Lunt LS80THa - First Light avklarad

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Lunt LS80THa - First Light avklarad

Post by gost »

Idag anlände mitt nya solteleskop, ett Lunt 80mm med Pressure Tuner. Detta blir en spännande uppgradering från mitt nuvarande 50mm front filter som jag kommer att behålla för dubbelstackning. Tuben har ett f-tal på 7 vilket ger en brännvidd på 560mm.

Blockfiltret är ett B1800 och jag passade även på att beställa en binoviewer och ett extra zoomokular för att få observera solen med båda ögonen vilket även det lär ge en extra skjuts i upplevelsen.

Vår president Evert Ljusberg får posera som storleksjämförelse så här i Storsjöyratider.

Så fort vädret tillåter kommer jag att testa tuben både visuellt och med min DMK31, så jag återkommer med lite mer rapporter vad det lider.
IMG_20120723_180538.jpg
IMG_20120723_180538.jpg (105.58 KiB) Viewed 6251 times
IMG_20120723_204221.jpg
IMG_20120723_204221.jpg (93.15 KiB) Viewed 6251 times
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Lunt LS80THa

Post by Takashi »

Oj oj oj! Här slog man till på stort!

Får gratulera till köpet! Väntar med spänning på dina första visuella rapporter + bilder!

ps. Skulle du ändå ångra dig och inte vilja köra dubbelstackat så anmäler jag mig som frivillig köpare av ditt gamla 50mm filter :)
ds.
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Lunt LS80THa

Post by Frazze »

Grattis till ett trevligt köp!
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Lunt LS80THa

Post by gost »

Takashi wrote:ps. Skulle du ändå ångra dig och inte vilja köra dubbelstackat så anmäler jag mig som frivillig köpare av ditt gamla 50mm filter :)
ds.
Jag skall komma ihåg det. Jag skall testa att dubbelstacka med mitt 50mm filter. Enligt Stephen Ramsden (http://www.solarastronomy.org) så skall mitt 50mm filter ge bättre stackningseffekt än Lunts interna DSII-modul. Tydligen ger den interna något optiskt fenomen där bakgrunden kring solen blir lite ljusare och på så sätt blir det svårare att se protuberanserna. Trots minskad apertur så menar han att effekten blir bättre med frontfiltret då det ger en svart bakgrund. Han har jämfört DSII och ett 60mm frontfilter och där var det en klar fördel för frontfiltret.
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Lunt LS80THa

Post by Frazze »

En liten fråga:
Vad innebär det när ni säger dubbelstacka?

Mvh
Daniel
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Sv: Re: Lunt LS80THa

Post by gost »

Frazze wrote:En liten fråga:
Vad innebär det när ni säger dubbelstacka?

Mvh
Daniel
Att dubbelstacka innebär att man sätter ännu ett etalonfilter på tuben, detta för att på så sätt få ner bandbredden ännu mer och därigenom öka kontrasten på detaljerna på solen och göra dessa ännu mer framträdande. Detta har större betydelse vid obsande än foto eftersom man då kan laborera med exponeringstider, gamma och dessutom öka kontrasten i efterhand i tex Photoshop.

LS 80 har en bandbredd på ca 0,7 ångström, med mitt frontfilter som dubbelstack kommer jag ner till 0,5 ångström. Som jämförelse kan nämnas att en Coronado PST ligger på ca 1 ångström.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Lunt LS80THa

Post by Bengt »

Grattis till nyförvärvet.
Har sett en hel del vassa bilden från dessa tuber på nätet. Verkar prisvärd. Med dubbelstackning kommer du säkert ta ett stort kliv framåt på solfotosidan. Nu gäller det bara den gula saken visar sig lite oftare än den gjort denna sommaren.

Bengt
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Lunt LS80THa

Post by Grinde »

Härligt Göran, kommer nog bli ett rejält lyft för dig!
Ska bli kul att se resultatet med dubbelstacken också, ökad kontrast men samtidigt mindre apertur.
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Lunt LS80THa

Post by gost »

Nu är first light avklarat, om än med dåliga förhållanden. Dis och höga stackmoln som passerade framför solen lite då och då gjorde det svårt att se vad tuben går för, men här är i alla fall mina intryck efter first light.

Första titten blev genom Lunts zoomokular vid 21,5mm. När jag vred på pressure tunern slogs jag av hur jämt belyst solskivan är med denna lösning, ljuset skiftar ingenting över skivan jämfört med frontfiltret, utan ljuset är jämt fördelat hela tiden, väldigt bra. PT fungerar så att man först släpper ut luften ur etalonfiltret för att nollställa filtret till rådande atmosfärsika tryck där man befinner sig. Detta gör man genom att skruva ut reglaget helt. Därefter skruvar man åt reglaget igen som sluter lufttätt runt gängan och då byggs ett tryck upp i filtret som varierar beroende på hur hårt man drar åt reglaget. En smart idé som funkar väldigt bra och som sagt ger en jämt belyst yta till skillnad från de tiltande filtren.

Hur som helst, till slut framträdde i alla fall protuberanser och ytstrukturer väldigt tydligt och jag fick en härlig wow-känsla vid första anblick. Detaljer klart över mina förväntningar och detta då trots dis. Vilken skillnad mot mitt frontfilter, otroligt mycket mer detaljer i protuberanser och yta. Det större blockfiltret ger också en mycket bättre obs upplevelse.

Nästa test var binon, med korrektorn för att nå fokus, så ger den ca 2 ggr förstoring, så hela skivan syns inte i synfältet vid 21,5mm, men det är väldigt nära. Jag kommer förmodligen att byta till en med mindre förstoring för att kunna obsa hela skivan. Om första titten gav en wow-känsla, så gav synen genom binon en WOW-känsla. Vilken skillnad att få obsa med båda ögonen! Solen upplevdes mycket mer 3D och man kunde lättare se detaljerna i ytan. Trots att binon faktiskt ger en förlust i ljus, så är ändå intrycket att det blir bättre, hjärnan fyller i det vi inte ser. Med en mindre korrektor kommer det att bli fantastiskt bra.

Tredje testet var att dubbelstacka med mitt frontfilter. Det märktes helt klart en tydlig förmörknad av solskivan pga den minskade aperturen, men betydligt fler detaljer framträder på ytan på ett kontrastrikt sätt och tex filament blir mycket mer tydligt.

Till sist hann jag köra två korta sekvenser i singlestack med min DMK31 kamera. Totalt ca 50 bilder stackade och bara skärpta, ingen annan behandling är gjord. Först en bild på min setup:
IMG_20120724_104627.jpg
IMG_20120724_104627.jpg (234.43 KiB) Viewed 6137 times
Solen yta, sekvens på 500 bilder varav de ca 50 bästa stackade och skärpta:
Sun_Surface_20120724_11_27_30.jpg
Sun_Surface_20120724_11_27_30.jpg (101.46 KiB) Viewed 6137 times
Den stora protuberansen upptill var en helt fantastisk syn i binon. Jag kunde inte se mig riktigt mätt på den. En sekvens på 500 bilder varav de ca 50 bästa stackade och skärpta:
Sun_Prom_20120724_10_50_47.jpg
Sun_Prom_20120724_10_50_47.jpg (42.98 KiB) Viewed 6137 times
Bilderna visar väldigt bra detaljer trots att jag fotograferade genom svag dis, så jag ser verkligen fram emot en dag med bra förhållanden. Det jag inte hann testa var att fotografera med dubbelstack. Jag skall göra ett ordentligt test på skillnaderna mellan att fota med singlestack och dubbelstack med minskad apertur. Det skall bli spännande att se skillnaderna mellan det.

