Köpa teleskop + dyligt

Allmän diskussion om teleskop.
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Köpa teleskop + dyligt

Post by skygazer »

Hej!

Jag har nu börjat att fundera på om det är en "smart" idé att köpa riktigt stora dyra teleskop i Sverige. I andra länder med bra "astro-väder" så ser jag en självklarhet att köpa dyra teleskop och omkringliggande utrustning. Min tanke är idag om jag skall göra en investering på, låt oss säga 250,000-300,000 kr är logiskt i Sverige, eller kommer jag aldrig att få ut nått av denna utrustning, och kan lika bra köpa för, låt oss säga max 100.000 kr. Jag menar nu mycket bra utrustning. Allt från kamera, montering till teleskop.

Vad säger ni där ute i molniga Sverige :D
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by Bengt »

De första 100 tusen är värst efter det blir det bara större och större hål i huvudet. När man är uppe i kvarts miljon behöver man förmodligen söka sjukvård om man ska ha den bara i Sverige :D
Skämt o sido har man pengar begriper jag mig inte på privat personer med stort astrofotointresse som låter kvartsmiljon grejorna stå overksamma en stor del av året i Sverige istället för lägga några slantar extra om året och hyra in sig på ett teleskophotel utomlands så man kan utnyttja de optimalt.Ibland undrar man om man verkligen över syftet man köpt dessa prylar måste jag säga när de aldrig används.Jag tycker det då är ren kapitalförstöring. Med föreningar och skolor är det ju en helt annan sak.
En tragiska sanningen är väl tyvärr att det är svårt klara sig idag under 120-15o tusen med bra montering +vettigt större teleskop + lämplig ccd.Därefter får man verkligen fundera hur stort intresse man har om man nu inte är gjord av pengar.
Kan ju nämna att det inte är helt ovanligt man får max 20 nätter här i Skåne per år som är lämpliga för foto. Övrig del av året är för ljus eller har nederbörd eller är molnig. Uppskattar ca hälften av årets klara dagar ha höga moln eller dålig seeing som gör det ganska olämpligt fotografera med längre brännvidd.
Lekte lite med en avskrivning på tre år på 150 tusen kronor då blev det här i Skåne ca 2500kr per natt . :D Ush

Bengt
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by skygazer »

Det är lite åt det hållet som även jag funderar. Jag är dock sedan många många år biten av astroviruset, och det lär aldrig gå över. Men, jag anser många gånger att som mig själv inräknad till dessa stackare som bor i Skåne med allt för sällan bra väder, lägga ut så mycket pengar på RC-teleskop och dylikt, inte är förenligt med vanligt vett. Däremot önskar jag nog att investera i ett bra sammansatt packet som jag kommer att kunna ha i observatoriet, men även åka utomlands med.
Jag kommer inom kort, är jag rädd för?, att få mail från Astro-Physics om att köpa ett av deras teleskop. Vet inte om jag är redo :sad:. Annars har jag börjat snegla på Takahashi FSQ serien, alternativt APM som jag har sedan tidigare. En bra montering + kamera. Sedan leva livet. Skall se hur långt jag kan komma med max 150.000 kr. Återkommer. :D
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by Cassini »

AP? Oj, hur länge sedan var det du satte upp dig på listan? Vilken refraktor är du ute efter?
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by skygazer »

Astro-physics 130 gran turismo. Sedan 2004 har jag stått i kö.

Säkert en bra tub att fota med, men säkert inte bättre än andra som Takahashi, APM, TMB, Stellervue etc. Men, troligtvis en trevlig tub.

Pris/mm är vansinnigt dock. Vi får se hur det blir med beslut när tiden är inne.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by Bengt »

Astro-physics tuber har ju den trevliga egenskapen man alltid kan sälja de med förtjänst dagen efter man hämtat ut dessa. Men det har du väl klart redan tänkt på? :D

Men du har säker rätt det har ju hänt en hel del på apo området sen 2004 vad gäller pris och kvalité hos andra tillverkare.
Bengt
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by Cassini »

skygazer wrote:Astro-physics 130 gran turismo. Sedan 2004 har jag stått i kö.

Säkert en bra tub att fota med, men säkert inte bättre än andra som Takahashi, APM, TMB, Stellervue etc. Men, troligtvis en trevlig tub.

