Vad ska man invenstera i?

Allmän diskussion om teleskop.
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Vad ska man invenstera i?

Post by Advertise »

Halloj alla.
Känner att jag sitter lite fast nu i mina tankebanor och skulle behöva lite hjälp med att reda ut en sak.

Jag ska uppdatera min utrsutning nu till hösten.
Sysslar med astrofoto så det är där jag ska lägga lite pengar.
Vad jag ska lägga dom på är dock en jobbigare fråga. :)
Jag sitter med 2 val.

1. Uppgradera min montering till en HEQ5 SynTrek.
Jag har EQ5 SynScan nu och är sugen på en extra montering.
Hade tänkt mig att ha EQ5 hemma, och HEQ5an såfall på Observatoriet som ligger i närheten
och helt enkelt flytta handkontrollen fram och tillbaka (vad jag har läst ska detta fungera iallafall).
Så min EQ5 blir alltså för planetfoto/solfoto och HEQ5 för DSO.
Jag vet om att HEQ5 kommer att förbättra mina bilder en del, men jag tvivlar på att den kommer göra så mycket just nu med tanke på att jag har en Canon 1100d omoddad och ljusföroreningarna sätter en del begränsningar.
Jag kan klara 5 min guidat som det är just nu. Har inte provat att gå högre men jag tror att det kan bli problem med det.
Jag har även sneglat lite på EQ6 SynTrek (för extra framtidssäkerhet) men den känns väldigt overkill för vad jag kommer att göra de närmsta åren.
Sen är jag väldigt osäker på om min handkontroll från EQ5an fungerar på EQ6an och jag har läst en del om att vissa har problem med kuggarna i den (Kan ha varit att dom fick måndags ex men har inte fått det bekräftat).

2. Skaffa CCD kamera. Närmre bestämt: ATIK 314L Mono.
Denna kommer ju att förbättra mina bilder en hel del, men samtidigt känner jag att jag inte kan utnyttja den helt med EQ5 monteringen.
Speciellt inte för Smalband vilket är mitt långsiktiga mål.
Viktmässigt ska det inte vara några problem då jag har en enkel uppsättning, men det är de stora kuggarna i EQ5 jämnfört med HEQ5 som oroar mig.




Så vad tycker ni experter? Jag kommer att införskaffa båda 2 så småningom, men det rör sig nog om en bra bit in i framtiden. Frågan är var jag ska börja?

Samtidigt som det skulle kännas hemskt att skaffa kameran och det visade sig att jag måste slänga 60% av alla subbar
(eller ännu värre, att det inte skulle fungera alls) så skulle det nog känns lika hemskt att stå och stampa på samma ställe med en sprillans ny montering pga att kameran inte kan leverera.

Båda alternativen känns som en hyffsad framtidsinvenstering (även om monteringen nog kommer hålla längre än kameran).
Har haft några luddiga planer om ett nytt teleskop men de är långt fram. Känner att jag vill få bättre bilder med min ED80 innan
jag hoppar på nytt teleskop.
Känns lite som Hönan eller Ägget dilemma för mig. :)
Om jag lyckas hitta bägge alternativen begagnade blir det båda 2 denna säsongen men vad jag sett så går en HEQ5 och 314L rätt så snabbt om de kommer ut. :)

Min nuvarande uppsättning:
EQ5 SynScan
Skywatcher ED80 (ca 2,5kg)
Orion Mini Guidescope (ca 500g)
Cannon 1100d Omoddad (ca 500g)
QHY5 Guide Cam (ca 100g har jag för mig)
QHY5L-II Planetkamera

Så totalt räknar jag på ca 4 kg för att ha lite spelrum.


Tusen tack för att ni orkade släpa er igenom denna långa utläggning och jag ser fram emot lite råd. :)

//Peter La
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by Robert »

Svårt val men jag kanske skulle valt montering först.

Motiv: Kamerorna utvecklar sig fortare än monteringen nu. Så om du köper kamera om säg 2 år får du nog mer kamera för samma summa pengar än du skulle få nu.
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by Advertise »

Det där motivet blir svårt att argumentera mot. :)
Tusen tack!

Är det kanske värt att skaffa en "kylväska" till Canonkameran då?
Det är inte så att du eller någon vet om Handkontrollen från EQ5 fungerar till HEQ5? Bara som bekräftelse till en med nojor. :P
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by Robert »

Vet inget om hur hankontrollerna fungerar mellan olika EQ5 modeller.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by glappkaeft »

Har ingen koll på Skywatcher men när det gäller Celestron (samma handkontroll och tillverkare) så har många modeller samma handkontroll men olika firmware installerade på handkontrollen.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by Jonas »

Mina 25 ören:

Jag har en EQ-6 SynScan Pro på obset och en HEQ-5 Pro hemma och båda fungerar med samma fjärrkontoll - vilket i sig inte har någon betydelse eftersom monteringarna naturligtvis levereras med fjärrkontroller och det därför inte finns anledning att flytta dem mellan monteringarna.

5:an som jag har hemma använder jag för lättare utrustning och 6:an för tyngre men det går naturligtvis alldeles utmärkt att köra 6:an med lättare utrustning också.
Om du inte avskräcks av vikten på 6:an, rekommenderar jag därför denna.

Är du dessutom helt säker på att du inte inom några månader eller något år, drabbas av "aparture fever" och vill ha ett större och tyngre instrument - som i sin tur kräver lite större guideteleskop - i stil med det du har som huvudteleskop idag? I så fall går det snabbt att komma upp i viktklasser som gränsar till det tillåtna för en 5:a. Som exempel kan jag nämna att absolut maxvikt på min 5:a är en GSO 8" RC + WO 72 + DSLR-hus.
På 6:an är ovanstående utrustning däremot inga problem alls. Gränsen för 6:an går "någonstans" vid ett 10" Newton, RC eller SC med guideutrustning.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by Advertise »

Hejsan.

Tack för alla svar :D


Jonas:
Nej det är klart. Kan ju inte vara helt säker.
Men om jag ska uppgradera teleskopet känns det som en GSO 8RC (Ja, jag har faktiskt sneglat på den lite. :P )
Jag fick klämma på den lite och blev lite småkär. :)
Men en GSO 8RC + guide + kamera. Är det maxvikt för astrofoto eller monteringens maxvikt då du menar?

Men det är ju svårt att veta vad som dyker upp i skallen om några år. :)
Jag ska helt klart ta och fundera mer över EQ6 då.
Men jag har iallafall bestämmt mig för stativ nu.

Så tack alla för all input. :D Uppskattas verkligen.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by Jonas »

Advertise wrote:Hejsan.

Tack för alla svar :D


Jonas:
Men en GSO 8RC + guide + kamera. Är det maxvikt för astrofoto eller monteringens maxvikt då du menar?

Så tack alla för all input. :D Uppskattas verkligen.
Vad jag menar är att kombinationen är på gränsen för vad HEQ-5-monteringen tål när man ska astrofotografera. I övrigt tror jag nog den kan vrida runt mer utan att knota.
Vid astrofoto med den belastningen, blir det lite knepigt att hitta rätt balans. Jag får använda tre motvikter för att nå någorlunda balans och då är den ganska känslig för vind och vibrationer - men den fungerar!

Lycka till med ditt val - hur det än blir!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by Advertise »

Okej.
Då vet jag.

Tusen tack!
Det lutar helt klart mot en EQ6a nu.
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by Advertise »

Blev en intressant sommar helt klart.

Skaffade en HEQ5a, Atik 314L+ med Baader LRGB och HA (USB filterhjul), daggvärmare och ett nytt guideteleskop.
Fick kameran igår så jag satt och lekte med den.

En sak jag satt och funderade över dock.
Det är ett Xagyl filterhjul jag har, och Artmis Capture har bara stöd för Atiks egna filterhjul.
Vad finns det fler för capture program som är bra och som klarar ASCOM filterhjul?

Hade varit härligt att kunna sätta upp en session och lämna teleskopet till sitt nämligen. :)

Tack på förhand
//Peter La
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Du frågade om handkontroll, har du funderat på EGMOD? Då slipper du handkontrollen och får kanske en del andra fördelar beroende på hur du använder monteringen. Men du har ju redan dator i din konfiguration så då borde det vara intressant. Jag har en EQ6 SynScan Pro men EQMOD fungerar mot flera andra modeller.

Här finns lite info:
http://www.welshdragoncomputing.ca/eqmo ... _main_page

och här:
http://eq-mod.sourceforge.net/


Jag tror Stoffe här kan bygga adapter, jag köpte min från Hitech.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by Robert »

Advertise wrote: En sak jag satt och funderade över dock.
Det är ett Xagyl filterhjul jag har, och Artmis Capture har bara stöd för Atiks egna filterhjul.
Vad finns det fler för capture program som är bra och som klarar ASCOM filterhjul?

Hade varit härligt att kunna sätta upp en session och lämna teleskopet till sitt nämligen. :)
MaximDL är programmet du vill ha det öppnar upp alla automatiseringsmöjligheter. Kostar dock en del men värt det i långa loppet.
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by Advertise »

Astrofriend:
Jag har en seriell -> USB adapter som jag testat med.
Får kontakt med teleskopet från CDC (med EQMOD/ASCOM).
Hade inte tid att leka med det bara så jag har inte lärt mig hur det fungerar. :)
Men denna HEQ5an hade faktiskt handkontroll, så den biten är inte så prioriterad ännu nu.
Kommer nog att titta mer på det senare.
Är det något speciellt med EQmod adaptern? Eller det är bara en Seriell -> USB?


Robert:
Har hört väldigt mycket gott om MaximDL. Tyvärr är den nog lite för dyr för mig just nu.
Känner mig smått pank efter detta lilla äventyr. :P
Kanske är bäst att köra med Artemis sålänge tills jag lärt mig hantera CCD innan jag
börjar leka med automatiseringen kanske?
Blev lite orolig nu att jag tar mig vatten över huvudet om jag börjar med tredje-parts program osv. :P
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by stoffe »

Advertise wrote: Är det något speciellt med EQmod adaptern? Eller det är bara en Seriell -> USB?
USB till RS232 med TTL 5V nivå är det korrekta svaret, TTL3.3V fungerar inte.

Om du vill veta mer hur man gör en egen kabel, kika här.
http://eq-mod.sourceforge.net/eqdirect2.htm
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad ska man invenstera i?

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Jag skulle nog inte ansluta en standardadpter då de har fel spänningsnivåer och kanske förstör styrkortet i monteringen. EQMOD direct utan handkontroll öppnar för fler avancerade funktioner. Men kommer inte riktigt ihåg vilka de är, har knappt använt handterminalen någon gång utan bara vid speciella test. Men du slipper i varje fall mata in klockslaget vid varje uppstart.

Om du kör windows8 se vad jag skrev för ett litet tag sedan i samband med adaptern.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply