Solfilter till Newtontub.

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Solfilter till Newtontub.

Post by Wolwerine »

Hej,

Har läst lite om solfilter men det finns ju en typer och fabrikat att välja på och sannolikt lika mycket att tänka på så kanske någon vänlig själ kan bringa lite klarhet. :)

Tänkte ge mig på att fota solen med min GSO Newton 150/750 men undrar vad för typ av solfilter som är lämpligt?

Läste nån tråd här om ett egentillverkat filter med off axis är det att föredra före full aperture? Vad är isåfall skillnaden, blir det annat förfarande med kollimering?

Finns det solfiltertyper och fabrikat som är mer prisvärda och/eller bättre så man ska föredra att välja just den typen eller fabrikatet?

Kan man använda samma solfilter på vanliga kameraobjektiv (såklart med någon form av adapter för att få det att passa) eller fungerar dom bara på det teleskop dom är avsedd för?

Ska man ha komakorrektor på då man kör DSLR på solen genom solfilter eller ska man köra utan komakorrektor?

Mörkertiden börjar närma sig sitt slut och midnattssolen tar vid så varför inte ge sig på att försöka avbilda vår närmaste stjärna under den ljusa tiden! :)

//Nicklas
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Solfilter till Newtontub.

Post by nilsolof »

Wolwerine wrote:Hej,

Har läst lite om solfilter men det finns ju en typer och fabrikat att välja på och sannolikt lika mycket att tänka på så kanske någon vänlig själ kan bringa lite klarhet. :)

Tänkte ge mig på att fota solen med min GSO Newton 150/750 men undrar vad för typ av solfilter som är lämpligt?

Läste nån tråd här om ett egentillverkat filter med off axis är det att föredra före full aperture? Vad är isåfall skillnaden, blir det annat förfarande med kollimering?

Finns det solfiltertyper och fabrikat som är mer prisvärda och/eller bättre så man ska föredra att välja just den typen eller fabrikatet?

Kan man använda samma solfilter på vanliga kameraobjektiv (såklart med någon form av adapter för att få det att passa) eller fungerar dom bara på det teleskop dom är avsedd för?

Ska man ha komakorrektor på då man kör DSLR på solen genom solfilter eller ska man köra utan komakorrektor?

Mörkertiden börjar närma sig sitt slut och midnattssolen tar vid så varför inte ge sig på att försöka avbilda vår närmaste stjärna under den ljusa tiden! :)

//Nicklas
Baader AstroSolar är gammalt och beprövat, och ger en neutral färg, men det finns andra varianter (se hemsidor). Finns i ungefär A4 format - räcker till 150 mm apertur med bitar över till kameraobjektivet, och till experiment med off axis om du vill, men jag tror full apertur är väl så bra när den inte är större. Kollimering och komakorrektor ska vara som vanligt i båda fallen.

tror
Nils Olof
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solfilter till Newtontub.

Post by Peter R »

Du ska vara väldigt försiktig med vilken typ av solfilm du köper. Jag tror att Baader tillverkar 2 typer, en som är lämpad för foto och en för visuella observationer som släpper igenom mycket mindre ljus.
Köper du den förstnämnda så får du aldrig titta på Solen genom kamerasökaren eller genom ett okular. Den visuella varianten fungerar för både och men stjäl en hel del ljus för foto.

/*Peter R
Post Reply