Pris/mm är vansinnigt dock. Vi får se hur det blir med beslut när tiden är inne.
Som redan nämnt, du kan sälja den med vinst direkt så det är en bra affär. Ett drömteleskop och givetvis ska du köpa det! Spelar ingen roll om de övriga tangerar AP:s prestanda...det är ju en ikon som du kan ha resten av livet.
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by skygazer »

Vad gäller vinst för AP- teleskop stämmer inte detta på alla teleskopen. Och vinsten som är på AP130 finns inte idag. Däremot finns det en liten vinst på AP160, men tycker att detta teleskop är dyrt i relation till att man inte får något mer för pengarna gällande prestanda, den är för liten för att vara värd att prata om i mitt tycke.
Köper du från Europa så kan du kanske få pengarna tillbaka på en ap130 om du har tur. I USA stiger priset kanske 15-20 % med lite tur på en AP130. Jag är dock ointresserad av att köpa ett teleskop som går upp i värde, då jag inte planerar att sälja det och att vänta i 10 år på ett teleskop är inte speciellt smart i sig om man tänker efter.
Återstår att se vilket beslut som fattas. AP är fina teleskop, utan tvekan, men tyvärr är det mycket av en "mystik" som skapar detta värde, inget annat. Därför är folk bereda att betala.
Nåja, jag får ta en funderare. :D
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by Robert »

Tycker man skall köpa det man vill oavsett vad det kostar. Bengts resonemang håller jag inte med om. Jämför med andra hobbies är 250 000 inte mycket. En motorcykel kostar lätt mer och man får väl ut lika måpnga bra dagar per år :) För att inte tala om vad en segelbåt kan kosta och den är lika väderberoende :)

Jag står själv med på 2 teleskoplistor från AP. Om jag skulle köpa en om jag ä blir erbjuden det får man se då det händer. Kanske inte passar att sälja en njure då :green:
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by skygazer »

Njure har man två av :D
Helt rätt att en hobbie som vår kan uppfattas som mycket dyr, men i själva verket är den billig då det inte här några löpande utgifter, bara stora engångskostnader som sedan håller ett värde länge.
Vad gäller astro-physics är det lite av att betalar man mer än vad man får i upplevd prestanda? Troligen. Betalar man mer för hantverk och kvalitet på papper samt mystik Absolut!
Vill jag äga ett AP teleskop, givetvis. Men, man vill inte stå som en fån sedan :D Det jag tänker på är att många betalar stora pengar för en bil med stor motor, men kör inte fortare än 120 km/h, laglig hastighet. Alltså, kommer man att dra nytta av priset man betalat? Många köper en MN och är överraskade att de inte köpte detta tidigare då det kostar ofta 1/5 av priset för kanske 98% av samma prestanda. De andra 2 procenten, "kanske" man kan märka, vad vet jag.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by hansg »

Helt oförstående till inläggen, med en 60 mm eller 75 mm eller 120 mm Akromatisk refraktor,
eller en 150, 200 eller 250 mm vanlig Newton har man ett helt liv framför sig att utforska universum. :green:
Monteringarna behöver inte va bättre än från EQ-5 till EQ-6.
Hela Solsystemet ligger öppen för utforskning liksom dubbelstjärnor, variabler ,galaxer och stjärnhopar.
Så det finns ett Universum för alla "prisklasser".
h-g
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by Bengt »

Kanske är det lika stort hål i huvet på en som köper så dyr motorcykel då :D

Robert Skrev väl inte rakt ut det var fel köpa 250 tkr grejor bara att det är synd inte lägga de extra slantarna och lokalisera prylar på en plats så man har chans till få riktigt bra bilder och får många fler timmars exponeringstid /år. Tråden handla dessutom från början om större teleskop. Finns nog väldigt liten chans utnyttja en 17" eller större RC från våra bredgrader.
Sen har du helt rätt HG ett universum för alla....

Bengt
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by skygazer »

Att fota med brännvidder som är över 2000mm har jag förstått vara en stor utmaning. Sedan om man har som vi i Sverige, dåligt väder, allt för ofta blir det än större utmaning.
Jag hade kunnat tänka mig en Fototub på kanske 10" och max 2000mm med en riktigt bra montering. Sedan 2 olika APO.s som man kan använda för olika objekt.
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by skygazer »

Låt oss säga, max 150,000. Vad hade ni köpt? Montering, 2 olika teleskop + montering.
Det jag önskar är APO, SCT samt montering. SCT för att kunna fota planeter och månen, samt 1 apo till.
Kamera är jag inte bra på alls, vad som gäller med vad som passar vad.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Köpa teleskop + dyligt

Post by Corpze »

Jag hade väntat och sett hur den kommande Skywatcher EQ8 verkar vara, för runt 4000 Kanadensiska dollar så verkar den besitta ett mycket konkurrenskraftigt pris, men den kräver ju nästan ett observatorium.

Ang. tuberna så hade jag nog satsat på ett 9.25 eller 11" Edge HD med en bra FR/FF samt en bra 700-1000mm APO med bra FF/FR

ang. kamera så har jag ingen aning, antar att den ska passa båda tuberna!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply