Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Fundersam
Posts: 12
Joined: 2012-08-10 17:30:04
spamtest: JA

Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Post by Fundersam »

Hejsan
Jag är alldeles ny här på astronet och tänkte använda detta forum för att skapa en dialog kring ett inköp av utrustning för portabelt bruk med fokus främst på astrofotografering. Det jag efterlyser är hjälp och idéer kring kombinationen av montering och tub.

Som kamera har jag en DSLR Canon 60Da som jag har för avsikt att använda.

Jag har insett att en kraftfull montering är det som gäller och här har jag haft fokus på framför allt två olika modeller av samma märke, nämligen Celestrons CGEM alt CGEM DX. Har ni några idéer på vilken av dessa som gäller? Har hört att man fortfarande har barnsjukdom på DX-modellen.

När det gäller själva tuben så står jag inför ett antal vägval. De tuber som jag hittills kikat in på är dels Celestron Edge1100HD OTA, Celestron C9.25-CGE, Sky-Watcher 190mm Maksutov-Newton men också tuben GSO RC-teleskop 203/1624mm.

Så om ni fick fria händer (utan en direkt stram budget) vilka kombinationer skulle ni då själva satsa på om ni hade möjlighet?

Ser nu fram mot en hel del idéer och tankar från er ...
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Post by Cassini »

Välkommen!

Alla dina förslag är ju toppmodeller men väldigt tunga och stora. På vilket sätt hade du tänkt transportera och vart? Med bil eller ut på altanen? Berätta gärna lite mer om din erfarenhet och så vidare. Lättare att få bra tips med mer bakgrundsfakta.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Post by Starsoft »

Hej

Monteringarna har jag ingen erfarenhet av men lite synpunkter på tuberna kan jag bidra med.

Edge1100HD OTA och Celestron C9.25-CGE har alldeles för lång brännvidd för att ge en vettig bildskala tillsammans med din kamera och eftersom du inte kan binna så tycker jag du ska stryka de alternativen. Även GSO tuben tycker jag har för lång brännvidd till dina små pixlar och så vitt jag vet så finns det fortfarnade ingen användbar reducerare eller korrektor så jag tycker det blir väl lång brännvidd även med den.

Så det enda alternativet jag ser, och det är nog också ett bra alternativ även om jag själv inte provat den tuben, är Sky-Watcher 190mm Maksutov-Newton.

Jag kan också lägga till ett eget alternativ, en 8" newton med en coma corrector, t.ex. Baader MPCC, då får du också pengar över till en moonlite el-fokuserare, du slipper frontlinsen med dess daggproblem och du får ett bildfält som är tillräckligt plant för din kamera.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Fundersam
Posts: 12
Joined: 2012-08-10 17:30:04
spamtest: JA

Re: Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Post by Fundersam »

Hejsan igen - för att förtydliga mig ytterligare kring "portabel" så menar jag just portabel i sin rätta mening eller skulle jag hellre ha skrivit mobilt. Jag har för avsikt att åka ut till bra observationsplatser i mellansverige med min bil för att där göra "halt" under en del/hel natt. Det är sålunda inte frågan om att "rulla ut" en eventuell utrustning på en altan eller liknande. Jag ser heller inga problem med ifall en utrustning är lite större så länge den får plats i min bil och så länge det är fråga om bra grejor. Jag har inga direkta gränser för en aktuell budget utan vill helt enkelt ha bra grejor som fungerar portabelt/mobilt. Då jag har haft fotografering som ett stort intresse i många år så har jag också insett att man inom normal fotografering "vinner i längden" på att skaffa bra grejor (dvs optik) redan från början. Då jag haft astronomi som hobby i hela mitt liv så tänkte jag nu förena dessa två stora intressen - därav min tråd här på forumet.

Tack förresten för kommentarer kring den av mig nämnda utrustningen. Blir dock lite förvånad att Celestrontuberna ej var aktuella vid fotografering via DSLR och detta då man genom sin marknadsföring av framför allt EdgeHD lyfter fram denna som en mycket bra tub för just DSLR fotografering. Men det är ju också denna typ av information som jag är evigt tacksam för :)
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Post by utas »

Hej!

Har en GSO 8" Newton f4, med Baader MPCC komakorrektor som ligger och skräpar! Högst duglig optik, ljusstark och med "rätt" fokallängd och ljusstyrka för DSLR -foto. Nackdelarna är att den är känslig på kollimeringen i och med dess "snabbhet". Finns dock bra hjälpmedel för "enkel" (allt är relativt!) kollimering. Den säljes billigt, transportväska och sökare ingår. Säljer den för 3000:- ink. komakorrektor, prutat och klart. Anledningen till försäljningen är att jag inte kommer att åka ut i fält utan kommer att tillbringa höstnätterna på min balkong!

Länk: http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... Tubus.html

Samma tub, fast utan 1:10 reduktion på fokuseraren. Går att uppdatera för ca: 500:-.

Mvh, Roger.
Fundersam
Posts: 12
Joined: 2012-08-10 17:30:04
spamtest: JA

Re: Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Post by Fundersam »

Hejsan Roger - just denna tub har också passerat genom mina tankar och funderingar kring mobil utrustning. Jag såg denna på Teleskopservice Norden AB (http://www.teleskop-service.se/sv/lever ... ektor.html). För jag antar att det är densamma som du säljer.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Post by utas »

Hej, igen!

Nä, det är "storebrorsan" till 6" -aren jag har! Den har en apertur på 200 mm och har ett fokalförhållande på f4, alltså väldigt ljusstark. Den i din länk har 150 mm apertur och ett fokalförhållande på f5. Det är en fördel med snabb optik när man vill ha ner exponeringstiderna, speciellt vid DSLR -foto. Dock krångligare att kollimera (justera) de optiska axlarna än ett långsammare system. Med moderna kollimeringshjälpmedel går det rätt smidigt att kollimera den. Jag har haft den ute ett par nätter sedan inköpet.

Det är denna jag har: http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... m-ota.html

Mvh, Roger.
Fundersam
Posts: 12
Joined: 2012-08-10 17:30:04
spamtest: JA

Re: Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Post by Fundersam »

Då jag genom åren köpt en hel del kameraoptik på andrahandsmarknaden så har jag också hamnat i situationer där optik ej varit helt okey av olika anledningar. Att köpa nytt är en trygghet för mig - även om det blir dyrare - som jag denna gång kommer att nyttja då det gäller teleskop med kringutrustning. Men jag tackar för ditt erbjudande :)
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Post by utas »

Jag förstår helt din tanke.... -Det är mycket som kan gå galet vad gäller teleskop och optik, då är det skönt att ha garantier och en pålitlig återförsäljare att vända sig till om nåt går snett. De svenska handlarna har där en klar fördel jämte de utländska alternativen.

-Jag har inte något behov av att göra mig av med teleskopet, kom bara att tänka på att jag hade det liggande i samband med mitt ytterst segdragna projekt: att rensa mitt förråd! Tänkte att eftersom jag inte behöver det inom överskådlig tid, kunde det komma till glädje istället! Jag låter det nog, vid närmare eftertanke ligga kvar, man vet aldrig, det är ju en viss känsla att stå där under en öppen natthimmel, som man inte får på en trång balkong! :) Jag står själv ännu och stampar i startgropen, skall igång med deep sky fotot. Har mest blivit planeterna hittills, men i höst skall jag ta mig i kragen och försöka fånga lite galaxer och stjärnhopar.

Lycka till med valet av utrustning!
Lägg det mesta "krutet" på monteringen, det är nog den viktigaste biten vid deep sky foto. Och en bra reflektor är aldrig fel, vad gäller teleskopvalet!

Mvh, Roger.
Fundersam
Posts: 12
Joined: 2012-08-10 17:30:04
spamtest: JA

Re: Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Post by Fundersam »

Hejsan ... nu har jag bestämt mig för att skaffa en Celestron CGEM925 och med denna både köra dslr-kamera samt även ccd och då även prova FASTAR med f/2 möjlighet. Hade en fullständigt urusel seeing från min balkong tidigare med ett jätteträd som täckte hela himlen från norr - öster och sydost. Men nu i veckan så kom det ett par "trädkapare" och tog ner hela trädet då detta var i dåligt skick enligt fastighetsvärden. Detta innebar att jag nu har fri sikt :)

Tack för alla kommentarer och råd som kommit in på mina frågor. Vi hörs i andra trådar framöver!
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Post by Cassini »

Grattis och återkom med bilder!
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Kommentarer och idéer på portabel utrustning efterlyses!

Post by ragge »

Såg den här gamla tråden och tänkte fylla på med ett tips för den som vill få sin ekvatoriella montering mer portabel.
Beskrivning och bilder finns här :
http://astrodalsland.forum24.se/astroda ... out68.html

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply