förvaring av tub?

Allmän diskussion om teleskop.
lacrits68
Posts: 17
Joined: 2012-12-13 07:13:54
spamtest: JA
Location: Umeå

förvaring av tub?

Post by lacrits68 »

hej!

Finns det några "reglr" hur man ska förvara tuben? Stående? Liggande? Nu snackar vi om en 10'' reflektor. Eller är det bara ställa den efte eget tycke?

//Janne
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: förvaring av tub?

Post by Robert »

Nej det gör det inte. Själv har jag mina teleskop liggande och det i AAK's observatorium är alltid i "liggande" position" av praktiska skäl.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: förvaring av tub?

Post by stoffe »

Jag läste en artikel om en Cave Astrola glasfibertub som legat sedan början av 70-talet och den hade blivit deformerad men gick fortfarande att använda, å andra sidan så kan en tub som ligger ner inte välta vilket en tub som står upp kan göra om olyckan är framme.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: förvaring av tub?

Post by LasseH »

Om teleskopet förvaras i ouppvärmt observatorium eller garage skulle jag rekommendera vågrätt läge. Annars kan ni råka ut för att få ett fågelbad av kondensvatten i primärspegeln. På T45an på Sandvreten hände detta en gång, då hade dessutom vattnet frusit till en iskaka. Fågelskridskobana?!?

I uppvämda utrymmen spelar det ingen roll.
Mvh,
LasseH.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: förvaring av tub?

Post by Jonas »

Har man en öppen konstruktion, exempelvis en Newton, rekommenderar man att den förvaras up och ner, dvs med primärspegeln hängande. Dels för att undvika damm men även, lite överdrivet kanske, att spegeln inte ska deformeras om den ligger under lång tid. (Glas är ju som bekant ett flytande material - om än väldigt trögflytande i normala temperaturer).

Jag själv följer inte ovanstående regler utan förvarar mina skåp liggande med filtar eller gamla lakan över.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: förvaring av tub?

Post by gunnar »

Jonas wrote:Har man en öppen konstruktion, exempelvis en Newton, rekommenderar man att den förvaras up och ner, dvs med primärspegeln hängande. Dels för att undvika damm men även, lite överdrivet kanske, att spegeln inte ska deformeras om den ligger under lång tid. (Glas är ju som bekant ett flytande material - om än väldigt trögflytande i normala temperaturer).

Jag själv följer inte ovanstående regler utan förvarar mina skåp liggande med filtar eller gamla lakan över.

/Jonas
Det är nog ingen risk att spegeln flyter ut ens på miljoner år. Tydligen flyter glas så långsamt att det inte är mätbart ens på miljoner år. ;)

Myten
http://basti.dinstudio.se/diary_9_5.html
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: förvaring av tub?

Post by Jonas »

Den som lever får se ;)
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Tobias
Posts: 13
Joined: 2008-09-22 09:21:13
Location: Kristianstad

Re: förvaring av tub?

Post by Tobias »

Inte för att fönsterglas har med detta att göra.. men det sägs att vid renovering av fönster i våra äldsta slott kan man mäta skillnad mellan ovan och underkant.

Tobias
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: förvaring av tub?

Post by BjörnL »

Detta har jag hört gällande även gamla kyrkors fönster, men det står i länken ovan att det har med tillverknings tekniken och att man monterade fönster med den tjockare sidan neråt att göra.
Men jag vet inte om det är sant. Vore kul att veta.

Mvh Björn
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: förvaring av tub?

Post by MikkoK »

Vad tror ni om att förvara teleskopet (8" reflektor Dobson) i ett sopskåp / soptunneskåp i plåt, ventilerat? Givetvis låsbart.

Ett sånt här menar jag. http://www.byggahus.se/forum/attachment ... 1183238091

Blir det problem med kondens här också? Tror ni Dobsonmonteringen tar skada av fukten (spånskive-modell)?
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: förvaring av tub?

Post by Jonas »

Det bör inte vara några problem men jag rekommenderar att lägga lakan och filt över teleskopet som extra fuktsäkerhet.
Är det en nedmonterad newton du har?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: förvaring av tub?

Post by MikkoK »

Japp. Lakan var en bra idé!

Fördel är ju att man slipper kyla ner det i samband med obspass :)
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: förvaring av tub?

Post by Init4theimaging »

Hej.

Glöm allt vad filtar o lakan heter. Har du någonsin sett en bil stå en tid i ett lite fuktigt garage med lakan över, för att skydda mot slip damm o sånt..? Krom detaljer kan du kyssa ajöss till, och porer eller små sprickor i lacken blir snabbt stora bölder.

Sätt in en glödlampa och en torrboll ist.

Mvh,
Daniel
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: förvaring av tub?

Post by Jonas »

Tja, det har fungerat för mig i ca. 25 år. Givetvis ska man aldrig lägga dem över våta instrument utan vänta tills de torkat. Var kanske lite ofullständig ...
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: förvaring av tub?

Post by Init4theimaging »

Hej Jonas.

Då har du nog inga större fukt-problem :good:

20+ år som motor-mupp har (tyvärr?) lett till en del erfarenheter...

Mvh,
Daniel
Post Reply