Enda minuset jag hittade på tuben under första passet var fokuseraren. Jag beställde min LS80 med en Crayford fokuserare. Tuberna säljs också med Feather Touch som enligt andra är väldigt bra. Jag har läst att CF skall vara lite si så där, men jag hade ändå hoppats på bättre kvalitét än vad det var. Återstår att se om det blir en uppgradering av fokuseraren på sikt. Den håller i alla fall måttet för obsande (Med och utan bino) samt foto, så det fungerar, men det är på gränsen. Jag har räknat med att köra motordriven fokus som tidigare, så vi får se hur det går.

Jag ser fram emot att få sätta samman en hel solskiva och även få ta lite närbilder med min 2,5x Powermate för att se vilka detaljer tuben klarar att lösa upp i jämförelse med min tidigare tub/filter.
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Lunt LS80THa - First Light avklarad

Post by gost »

Nu har jag lagt upp en videosekvens på YouTube som visar en av delbildern från den senaste bilden jag lade upp på forumet. Man ser solfläcksgrupperna 1530 och 1532 samt ett större filament.

http://www.youtube.com/watch?v=9GNomaST_Ps&hd=1

Filmen är en sekvens på 2000 bilder, av dessa stackade jag de 200 bästa och fick denna slutbild efter skärpning och nivåjustering

Image

Efter färgläggning

Image

Och efter invetering

Image

Solfläckarna inverterar jag tillbaka till svart. Bilderna presenterade här är inte korrekt roterade.
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Lunt LS80THa - First Light avklarad

Post by Cristofer »

Riktigt snyggt. Är bilderna i ditt senaste inlägg dubbelstackade?
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Lunt LS80THa - First Light avklarad

Post by gost »

Cristofer wrote:Riktigt snyggt. Är bilderna i ditt senaste inlägg dubbelstackade?
Nej, jag har ännu inte haft möjlighet att fotografera med dubbelstack, det är ett test jag ser fram emot göra och att då se skillnaderna.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Lunt LS80THa - First Light avklarad

Post by Peter R »

Grattis til nya teleskopet. Fantastiska detaljer i dessa first-light solbilder.
Bilderna presenterade här är inte korrekt roterade.
Är de spegelvända eller vad är det som är inkorrekt?

/*Peter R
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Lunt LS80THa - First Light avklarad

Post by gost »

Idag lyckades jag äntligen testa skillnaden mellan enkelstack och dubbelstack vid foto.

Här är en bild tagen med singelstack, körd genom Registax 6
Singelstack
Singelstack
GS_20120809_Sun_Singelstack_stacked.jpg (141.4 KiB) Viewed 5930 times
Dubbelstackad
Dubbelstack
Dubbelstack
GS_20120809_Sun_Dubbelstack_stacked.jpg (124.91 KiB) Viewed 5930 times

Färdigredigerad singelstack
Singelstackad
Singelstackad
GS_20120809_Sun_Singelstack.jpg (259.61 KiB) Viewed 5930 times
Färdigredigerad dubbelstack
Dubbelstackad
Dubbelstackad
GS_20120809_Sun_Dubbelstack.jpg (238.79 KiB) Viewed 5930 times
Min bedömning efter ett första test är att visst ger dubbelstack en aningens mer kontrastrik bild och vissa ytområden vinner på detta. Men skillnaden är inte alls lika påtaglig som vi observation, då ger dubbelstack en intressantare bild av solen. Man kan också se att singelstack med full apertur 80mm ger vassare detaljer än dubbelstack med 50mm vilket var väntat.

Observera utbrottet uppe till höger i bild. Detta fick jag se från början. Mellan dessa två bilder skiljer det ca 50 minuter. När jag började mitt fotopass så fanns ingen stor protuberans där, men denna blossade upp otroligt snabbt och på bara 30 minuter hade den växt till sig enormt mycket.

PS till Peter: Bilden är inte vänd lodrät.
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Lunt LS80THa - First Light avklarad

Post by gost »

Jag hittade ännu en sekvens på det stora utbrott som inträffade idag. Bilden är tagen 12:40.
Attachments
GS_20120809_SolarEruption.jpg
GS_20120809_SolarEruption.jpg (207.9 KiB) Viewed 5922 times
Post Reply