Takahashi E-180 - Epsilon 180mm ED Astrograph OTA

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Takahashi E-180 - Epsilon 180mm ED Astrograph OTA

Post by bjorne »

Någon som har en sådan eller vet något om den ?
Har länge kikat på den och tycker den verkar väldigt spännande utan att kosta en förmögenhet.

http://www.optcorp.com/tk-tek0180-e-180 ... h-ota.html
Carbon Fibre version:
http://www.optcorp.com/takahashi-e-180- ... k0182.html
Det är dock en sak jag inte förstår, den i kolfiber väger mer enl specarna :S
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Takahashi E-180 - Epsilon 180mm ED Astrograph OTA

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Jag har själv sneglat på denna och är medlem i Takahashi user Group som jag tycker du skall utforska om du har planer på denna tub.

När jag la ut en fråga i detta forum så fick jag till svar om jag minns rätt:

Väldigt känsligt att fokusera p.g.a den korta brännvidden, det kan röra sig om halva tiondelar, för hand är inte att tänka på
behövs motor.
Något omständlig att kollimera men inte "omöjlig" behövs speciellt instrument till detta
Något klen fokuserare inte som en FSQ 106
Jag tror det var något med backfokus avstånd om det var snålt, här minns jag inte riktigt
Dom sa också att det upplevs som det väger en del, det gäller att ha en montering som är stabil.
Den ger en hur skall man säga "livligare " bilder en FSQ (jag fick jämförelse bilder på M42) och det var inga långa
exponeringar så det är en riktig ljuskanon.

Kolfiber kanske blir tyngre p.g.a laminat-tjockleken jämfört med Alu men man vinner ju i temputvidgning.

M.v.h

LG
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Takahashi E-180 - Epsilon 180mm ED Astrograph OTA

Post by bjorne »

Enkelheten i kollimering verkar ju vara nåt de själva speciellt trycker på ?
The collimation of Epsilon-180ED is particularly facilitated for various reasons. It is not an high-resolution reflector thus the procedure is less rigorous than on a Cassegrain-like optical design ; collimation on a star will then not be necessary. The optical axis is represented by reference marks on the 2 mirrors. Takahashi conceived a simple system of collimation eyepiece particularly adapted to Epsilon-180ED. Consequently, you will be able to quietly collimate your Epsilon-180ED during daytime, which is a large advantage compared to a traditional reflector.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Takahashi E-180 - Epsilon 180mm ED Astrograph OTA

Post by Lars-Gunnar »

Checka detta för säkerhets skull med Tac user group, vi snackar om en astrograf här med stort bildfält ock känslig fokusering och skall vara krökningsfri ända ut i kanterna, tufft läge.

Det är väl detta som gjort att jag lyckats hålla mig tillbaka, annars hade jag nog haft en, var länge mitt dröm köp.
Grinde och jag diskuterade om en begagnad för ett tag sedan som var mycket fin och till bra pris, men vi lyckades dämpa oss...

/LG
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Takahashi E-180 - Epsilon 180mm ED Astrograph OTA

Post by Starsoft »

Hej

Om man har en APC format sensor eller mindre så skulle jag välja en 8" f/4 newton med en ASA 0,73x korrektor, som används här http://astronet.se/view_image.php?id=2447&gallery=5 då har man nästan samma f-tal och brännvid till en avsevärt lägre kostnad, och förmodligen mindre krånglig kollimering.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Takahashi E-180 - Epsilon 180mm ED Astrograph OTA

Post by stoffe »

Resultatet från denna tub kan bli otroligt vackert.

Kika på denna bild
http://www3.asiaa.sinica.edu.tw/~whwang ... luster.htm

Taget med en D800 kamera.

Motorfokus är väll ändå ett måste för den seriöse astrofotografen? Annars får man ingen möjlighet till autofokus med V-kurva och Maxim DL eller MAXDSLR.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Takahashi E-180 - Epsilon 180mm ED Astrograph OTA

Post by Lars-Gunnar »

Håller med att det är grym bild från ett mycket kompetent instrument, känner att "suget" kommer tillbaka igen efter denna tuben....

Jag tog in en offert på en FSQ 106 så att säga från svensk leverantör och den stannade på en bit över 60000 SEK, vet inte var detta instrument skulle stannat på. Fasen vet om den går in i handbagaget!

Håller med om att motorfokus är nödvändigt, men vet inte om alla här på forumet använder det!

OPT-Corp är bra att göra med, inte lätt att pruta dock.

/LG
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Takahashi E-180 - Epsilon 180mm ED Astrograph OTA

Post by bjorne »

Optcorp är väldigt seriösa och bra att ha att göra med tycker jag.
Nu behöver man ju inte ta med det i handbagaget, väger det under 30 kg så är det bara checka in, bara se till så det är ordendligt inpackat.
Väger det över 30 går det oxå bra men då får man hosta upp lite dollars :-)

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Post Reply