen man lärt sig.

Ett råd är att köpa ett Celestron eller Skywatcher, tor dom kör samma handkontroll. Celestron har överlägsen användarvänlighet,
dom har bla. solar system align som gör att du otroligt snabbt kan köra align enbart för planeterna/månen. Det kan du inte med Meade. Tex. om du obsar från en balkong och inte har tillgång till hela himlen bara nån planet funkar det utmärkt med Celestron.

Detta Nexstar 4se kanske är intressant ?
viewtopic.php?f=32&t=6103
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by tqila »

Johansson wrote:Dom flesta verkar ge rådet att man ska köpa ett utan go-to för att lära sig hitta på himlen. Enligt mig anledningen att många tröttnar och man ser drivor med sådana teleskop på blocket. Det är helt enkelt för svårt för en nybörjare att sitta i kylan och hoppa för att hitta. Jag gjorde som du, köpte ett go-to som första och är nu inne på mitt tredje, inte ångrat en sekund.
Teleskopet hittar själv efter align och följer sedan objektet mot stor exakthet.
Align tar max en minut sen man lärt sig.

Ett råd är att köpa ett Celestron eller Skywatcher, tor dom kör samma handkontroll. Celestron har överlägsen användarvänlighet,
dom har bla. solar system align som gör att du otroligt snabbt kan köra align enbart för planeterna/månen. Det kan du inte med Meade. Tex. om du obsar från en balkong och inte har tillgång till hela himlen bara nån planet funkar det utmärkt med Celestron.

Detta Nexstar 4se kanske är intressant ?
viewtopic.php?f=32&t=6103
precis! :) det jag råkat ut för då jag köpte ett "vanligt" astromaster 130eq och sedan insåg att jag inte hittar något alls (utom sådant som inte går att missa, typ månen)
så nu får det då bli ett go-to istället.

ok, får kolla upp celestron och skywatcher också då :) har du några modeller att rekommendera utöver den du länka till? eller någon/några sidor som säljer sådana teleskop? (helst svenska sidor)

jag föredrar faktiskt att köpa nya saker istället för begagnat och speciellt känsliga saker som t.ex teleskop då man inte har en aning om hur personen innan har handskat med det. :)
Nexstar 127 SLT
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by Johansson »

Har bla. haft detta som funkade mycket bra.
http://www.teleskop-service.se/sv/nybor ... 7-slt.html

Beror på hur mycket du vill lägga, okular tillkommer om du inte har sånna redan.
Sen är en blyack eller väggbula nödvändig för att det ska fungera optimalt.

Ska du obsa dso eller solsystemet ? Teleskop med lång brännvidd har litet synfält men är bra för solsystemet.
För dso vill man ha stort synfält, alltså blir brännvidden kortare och man behöver barlow och okular med kort brännvidd för solsystemet.
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by tqila »

hade väl tänkt mig någonstans runt 3000-4000:- men kanske svårt att få ett ok/bra go-to för de pengarna?
har lite okular, men förmodligen långt ifrån tillräckligt :)
har det här setet: http://www.astrosweden.se/astro-okularvaska/18731-0

blyack? väggbula?

jag är ju väldigt fascinerad av dso (förmodar du menar deep space objects) men då jag inte lyckats hitta något sådant med teleskopet jag har nu så har det ju blivit så att man inte tror man kan se sådant med teleskopen man köper :(

men om det går att se dso med go-to då man slipper leta upp själv så är det ju helt klart dso jag vill se! (även solsystemet vill jag ju kolla på ibland, men det kommer väl i andra hand kan man säga, för jag förmodar att man kan se solsystemet ok även om teleskopet i fråga är bättre för dso)

ska väl tillägga att jag är väldigt intresserad av fotografering också så kommer med stor sannolikhet försöka mig på lite astrofotografering när jag inser att man kan se objekt med ett go-to teleskop. :)
så om teleskopet går att astrofota med dslr så är det ju ett stort plus!
Nexstar 127 SLT
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by Johansson »

Ska du fota dso är en EQ montering ett måste, för planeter funkar det lika bra med alt/az.
Den okularväskan funkar säkert kanon.

Jo ett skåp med kort brännvidd funkar till planeterna men du behöver med största sannolikhet både barlow och okular med kort brännvidd för att få längre brännvidd. Ska du plåta planeter måste man ha ganska lång brännvidd för att få bra detalj, jag kör 5000mm för planetfoto men skulle behöva upp lite till.
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by tqila »

Johansson wrote:Ska du fota dso är en EQ montering ett måste, för planeter funkar det lika bra med alt/az.
Den okularväskan funkar säkert kanon.

Jo ett skåp med kort brännvidd funkar till planeterna men du behöver med största sannolikhet både barlow och okular med kort brännvidd för att få längre brännvidd. Ska du plåta planeter måste man ha ganska lång brännvidd för att få bra detalj, jag kör 5000mm för planetfoto men skulle behöva upp lite till.
ok, ja då kanske det är bäst att köpa ett med eq då så det inte slutar med att jag får byta teleskop om ett år igen :)
verkar dock inte lätt att hitta något go-to med eq-montering..
Nexstar 127 SLT
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by Corpze »

Började också med ett goto, en Nexstar 5SE och ångrar det inte en sekund, köpte dock eq6 och ska byta upp mig pga mitt fotointresse men med det teleskopet va det mkt lätt att hitta på himlen! Det går även att fota enklare objekt också! Ska för övrigt sälja det, dock lite över din budget :-/
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by Johansson »

Finns en hel del EQ, priserna börjar dock på 12 blad och uppåt. Tänk åxå på att ett EQ är besvärligare då du måste göra polinställning, man är inte lika snabbt igång som alt/az. Men som sagt ett måste om du ska fota seriös dso.

Corpze: Visst har 5se inbyggd wedge för eq följning ? Har du testat om det funkar, är det nån inbyggd polsökare ?
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by Corpze »

Japp, 4 och 5se har inbyggd wedge och det fungerar bra, grovrikta "gångjärnet" mot norr i det antal grader som du befinner dig på, sen gör du en vanlig align och sen en all star polar align... enklare än skywatchers nya beta till sina eq-monteringar iaf :evil:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by tqila »

Johansson wrote:Finns en hel del EQ, priserna börjar dock på 12 blad och uppåt. Tänk åxå på att ett EQ är besvärligare då du måste göra polinställning, man är inte lika snabbt igång som alt/az. Men som sagt ett måste om du ska fota seriös dso.

Corpze: Visst har 5se inbyggd wedge för eq följning ? Har du testat om det funkar, är det nån inbyggd polsökare ?

jaha, ja något teleskop för 12.000:- har jag inte för avsikt att köpa i dagläget :)
så får bli ett alt/az och skippa fotograferingen för tillfället då.
Nexstar 127 SLT
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by tqila »

som det ser ut nu då så har jag två teleskop att välja mellan efter tips av er samt från annat ställe.

Celestron Nexstar 127 SLT
Celestron Nexstar 130 SLT

(Nexstar 5SE är för dyrt för mig)

vilket av dessa tycker ni? eller finns det något billigare (runt 3-4 tusen) som är bra också?

såg att 127 var dyrare än 130, hur kommer detta sig? (i min värld så betyder större siffra att det är nyare produkt) :)
Nexstar 127 SLT
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by Robin Andersson »

Det är en konst att hitta på himmelen, kom ihåg det :good: Det gäller bara att ha bra kartor, och förstå innebörden & tekniken av att stjärnhoppa.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by tqila »

Robin Andersson wrote:Det är en konst att hitta på himmelen, kom ihåg det :good: Det gäller bara att ha bra kartor, och förstå innebörden & tekniken av att stjärnhoppa.

mvh
Robin Andersson

jag kanske har fel nu, men att stjärnhoppa och att "hitta på himmelen" är väl inget man behöver med ett go-to?
Nexstar 127 SLT
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by Kroppefjäll »

Hej.

Personligen hade jag satsat på 127 SLT, det är väl en Mak. har jag för mig. Lite lättare att hantera pga storleken - men förmodligen också aningen tyngre kan jag tänka. Jag har själv 130 GT som i princip är föregångaren till 130 SLT, är nöjd med denna också - förrutom att de äter batterier så på sikt behöver du en större kraftkälla om du blir flitig användare. Räkna minst 300-400 kr och uppåt för dessa. GOTO funkar ok, men man får vara medveten om att det inte alltid blir "Bulls Eye" utan emellanåt krävs ändå lite "hoppande", dock i mindre skala. Felet blir större om inte stativet står helt horisontellt på backen. Oftast hamnar objektet i allafall någonstans inom synfältet om du är noggrann med placeringen. Som Robin säger, bra kartor är nästan ett måste. Gratiskartor för nedladdning och utskrift finns om du söker på "Triatlas". Man behöver inte skriva ut alla på en gång, utan om du planerar ditt obs.pass i förväg så kan du skriva ut kartor för just det området du tänkte ägna dig åt för kvällen/natten. Om du önskar ytterligare detaljerade kartor så är kartgeneratorn hos AAVSO oslagbar.

Min gode vän - total novis - skaffade sig en 127 SLT, och om du ger det en dag eller två så kan jag höra hur han uppfattat sitt nyinköp. Vet inte egentligen hur det gått för honom så jag hade ändå tänkt kolla läget.

Lycka till.

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Post Reply